Citat:
Farfar same och så även morfar (enligt programmet Vem tror du att du är). Tyskarna vet jag inte varifrån slutsatsen dragits. Det var ju lite av en trend i Sverige förr i tiden att ändra efternamn till tysk stavning, något som ansågs lite finare. Kanske baserat på det som någon kokat ihop dessa uppgifter.
Farfar som sagt halvsame. Inte same. Börje Salmings farfarsmor hette Kajsa Stina Hermansdotter Stöckel och var av svensk/finsk/tysk härstamning men troligen finskspråkig som de flesta i Kirunatrakten var på den tiden. Gällde f ö även många samer.
Det är mycket möjligt att det var vanligt att ändra namn så att de blev tyskklingande men släkten Stöckel är genuint tysk. Anfadern verkar ha kommit till Kemi i Finland någon gång andra halvan av 1700-talet.
På morfaderns sida har man hittat något litet uns av samiskt långt tillbaka i tiden men det förändrar inte det faktumet att Salming på moderns sida är i stort sett svensk och finsk. Att utifrån det beskriva Salmings morfar som same gränsar till det bisarra men jag upphör aldrig att förvånas över den låga nivån hos dagens massmedia.
Under alla omständigheter är chansen att Erling Haaland skulle ha något samiskt påbrå försvinnande liten. Bägge föräldrarna kommer från Rognaland i södra Norge där där samer mig veterligen aldrig vistats under historisk tid. De som trots det fortsätter hävda att han är same eller delvis same får i såna fall komma fram med rejält trovärdiga källor för att backa upp sina påståenden.