Jag satt och läste om svensk språkhistoria i godan ro, och efter att ha fördjupat mig i det svenska språkets olika utvecklingsskeden fastnade jag för de försök till språkrensning som gjorts under tidernas lopp. Bland annat gjorde Georg Stiernhielm ett tappert försök att rensa svenskan från lånord (om än med hjälp av andra lånord) i sitt epos Hercules
https://sv.wikisource.org/wiki/Hercules. Även senare författare som Esaias Tegnér och Viktor Rydberg drev en puristisk linje och försökte ersätta lånord och angelismer med inhemska motsvarigheter eller ord hämtade från fornnordiskan.
Det som gjorde mig nyfiken är hur ni språkentusiaster här på forumet tror att det svenska språket hade utvecklats om denna språkrensning fått ett betydligt större genomslag. Tänk om vi, i likhet med Island eller Finland, hade haft ett språkinstitut helt inriktat på att ersätta internationella uttryck med inhemska ord för att hålla utomspråklig påverkan borta?
Hur skulle vanliga uttryck låta idag? Vilka ord och begrepp skulle ha ändrats? Och skulle internationella filmtitlar se helt annorlunda ut om vi hade hållit fast vid en puristisk hållning till språket?