Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
Ja, utseendet är väl ganska viktigt när det gäller Sköna Helena. Det är ju det hon är mest känd för.
Och även Heimdalls och den lilla sjöjungfruns utseenden beskrivs i originaltexterna.
Men vi kommer nog inte längre, det blir upprepningar.
Det som är det tröttsamma är att det är samma mönster i nästan alla filmer. Hade det inte varit det utan detta varit ett nytt och fräscht grepp från Nolan så hade det varit något helt annat.
Och om de vill att Sköna Helena skall vara svart så hade de väl kunnat ta någon vackrare, typ Naomi Campbell på 90-talet.
Men värst är ju att filmen ger sitt stöd till transgalenskaperna genom att casta Ellen Page som man.
Men det tycker du säkert bara är bra det med. Vi tycker helt enkelt olika.
Spelar det någon roll att Ellen Page är trans? Det märks inte på karaktären i filmen. Hade du inte vetat det så hade det inte påverkat dig.
Gällande Helen of Troy så är hennes skönhet grejen, inte en viss hudfärg. Men hon skall vara vackrast i världen, det är ju helt upp till vilken smak man har.
Min poäng är dock att det finns ingen i filmen som är "rätt" inte en enda spelas av en antik hellenier eller en halvgud/Anatolisk person.
Det är ju lika fel med en helvit med västeuropeisk härstamning som Mat Damon som Odusseus som det är med en mörkhyad som Helen of Troy.
Jag tyckte dock att Damon gjorde en helt ok insats och det tyckte jag också att Nyongo och Page gjorde också.
Nyongo och Page har dock bara ca 10minuters skärmtid tillsammans i en film som är nästan 3timmar lång. Deras roller är obetydliga för filmen.