2026-07-21, 02:05
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Bra svar. Jag tar det som att du inte hade något faktiskt motargument till det jag skrev.

Och du verkar blanda ihop historiska folkgrupper med moderna nationaliteter. När du säger "turkar" som om det vore samma sak genom hela historien visar du just problemet och din kunskap.

Området som idag är Turkiet var i tusentals år befolkat av bland annat greker, anatoliska folk, romare och bysantiner. Konstantinopel var en grekisk/bysantinsk stad i över tusen år innan den erövrades av osmanerna och senare blev Istanbul.

Så nej, Snorres koppling till Troja/Asien betyder inte att Tor och Oden var "turkar" i modern mening. Du blandar ihop geografi, tidsperioder och folkgrupper och försöker sedan använda det som argument mot kulturell kontext. Det håller inte och dina svar blir bara mer och mer hjärndöda.
Och du blandar ihop mytologi med historia alltför mycket.

Men faktum är att den Indo Ariska kulturen innebar jordbrukskultur med plogar m,m samt folkvandringar och civilisations byggande.

Hela den Indo Ariska kulturen hade tappat kopplingen till sitt nomadisk schamanistiska förflutna.
Man behöver bara skrapa på ytan så finns det där.

Jag förstår att du saknar helt bildning i ämnet,men låt det sjunka in lite och sök upp kunskap
i ämnet.
Citera
2026-07-21, 02:07
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
De forna grekiska staterna var ju betydligt närmare västra Asien och Nordafrika än tex Skandinavien. Så där har du fel. Du verkar också blunda helt för Hellenismen och det faktum att Alexanders grekiska armé marscherade över nämnda kontinenter. Att förvränga det forna grekiska kulturen till något exklusivt västeuropeiskt/skandinaviskt är kulturell stöld.
Okej, men är de forna grekerna då närmare släkt med nordafrikaner eller asiater?
Eller är de kanske generellt närmare släkt med Européer och därmed oss?
Det är ju det som spelar roll.
Att en överlägsen kultur spred sig genom nordafrika eller andra delar av världen har skett otaliga gånger genom historien.
Det är ju skaparna av den kulturen som man vill ska få en korrekt representation, annars är det stöld
Säger inte att det inte fanns afrikaner eller asiater i forna Grekland, Alexander hade ett stort imperium. Men Helena av Troy? Haha nä där går nog gränsen.

Det är som att säga att Winston Churchill kan lika gärna spelas av någon indier då de blivit påverkade av och tagit del i den engelska kulturen.
Det blir liksom bara bizzart.
Senast redigerad av INGSOC 2026-07-21 kl. 03:04.
Citera
2026-07-21, 02:07
Medlem
Snapcounts avatar
Hur det än är, så haussas filmen upp :

Ingen annen spillefilm har hatt en like sterk premiere i 2026.

Christopher Nolans storslåtte mastodontfilm «The Odyssey» er ikke bare elsket av kritikerne, den er også en publikumsmagnet av sjelden art.

I løpet av premierehelgen forventes filmen å innbringe 257,8 millioner dollar over hele verden. Dette gjør «The Odyssey» til Nolans største premierehelg noensinne, skriver Hollywood Reporter. De enorme inntektene gjør dette også til 2026s største premiere for en spillefilm (kun slått av animasjonsfilmene «Super Mario Galaxy-filmen» og «Toy Story 5»).

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/the-odyssey-erobrer-verden-nolans-st%C3%B8rste-premiere-spiller-inn-258-millioner-dollar/ar-AA28dm7i
Citera
2026-07-21, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Och du blandar ihop mytologi med historia alltför mycket.

Men faktum är att den Indo Ariska kulturen innebar jordbrukskultur med plogar m,m samt folkvandringar och civilisations byggande.

Hela den Indo Ariska kulturen hade tappat kopplingen till sitt nomadisk schamanistiska förflutna.
Man behöver bara skrapa på ytan så finns det där.

Jag förstår att du saknar helt bildning i ämnet,men låt det sjunka in lite och sök upp kunskap
i ämnet.

Fast nu byter du ju ämne igen. Diskussionen handlade om att du påstod att Tor och Oden kunde vara "turkar" med hänvisning till Snorre. Nu pratar du plötsligt om indoeuropeiska folk, jordbruk och nomadiska ursprung.

Ingen har sagt att kulturer inte har utvecklats, blandats eller påverkats av varandra. Det är en självklarhet. Men att en kultur har äldre gemensamma rötter betyder inte att alla senare kulturer saknar egen identitet eller kulturell kontext.

Du blandar ihop ursprung, influenser och den specifika kultur som en berättelse faktiskt tillhör. Du fick några inlägg, men du har visat tydligt på att din kunskap och tankesätt, samt motsägande argumentation, är långt ifrån värt mer av min tid så jag säger god natt till dig!
Citera
2026-07-21, 02:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Fast nu byter du ju ämne igen. Diskussionen handlade om att du påstod att Tor och Oden kunde vara "turkar" med hänvisning till Snorre. Nu pratar du plötsligt om indoeuropeiska folk, jordbruk och nomadiska ursprung.

Ingen har sagt att kulturer inte har utvecklats, blandats eller påverkats av varandra. Det är en självklarhet. Men att en kultur har äldre gemensamma rötter betyder inte att alla senare kulturer saknar egen identitet eller kulturell kontext.

Du blandar ihop ursprung, influenser och den specifika kultur som en berättelse faktiskt tillhör. Du fick några inlägg, men du har visat tydligt på att din kunskap och tankesätt, samt motsägande argumentation, är långt ifrån värt mer av min tid så jag säger god natt till dig!
Du ser, bara den här lilla roadmapen är för mycket för dig att ta in. Det är to much to handle.

Jag vill inte hålla på att tjafsa, än om du är genuint intresserad i ämnet så kommer du förstå själv till slut.
Senast redigerad av Giant Squid 2026-07-21 kl. 02:27.
Citera
2026-07-21, 02:15
Medlem
Mr-Ferguson-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Jag har garanterat glömt massor. 😁 Biobiljetter bokade till på fredag.

Du ska nog inte gå in på det för mycket för då kanske du avslöjar saker om filmen för dig själv. Hoppas du uppskattar den och tycker den är bra jag ska nog inte se den på bio hehe eftersom jag vet så mycket om serien och en hel del finns med filmen. Då finns det en stor risk att jag spoilar filmen för alla andra, och det är inte så bra..
Citera
2026-07-21, 02:19
Medlem
Narsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Tycker han gör en helt ok insats. Men min poäng är att hans rollbesättning är minst lika fel som Nyongo som Helen av Troy. Skillnaden är att han är med i större delen av filmen medan Nyongo är med i kanske 5minuter.

Så om man nu får psykbryt pga en mörkhyad som en halvgudinna och halv anatolier som kläckts ur ett ägg. Då borde det vara lika jobbigt att se en helvit amerikan med västeuropeiskt påbrå som en Hellensk kung.

Vem är egentligen vit? Matt Damon? Han är delvis av finsk härkomst, och finnar bär på 5-10% DNA från östra Sibirien och är således släkt med rent asiatiska folk. Knappast helvit eller hur?

Helena var förresten inte alls anatolier utan dotter till Zeus och den spartanska prinsessan Leda. Inte för att det hade så stor betydelse, bronsålderns anatolier var nämligen indoeuropéer och släkt med grekernas mykenska förfäder. I det historiska Troja - Wilusa - talade man sannolikt luwiska, ett indoeuropeiskt språk.

Människorna i östra Medelhavsvärlden lär under alla omständigheter ha liknat varandra till utséende, då som nu, oavsett vilken sida av Bosporen man var född.
Senast redigerad av Narses 2026-07-21 kl. 02:30.
Citera
2026-07-21, 02:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Inte sett filmen men hört av några som gjort. De kallar den medioker med för mycket CGI. Imdb har 8.4 nu, vilket skulle göra den till den 15 bästa filmen sedan 2000. Eller den bästa filmen sedan 2010.

Lol.
Citera
2026-07-21, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narses
Vem är egentligen vit? Matt Damon? Han är delvis av finsk härkomst, och finnar bär på 5-10% DNA från östra Sibirien och är således släkt med rent asiatiska folk. Knappast helvit eller hur?

Matt Damon knappast helvit? Herr Mellanmjölk Blond och Blåögd? Oj. Du har rasforskat långt längre än de flesta rasforskare. Hade förvånat mig mycket om det finns en enda KKK-organisation på jordklotet som hade klassat honom som annat än helvit även om det går att hitta en centraleuropeisk anfader 600 år tillbaka i tiden.
Citera
2026-07-21, 03:25
Avstängd
Enter the historians. 😄
Det är en jävla wokefilm, rent jävla skit. Med grå himmel, nån transa å en neger. Ingen Grek dock.
Det är som typ en dålig cowboyfilm med blekansikten som Indianer.
Senast redigerad av allvar66 2026-07-21 kl. 03:27.
Citera
2026-07-21, 03:59
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Anne hathaway.
Nej tack

Kan du utveckla varför du inte gillar henne?
Jag gillar inte henne heller men jag vet inte varför.
Citera
2026-07-21, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Inte sett filmen men hört av några som gjort. De kallar den medioker med för mycket CGI. Imdb har 8.4 nu, vilket skulle göra den till den 15 bästa filmen sedan 2000. Eller den bästa filmen sedan 2010.

Lol.
För mycket CGI? Nolan har känd för att knappt eller inte alls använda CGI i sina filmer. Antingen har några av de du känner inte minsta kunskap om film eller så far du med lögner. Filmen skulle nog haft långt över 8.4 på Imdb om det inte vore för alla troll som inte ens sett filmen som gett den 1 i betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in