Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Men för helvete människa, läs texten:
https://www.un.org/unispal/document/auto-insert-201057/
100% av området skulle bli ett judiskt hemland, ingen del av området fick avyttras till en annan stat. Det betyder Västbanken OCH Gaza tillhör Israel.
Du gör en tolkning av texten som helt enkelt inte finns. T.ex. tolkar du begreppet "Jewish national home" som en judisk stat men det är fel. Ingenstans finns det en definition på begreppet. Varken i mandatstexten eller i Balfourdeklarationen eller någon annanstans. Detta är ett politiskt begrepp och inte juridiskt. Det står ingenstans att en judisk stat ska skapas. Det står inte heller att 100% av området skulle bli en enda stat. Syftet med mandatet var, som jag redan skrivit, att administrera området tills självstyrande institutioner kunde skapas. Med detta menas inte att det endast ska skapas en stat utan det kan skapas flera men jag förstår din tolkning för det är luddigt skrivet men bara för att det är luddigt så betyder det inte att din tolkning är korrekt. Vidare var syftet att skydda civila och religiösa rättigheter för människorna som bodde i området. Detta är inte speciellt kontroversiellt så vi hoppar över till nästa för syftet med mandatet var även att skapa ett judiskt nationellt hem.
Jag fattar. Du tolkar "skapandet av ett judiskt nationellt hem" som skapandet av en judisk stat och tillsammans med din tolkning av artikel 5 så landar du i din tolkning att hela syftet med mandatet var att skapa en judisk stat på hela området. Det är bara det att det inte stämmer. Du övertolkar begreppet "Jewish national home" som jag redan varit inne på. Det är INTE samma sak som en judisk stat.
Din tolkning stöter även på ett problem för när det brittiska mandatet skapades så ingick även det vi idag känner till som Jordanien. Hela din tolkning och argumentation bygger på att mandatet skapades för att bli en judisk stat. Du trycker även speciellt hårt på artikel 5 och du menar att 100% av området skulle bli en judisk stat men trots detta så delades mandatet upp så att 78% idag är den arabiska staten Jordanien. Bara pga av denna detalj förstår vi att mandatets mening inte kunde ha varit att skapa en judisk stat på 100% av området som du påstår för då hade britterna aldrig delat upp mandatet i 2 delar som de gjorde.
Vår diskussion är inte unik för den har tröskats av många vid ett flertal tidigare tillfällen och jag tänker inte här på Flashback utan i långt seriösare forum. Som jag redan varit inne på så är mandatstexten luddig och det skapar speciella utmaningar vid tolkning av texten. Jag förstår ditt sätt att tolka texten men jag hävdar fortfarande att du övertolkar den och ser betydelser som helt enkelt inte finns där.