2026-07-21, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Enter the historians. 😄
Det är en jävla wokefilm, rent jävla skit. Med grå himmel, nån transa å en neger. Ingen Grek dock.
Det är som typ en dålig cowboyfilm med blekansikten som Indianer.
Wokefilm? Har du ens sett den? Klaga du på att det inte var någon grek i Troy med Brad pitt också? Det är en amerikansk film, varför ska en grek vara med? Viktigaste är väl kompetenta skådespelare. Matt Damon briljerar!
Citera
2026-07-21, 04:29
Medlem
Jag såg filmen idag och oj oj oj, otroligt fin film! Längesen jag hade en sån filmupplevelse!!! Jag kommer nog se den en eller två gånger till! Solklar 10 av 10!!
Citera
2026-07-21, 06:26
Medlem
AlfaQhards avatar
Kollar man på filmstaden är det inte många som köpt biljetter, så jag undrar om de inte ljuger om hur mycket de tjänat.
Citera
2026-07-21, 06:27
Medlem
Yäsp. Spektakel.

Med trista standard Matt Damon i huvudrollen.
Citera
2026-07-21, 06:30
Medlem
Spektakel.

Häftiga effekter. Staplade.

Nå det är hur filmer är nuförtiden.
Citera
2026-07-21, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Kollar man på filmstaden är det inte många som köpt biljetter, så jag undrar om de inte ljuger om hur mycket de tjänat.
Det är en massa visningar. … så du plockar en föreställning och hittar på en konspirationsidé.
Snälla sluta undra så mycket.

Fullt i lördags på Sergel på 13:30 visningen trots att stan är sommartom
Citera
2026-07-21, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Den mest historiskt missvisande filmen som någonsin gjorts.

Och då tänker jag inte ens på faktum att alla är transor, svarta och asiater i Grekland.

Utan allt från båtarna, rustningarna eller ens hur fan man skjuter en pilbåge korrekt är helt åt helvete fel. Fan ingenting stämmer ju med verkligheten som sagan utspelade sig i.

Som att han dragit allting ur sitt eget arsle sen tryckt till med lite från en transas arsle med.

Skit är resultatet på alla punkter. En historisk skamfläck utan dess like.

Nämen, lilla lilla wokehatare där. Har du ens sett filmen. Sluta ”recensera” saker du inte upplevt.

Det finns ingen historisk verklighet i sagan. Nolan har dramatiserat och gestaltat sagan, äventyret, monstren, häxorna, gudarna, odyssén som Odysseus genomlever. Inte antikens historia. Nolan har inte haft för avsikt att skapa någon historisk dokumentär. Han vill skapa ett storartat dramatiskt spektakel! Och det har han lyckats med, överförväntan! Gå och se!
Citera
2026-07-21, 07:25
Medlem
De hade lite problem med att visa film i Mall of Scandinavia

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/y5xkAJ/the-odyssey-kaos-pa-mall-of-scandinavia
Citera
2026-07-21, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Inte sett filmen men hört av några som gjort. De kallar den medioker med för mycket CGI. Imdb har 8.4 nu, vilket skulle göra den till den 15 bästa filmen sedan 2000. Eller den bästa filmen sedan 2010.

Lol.

Vet inte vad de har sett. Enligt AI

Christopher Nolan använde minimalt med traditionell CGI i The Odyssey. Istället förlängde han sig nästan uteslutande på praktiska effekter och verkliga miljöer, och använde endast visuella effekter (VFX) för finjusteringar i efterproduktionen som trådborttagning eller 3D-modellering.

Cyklopen (Polyfemos): Istället för att animera monstret helt digitalt byggde teamet en enorm 18 meter (60 fot) mekanisk docka med inbyggd animatronik i Psychro-grottan

Miljöerna: Skådespelarna filmades ute på riktiga vågor och i autentiska landskap i länder som Grekland, Italien, Marocko och Island, snarare än att använda gröna skärmar (green screen)

Trojanerna och kulisserna: För Troja byggdes enorma fysiska städer och flera 10 meter höga trojanska hästar i naturlig storlek som flyttades på stranden på traditionellt vis.

Effekter i kameran: För att skapa naturligt ljus och realistiska strider byggde teamet över 1 000 skräddarsydda LED-paneler i stället för att skapa digitala ljussättningar.

Enligt Nolans tidigare uttalanden och rapporter om filmen låg fokus på att filma så mycket som möjligt direkt i kameran via 70mm IMAX-teknik, vilket minskade beroendet av datorgenererade miljöer avsevärt
Citera
2026-07-21, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Européer är långt ifrån ett folk. Detta var nog en av de mest inkorrekta påståenden jag läst på FB. Det finns många folkgrupper i Europa, det är stor skillnad både i fenotyp samt kultur mellan tex en sydspanjor och en Moskvaryss. De har nästan ingenting gemensamt. Likaså kan de från Asien och Nordafrika påstå att de ärvde Hellenismen från Alexander. Tror om du åkte till Italien och påstod att Michelangelo var lika mycket svensk som italienare hade du fått smäll på käften. Jag förstår inte alla dessa arga grifters som tror de äger Homeros verk.

Likväl tillhör Homeros verk ett gemensamt europeiskt kulturarv.

Gemensamt för såväl ryssar från Moskva som sydspanjorer som svenskar.

Att konstatera detta är givetvis inte att påstå att alla européer är ett och samma folk eller att italienare är svenskar osv. Det låter som en konstig halmgubbe/att medvetet "missförstå".

Fram till ca 80-talet var det självklart för alla någorlunda bildade i Sverige att ha läst Homeros. (Sedan dess har det gått utför med bildning och kultur...)
Citera
2026-07-21, 07:49
Medlem
immenhusens avatar
Episka filmer kan antingen sluta i tragedi eller klassiker. Hoppas på det senare, men oddsen talar för det förra. Inte minst med tanke på att det är en Hollywood-produktion.

/AI
Citera
2026-07-21, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vet inte vad de har sett. Enligt AI

Christopher Nolan använde minimalt med traditionell CGI i The Odyssey. Istället förlängde han sig nästan uteslutande på praktiska effekter och verkliga miljöer, och använde endast visuella effekter (VFX) för finjusteringar i efterproduktionen som trådborttagning eller 3D-modellering.

Cyklopen (Polyfemos): Istället för att animera monstret helt digitalt byggde teamet en enorm 18 meter (60 fot) mekanisk docka med inbyggd animatronik i Psychro-grottan

Miljöerna: Skådespelarna filmades ute på riktiga vågor och i autentiska landskap i länder som Grekland, Italien, Marocko och Island, snarare än att använda gröna skärmar (green screen)

Trojanerna och kulisserna: För Troja byggdes enorma fysiska städer och flera 10 meter höga trojanska hästar i naturlig storlek som flyttades på stranden på traditionellt vis.

Effekter i kameran: För att skapa naturligt ljus och realistiska strider byggde teamet över 1 000 skräddarsydda LED-paneler i stället för att skapa digitala ljussättningar.

Enligt Nolans tidigare uttalanden och rapporter om filmen låg fokus på att filma så mycket som möjligt direkt i kameran via 70mm IMAX-teknik, vilket minskade beroendet av datorgenererade miljöer avsevärt

Ja det där är ju faktiskt positivt. CGI-slop som ser ut som att titta på ett dataspel är det tristaste som finns. Så att Nolan medvetet avstår från det gör mig nästan lite sugen på att se filmen.

Men sedan förstör de allt genom att injicera woke och DEI.

Vill jag se en film om tramspersoner så ser jag hellre om "Den galopperande detektiven". I Odyséen blir det bara fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in