2026-07-21, 12:14
Medlem
Då det är stor risk att det smäller snart så kanske det är lämpligt att det finns entråd där vi hjälper varandra med ideer hur man kan skydda sitt hus från tex drönare och liknande.

Tex
Hur man sätter upp skydd runt fönster för att minska splitter från smällar.
Hur man förstärker sitt hus.
Citera
2026-07-21, 12:50
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Då det är stor risk att det smäller snart så kanske det är lämpligt att det finns entråd där vi hjälper varandra med ideer hur man kan skydda sitt hus från tex drönare och liknande.

Tex

Menar du att "Ivan den Förskräcklige" skulle komma då, eller?
Citera
2026-07-21, 12:50
Medlem
Tjocka gardiner kan både motverka splitter samt agera viss isolering när du inte längre har nåt fönster. Det håller även ljuset inifrån dolt från utsidan när det är mörkt ute och risken för drönarattacker är som störst.

Nåt att försvara dig med kan vara bra att ha också då vi numera lever i ett mångkriminellt samhälle där kristna värderingar inte längre existerar. Ett bortsprängt fönster kan av vissa tvåbenta varelser ses som en inbjudan till att ta sig in och stjäla dina saker. Dock mindre risk om du bor högre upp i höghus.

Undvik hissen, vid strömavbrott kan du bli fast där länge utan väg ut och utan möjlighet att kalla på hjälp. Det är bra för benen och konditionen att gå i trappor.

Bor du i villa med mycket träd på tomten så skaffar du nät, det håller drönarna borta, samt förhindrar dem från att detonera väldigt nära ditt hus. Du kan dock vänta med att sätta upp nätet tills dess att kriget officiellt börjar då sannolikheten att just ditt hus är Ryssens första mål är ytterst liten.
Citera
2026-07-21, 13:04
Medlem
Citat:

Tex

Var får ni ert knark ifrån? Kanske se över detta så ni inte tar en massa skit ni inte vill ha utspätt med.

Vad gäller lägenheter äger du inte yttre fasaden (bostadsrätt) men inre delen. Du kan köpa massa plankor och spika igen alla fönster men du får inte sätta ngt på utsidan dock. Tjocka gardiner minskar även ljudet. Har du lägenhet har du också kanske ett källarförråd, där är det mindre risker pga inga fönster.

I hus hade jag fixar separat bunker under marken/expandera källaren om du har en sådan.

Skulle nog gynna alla om du bara bunkrade in dig och höll dig borta från allmänheten så kör hårt!
Citera
2026-07-21, 13:05
Medlem
Citat:

Tex

Man kan oxå klura lite på om man bitvis närheten av något som skulle kunna upplevas som en måltavla för Ryssen, eller för de kriminella?

Gör man inte det så kan man nog fokusera på annat.
Citera
2026-07-21, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Var får ni ert knark ifrån? Kanske se över detta så ni inte tar en massa skit ni inte vill ha utspätt med.

Vad gäller lägenheter äger du inte yttre fasaden (bostadsrätt) men inre delen. Du kan köpa massa plankor och spika igen alla fönster men du får inte sätta ngt på utsidan dock. Tjocka gardiner minskar även ljudet. Har du lägenhet har du också kanske ett källarförråd, där är det mindre risker pga inga fönster.

I hus hade jag fixar separat bunker under marken/expandera källaren om du har en sådan.

Skulle nog gynna alla om du bara bunkrade in dig och höll dig borta från allmänheten så kör hårt!

Jag föreslår att man byta ut sina gardiner mot sprängmattor redan idag.
Citera
2026-07-21, 13:23
Medlem
RiverStyxs avatar
Glöm inte köpa vev-radio!
Citera
2026-07-21, 13:36
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag föreslår att man byta ut sina gardiner mot sprängmattor redan idag.

Redan gjort. Har även fyllt på ca 300mm betong på sovrumsgolvet och bytt ut sängarna emot badkar. Mig tar dom inte så lätt.

ps. tejpa på en lavinttansponder på ryggen så blir du räddad först av alla vid direkttrräff på fastigheten.
Citera
2026-07-21, 13:44
Medlem
Varför tror alla att de kommer att sitta hemma i sitt hus om det blir krig?
Antingen deltar de flesta i själva kriget
Eller så flyr man sitt hus om kriget kommer dit

Det är genom samarbete med militären man försvarar sig bäst
Var och en på sitt håll med ärtbössa är en dålig idé

Hemvärnet brukar dessutom ge en möjlighet att få ha vapen hemma
Förr var det så i alla fall
Senast redigerad av Max1494 2026-07-21 kl. 13:49.
Citera
2026-07-21, 14:02
Medlem
Varför skulle det vara stor risk att det smäller snart? Möjligtvis pågrund av kriminellt gäng. Om ni menar att ryssen kommer, är det mycket liten risk för det.

Skulle det värsta hända(vilket det inte kommer göra) tvivlar jag på att jag ens skulle vilja vistas i min bostad. Hade då föredragit varit i nån bunker tillsammans med andra.
Citera
2026-07-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Varför tror alla att de kommer att sitta hemma i sitt hus om det blir krig?
Antingen deltar de flesta i själva kriget
Eller så flyr man sitt hus om kriget kommer dit

Det är genom samarbete med militären man försvarar sig bäst
Var och en på sitt håll med ärtbössa är en dålig idé

Hemvärnet brukar dessutom ge en möjlighet att få ha vapen hemma
Förr var det så i alla fall

Sverige är avlångt. Smäller det i Gotland så jag kan lugnt sitta på en pub i norra Sverige och käka något gott och en öl till.

Alla kommer inte påverkas av det som många tycks tro. Naturligtvis kommer man att prata om det på arbetsplatser osv, sociala medier .
Citera
2026-07-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Sverige är avlångt. Smäller det i Gotland så jag kan lugnt sitta på en pub i norra Sverige och käka något gott och en öl till.

Alla kommer inte påverkas av det som många tycks tro. Naturligtvis kommer man att prata om det på arbetsplatser osv, sociala medier .
Om de använder drönare så kan de komma ur kurs och landa var som helst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in