Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det kan byggas hur många lager som helst, men utan den grundläggande motivationen i välbehag - obehag så händer ingenting.
Jag förstår inte, om det finns en grundläggande och nödvändig förutsättning för allt, så finns inget annat? Då finns inte "konst", eller vad det nu är för fenomen man avser. Det är givetvis alldeles fel.
Nej, att ett fenomen beskrivs som emergent innebär inte att det är kvalitativt frikopplat från dess underliggande substrat. Menar man det handlar det i sådana fall om magisk emergens. "Kulturellt formade motivationssystem" är ej frikopplade från den grundläggande funktion som driver människan.
Den fördom som tydligt kan anas är att något blir sämre, mindre äkta eller inte lika genuint om det ytterst grundas i biologiska drivkrafter istället för att vara något rent mänskligt, högkulturellt, sant, rent och icke driftstyrt. Det påstås till och med att värden som ytterst grundas i nödvändig motivation på lägre nivå inte är "verkliga".
Det finns ingen som helst rimlig anledning att underkänna exempelvis vetenskap som ett dolskt sökande efter njutning när fallet är det att ingen vetenskap kommer att bedrivas om det i grunden saknas en biologisk motivation att så göra.
Vad det nu är för fel på njutning.
du glider mellan två olika påståenden.
Jag håller med om att utan ett fungerande biologiskt motivationssystem (välbehag och obehag) skulle ingen motivation finnas. Men därifrån följer inte att alla motiv är välbehag eller kan reduceras till välbehag.
belöningssystemet kan vara en nödvändig förutsättning för mänsklig motivation utan att lojalitet, kärlek, ansvar eller sanningssökande därför bara är former av njutning.
Jag försöker inte "nedvärdera" biologin eller påstå att något blir mindre äkta för att det har biologiska rötter. Det är en halmgubbe. Frågan är inte om våra värden har biologiska förutsättningar utan om de därmed är fullständigt förklarade.
Min invändning är alltså inte mot biologin, utan mot reduktionen. Att något är en nödvändig förutsättning innebär inte att det är en tillräcklig förklaring. Det är just därför vi skiljer mellan biologi, psykologi och filosofi som olika beskrivningsnivåer av samma människa.
Att säga att alla motiv ytterst bygger på belöningssystemet är ungefär som att säga att alla datorprogram ytterst består av elektroner. Det är sant, men det förklarar inte programmens funktion.
På samma sätt förklarar ett biologiskt belöningssystem varför motivation är möjlig, men inte varför människor utvecklar värden som sanning, lojalitet, rättvisa eller ansvar. Om varje motiv i efterhand bara döps om till "välbehag" har teorin blivit så generell att den förlorar sin förklaringskraft.