2026-07-21, 14:11
Medlem
Berit85s avatar
Ska vi utnämna super-super-liksom till årets nyord?

Grattis Assaad!
Citera
2026-07-21, 14:15
Medlem
Det pågår en kamp i vårt land från regering och riksdag för att förenkla vårt språk så att invandrarna ska "inkluderas". Istället för att de ska anpassa sig och lära sig vårt språk så ska vi fördumma det.

Det sker helt öppet inom kommuner och myndigheter. Dåligt och felaktigt språk uppmuntras.
Citera
2026-07-21, 14:23
Medlem
"Liksom"är väl ett Stockholms uttryck sedan länge?
Citera
2026-07-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Mansour är inte ens 30 och arbetar alltså på den av SRs kanaler som är inriktad mot just tonåringar. Man ska tala med bönder på bönders vis, och med de lärda på latin.

Slå på P1 istället.

Idag så är 30 dessutom det nya 15-20. Inte som när jag var 30....då var man väldigt vuxen och det var pinsamt att prata som en ungdom.
Citera
2026-07-21, 14:57
Medlem
lagfrukts avatar
Asså jag spydde liksom ba i min mun av att läsa det där.

Det är dock rent av sinnessjukt att någon i Sverike 2026 ska känna behov av att säga "crowdet". Amerikaniseringens rasande framfart märker man iallfall av...
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-21 kl. 15:07.
Citera
2026-07-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Redan dom gamla grekerna... Det här är absolut inget nytt. Här ironiserar Killing-gänget över hur ungdomen uttrycker sig. Och det var rätt länge sen det här spelades in.
https://www.svtplay.se/video/eaJMoXj/nilecity-105-6/avsnitt-4?video=visa&position=992
Jag fick ett annat urgammalt klipp i tankarna, det sitter ett gäng ungdomar skitslöa och inte får fram ett ord förutom typ ba asso liksom. Men som du säger, det har alltid varit såhär. När gamle far min började prata om att dagens generation är så dåliga på allt så hänvisade jag till historiska citat som säger exakt samma sak, och då drog gubben fram sin bibel och fick en insikt och mindes något stycke där även den gamla rövarhistorien tar upp ämnet.

Hittade en liten samling
https://historyhustle.com/2500-years-of-people-complaining-about-the-younger-generation/
Citera
2026-07-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
För varje månad blir det värre och värre. Språket som används i Sveriges radio är under all kritik. Det slöddras och tramsas för mycket.

Jag har nu valt ut ett enskilt avsnitt av Eftermiddag i P3, som håller en mycket låg språkprofil, och ska anteckna varje språkfel och knasighet jag hör. Den tråden kommer inom kort! Tillsvidare, några exempel på onödig användning av orden "asså" och "liksom", samt allmänt slappt tonårstal, noterat separat här.

Programledare: Assaad Daoudi och Isabella Mansour.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2822340

3.40, Assaad: Det var liksom Benito weekend i Stockholm.

4.12, Bella: Asså det var verkligen... asså det var liksom som... asså jag tänker för alla som har diaspora, som liksom kände ba: nu får jag uppleva nånting som inte har hänt tidigare.

4.45, Bella: Asså jag tyckte publiken asså bjöd på som fan.

6.05, Bella: ...kan jag se hur han systematiskt liksom rör sig genom crowdet.

7.55. Bella: Jag hade en kompis som satt liksom längre upp i publiken, som såg liksom hur jag gick fram och tillbaka (...) och hon ba: asså du såg så desperat ut.

Assaad svarar: Ja men vet du, vad gör du inte för liksom... amen för lyssnarna där hemma. Asså i din journalistiska, vad ska man säga.. eh-edhh... det är din ditt chousta journalistiska ådra.

19.00, Assaad: Hursomhelst så verkar det vara liksom, en super-super-liksom, vad ska man säga, typ såhär hiphop-eliten har typ samlats. Det är ju många som är också... vahettere, eeh medverk... som medverkar i det här albumet som är med där.

19.20, Bella: Tror du han kommer liksom ha såhär, London- och Parisbaserade artister, eller tror du han kommer ta med sig folk som han har, liksom, samlat...

Vad tänker ni andra om detta?

Att du kanske ska slappna av lite grand och välja radioprogram som du gillar bättre.
Citera
2026-07-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag fick ett annat urgammalt klipp i tankarna, det sitter ett gäng ungdomar skitslöa och inte får fram ett ord förutom typ ba asso liksom. Men som du säger, det har alltid varit såhär. När gamle far min började prata om att dagens generation är så dåliga på allt så hänvisade jag till historiska citat som säger exakt samma sak, och då drog gubben fram sin bibel och fick en insikt och mindes något stycke där även den gamla rövarhistorien tar upp ämnet.

Hittade en liten samling
https://historyhustle.com/2500-years-of-people-complaining-about-the-younger-generation/

Citat:
”Jag ser inget hopp för vårt folks framtid om de ska vara beroende av dagens lättsinniga ungdom, för sannerligen är alla unga hänsynslösa bortom ord. När jag var pojke fick vi lära oss att vara diskreta och visa respekt för de äldre, men dagens ungdom är extremt klok [i egna ögon] och tål inga begränsningar.”

Hesiodos, någon gång på 700-talet f.kr
Citera
2026-07-21, 15:14
Medlem
smickras avatar
Tack och lov förädlas språket med låneord och liknande. Kul med stoiskhet gällande detta.
Ingen motståndare kan påverka det ändå.
Bara gilla läget, jag älskar läget.
Citera
2026-07-21, 15:15
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Idag så är 30 dessutom det nya 15-20. Inte som när jag var 30....då var man väldigt vuxen och det var pinsamt att prata som en ungdom.
Säkert men i hela mitt 45-åriga liv så har människor som jobbat med eller mot barn och ungdomar pratat just ungdomligt.

Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese

Hittade en liten samling
Tiden går, men historian upprepar sig.
Citera
2026-07-21, 15:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nyss sa man att det stod en bil med punka någonstans.

Det heter punktering, är det verkligen journalister som uttrycker sig så ?

Bedrövligt.
Citera
2026-07-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
– Hade jag varit chef här hade jag lagt ner P3 för länge sedan. Jag tycker det är vänsterliberal smörja rakt igenom.

Jimmie Åkesson, ord och inga visor.
Är det vänsterlibreralism att säga "asså liksom"? Ja, för att få Jimmie Åkesson att känna sig hemma får väl programledarne enbart säga "Öööh" och "Jag vet inte".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in