2026-07-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Att en karaktär inte är historisk är ett väldigt starkt argument eftersom då finns inget "riktigt" utseende men utöver det så är det som spelar mest roll om det har någon betydelse för karaktären eller karaktärens miljö.
Man kan t.ex. inte ha en liten person att spela Ajax eftersom hans storlek och styrka är extremt viktiga karaktärsegenskaper.
Nyongo som Helen fungerade utan problem, det är en mycket vacker kvinna.
Ellen Page som Sinon fungerade också.

Varför är ni då inte lika förbannade över Mat Damon som Odysseus. Damon är inte grek han ser inte i närheten ut som hur en hellensk krigare såg ut 1000 f.kr.
Jag bryr mig inte, det fungerade. Men det kan det ju inte göra för er som kräver "äkthet"
Matt Damon gör faktiskt en sin roll väldigt sympatiskt, men hela filmen är ändå meningslös. Matt Damon dock bäst.
Citera
2026-07-20, 22:15
Avstängd
karjus avatar
Det fanns inga jävla turkar i Anatolien på den tiden. De kom dit så sent som för tusen år sedan.

Citat:
Nonsensargument? det är ju ni som bryr er, ingen annan. Odysséen handlar inte bara om greker, det handlar även om påhittade sagoväsen, gudar, Turkar, Nordafrikaner och araber. Helena av Troja var inte grek, hon var hälften sagoväsen och häften Turk(Troja var inte en Grekisk stad).

Jag tycker inte det är varken bra eller dåligt gjort, jag bryr mig inte det minsta eftersom det inte är en historisk figur, de kan se ut hur tusan som helst om det inte är något som är viktigt för karaktären.

Sen är inte reaktionerna "enbart påpekande" det är massa rabiat hat och bojkottande.
Och det är 100% enbart riktat till filmer där de anser att mörkhyade inte borde fått roller, ingen av dessa personer bryr sig det minsta om när det är tvärt om att et vit för en roll istället för någon annan.
Citera
2026-07-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Kommer att titta på detta - förmodar jag - mästerverk av Nolan (som alltid är en Maestro).

Standard att blanda etniciteter i filmer numera. Finns inget särskilt att uppröras över om man inte är haverist som älskar att bli upprörd.

Antar att du varit helt ok med att en vit spelat Martin Luther King också? Inte? Nähä
Citera
2026-07-20, 22:33
Medlem
Filmen är säkerligen mycket välproducerad med bra ljud, regi och även skådespelarinsatser. Men även om man bortser från woke-tramset, jag pallar inte den 638282828282e Hollywood-tagningen på ett klassiskt verk. Jag är så less att höra (amerikansk i synnerhet) engelska i filmer som utspelar sig icke-engelskspråkiga länder. Det hade såklart aldrig flugit för en amerikansk publik men hade Nolan haft lite bollar hade han castat grekiska skådespelare och spelat in filmen på grekiska (Tänk passion of the Christ).

Det här blir en pass för mig, kanske en fulstream om jag inte har något bättre för mig.
Citera
2026-07-20, 22:34
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Kommer att titta på detta - förmodar jag - mästerverk av Nolan (som alltid är en Maestro).

Standard att blanda etniciteter i filmer numera. Finns inget särskilt att uppröras över om man inte är haverist som älskar att bli upprörd.

Ett mästerverk gör väl ändå någon som bemästrar berättarkonsten? Att sätta vidrigt fula afriker i roller som helt går emot det utsprungliga syftet, visar på en ofattbar onskefullhet och en fullkomlig falskhet.

Tvi, och skam över hans namn!
Citera
2026-07-20, 22:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja, utseendet är väl ganska viktigt när det gäller Sköna Helena. Det är ju det hon är mest känd för.

Och även Heimdalls och den lilla sjöjungfruns utseenden beskrivs i originaltexterna.

Men vi kommer nog inte längre, det blir upprepningar.

Det som är det tröttsamma är att det är samma mönster i nästan alla filmer. Hade det inte varit det utan detta varit ett nytt och fräscht grepp från Nolan så hade det varit något helt annat.

Och om de vill att Sköna Helena skall vara svart så hade de väl kunnat ta någon vackrare, typ Naomi Campbell på 90-talet.

Men värst är ju att filmen ger sitt stöd till transgalenskaperna genom att casta Ellen Page som man.

Men det tycker du säkert bara är bra det med. Vi tycker helt enkelt olika.

Problemet tror jag att filmskapare har svårt att hitta på något nytt. Nästan allt är gjort så de gör rewrites på andra filmer som redan gjorts men med en egen touch som då ofta blir att byta ut karaktärer. Män blir kvinnor, vita blir svarta, äldre blir yngre. Jag ser ofta på filmer och serier och även om jag kan tycka en film är bra så glömmer man bort den rätt snabbt och det händer ibland att man kollar på något och inser efter 20 minuter att man sett den tidigare. De filmer som skapades på 70-80-90 är en helt annan grej. De känns mer äkta istället för dussinfilmer
Citera
2026-07-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ja, utseendet är väl ganska viktigt när det gäller Sköna Helena. Det är ju det hon är mest känd för.

Och även Heimdalls och den lilla sjöjungfruns utseenden beskrivs i originaltexterna.

Det som är det tröttsamma är att det är samma mönster i nästan alla filmer. Hade det inte varit det utan detta varit ett nytt och fräscht grepp från Nolan så hade det varit något helt annat.

Och om de vill att Sköna Helena skall vara svart så hade de väl kunnat ta någon vackrare, typ Naomi Campbell på 90-talet.

Men värst är ju att filmen ger sitt stöd till transgalenskaperna genom att casta Ellen Page som man.

Spelar det någon roll att Ellen Page är trans? Det märks inte på karaktären i filmen. Hade du inte vetat det så hade det inte påverkat dig.
Gällande Helen of Troy så är hennes skönhet grejen, inte en viss hudfärg. Men hon skall vara vackrast i världen, det är ju helt upp till vilken smak man har.

Min poäng är dock att det finns ingen i filmen som är "rätt" inte en enda spelas av en antik hellenier eller en halvgud/Anatolisk person.

Det är ju lika fel med en helvit med västeuropeisk härstamning som Mat Damon som Odusseus som det är med en mörkhyad som Helen of Troy.
Jag tyckte dock att Damon gjorde en helt ok insats och det tyckte jag också att Nyongo och Page gjorde också.
Nyongo och Page har dock bara ca 10minuters skärmtid tillsammans i en film som är nästan 3timmar lång. Deras roller är obetydliga för filmen.
Citera
2026-07-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Det fanns inga jävla turkar i Anatolien på den tiden. De kom dit så sent som för tusen år sedan.

Det var Anatolier, inga vita européer heller men du hade inte haft något emot en helvit amerikansk/europeisk skådespelerska.
Citera
2026-07-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Matt Damon gör faktiskt en sin roll väldigt sympatiskt, men hela filmen är ändå meningslös. Matt Damon dock bäst.

Tycker han gör en helt ok insats. Men min poäng är att hans rollbesättning är minst lika fel som Nyongo som Helen av Troy. Skillnaden är att han är med i större delen av filmen medan Nyongo är med i kanske 5minuter.

Så om man nu får psykbryt pga en mörkhyad som en halvgudinna och halv anatolier som kläckts ur ett ägg. Då borde det vara lika jobbigt att se en helvit amerikan med västeuropeiskt påbrå som en Hellensk kung.
Citera
2026-07-20, 23:01
Avstängd
karjus avatar
Som Helena? Med tanke på att hon faktiskt var europé från Sparta så hade jag inte haft det nej.

Citat:
Det var Anatolier, inga vita européer heller men du hade inte haft något emot en helvit amerikansk/europeisk skådespelerska.
Citera
2026-07-20, 23:04
Medlem
Citat:

Det sjuka med det hela är att dessa DEI inkluderingar krävs för promotion. Gjorde iaf, exponeringen begränsas om man inte uppfyller en viss inkluderingskvot i Hollywood. Det är där det blir knepigt, fokus på fel sak. Man ska casta den skådespelare som är bäst lämpad att göra tolkningen. Finns ingen brist på lämpliga i något av fallen.
Citera
2026-07-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Filmen är säkerligen mycket välproducerad med bra ljud, regi och även skådespelarinsatser. Men även om man bortser från woke-tramset, jag pallar inte den 638282828282e Hollywood-tagningen på ett klassiskt verk. Jag är så less att höra (amerikansk i synnerhet) engelska i filmer som utspelar sig icke-engelskspråkiga länder. Det hade såklart aldrig flugit för en amerikansk publik men hade Nolan haft lite bollar hade han castat grekiska skådespelare och spelat in filmen på grekiska (Tänk passion of the Christ).

Det här blir en pass för mig, kanske en fulstream om jag inte har något bättre för mig.

Vem orkar bry sig, det handlar om underhållning. Allt här i världen är inte gjort för dig, Vill du inte bidra till filmen så gå vidare med ditt liv. Ingen har bett dig om något. Varför har människor så svårt att bara gå undan och leva vidare och låta saker ha sin gång. Åh nej Helena är en blåneger, vem bryr sig om filmen är bra.
Christofer Nolan är inte dum, han vet exakt vad han gör och det har gett filmen extrem vital marknadsföring.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-07-20 kl. 23:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in