2026-07-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Ja, testa annars får du inte svar.
Ja jag får väl göra det. Hur lång tid tar det innan man får ett eventuellt krampanfall? Några dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Du är en beroende person och kommer alltid att vara det. Enda som kommer fungera är att sluta helt med allt och fortsätta så.

Lycka till
Jo jag vet. Frågan var om man kan vara fysiskt beroende efter 18 dagars användning. Fysiskt som i att riskera krampanfall och annat trevligt om man slutar tvärt.
Citera
2026-07-19, 22:55
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikarna
Du är inte alls dum, du är smart som lägger ner redan nu.

Ta avgiftningen, kroppen är toppen på att läka,, och sök ditt rus med träning och meditation sen när du är frisk igen.

Endorfiner från träning är underskattade, och meditation kan ge dig mer avslappning än värste medicinerna!
Jag gick yogakurs en gång, en medverkande som hade håll på med E innan, berättade att den avslappningen och "må bra-hormonerna" hon fick av regelbunden yoga slog den värsta E:m hon nånsin har tagit.
Droger är bara genvägar, belönings systemet finns redan i hjärnan.
Droger är döden. Mer död. Död på död. En grav.

Jesus är vägen.
Inte kunde jag fatta det. Djävulens lömska fälla fick mig tro att jag var irreparabel. Too far gone.
Sumpat o bränt för mycket. Det var jag själv som börja tro det. Världen försöker fånga en så. Jesus är svaret. Sanningen. Livet.
Citera
2026-07-20, 04:27
Medlem
Pungsvings avatar
Droger och alkohol är ointressanta i sig. Fråga dig istället varför du håller på med skiten.
Citera
2026-07-20, 06:30
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snard
Alltså när man en gång har varit det innan. I mitt fall väldigt nyligen dessutom. Pratar om droger/alkohol överlag men i mitt fall gäller det framförallt benzo och gabapentin/pregabalin, även om jag tagit en massa annat också. Jag tänkte försökt tagit mig i kragen den här gången och slutat tvärt på egen hand för att slippa en avgiftning till så småningom, men då skrämmer vårdpersonal mig med att jag redan kan ha blivit fysiskt beroende igen och riskerar krampanfall om jag slutar cold turkey. Har tagit 18 dagar i rad nu. Håller ni med om att det är tillräckligt för att bli fysiskt beroende igen? Psykiskt absolut, men fysiskt så jag skulle få allvarliga fysiska symtom om jag slutade tvärt? Dom sa jag kan prova försöka minska ner själv så länge men när jag frågade hur snabbt jag kunde minska utan att riskera kramp så ville dom inte riktigt svara och då skulle jag plötsligt fortsätta som jag gör nu tills dom pratat ihop sig. Har läst i en journalanteckning att dom anser jag snart måste avgiftas igen. Om det betyder inläggning igen eller via öppenvård vet jag inte. Hoppas verkligen via öppenvård men är tveksam då dom nekade mig det sist.

Nån som har erfarenhet av liknande situation? Som klarat sluta cold turkey efter så många dagar eller fler eller som provat men fått allvarliga symtom?

Inga predikningar tack, bara svar på mina frågor. Vet redan om att jag är dum i huvudet.

Jag tycker att det inte krävs speciellt många dagar för att få besvär när man slutar.
Kanske om man tar max 1-2ggr per vecka men det är ju i princip omöjligt.

Det optimala är att inte ta något alls och sen försöka klura på varför man ens behöver ta droger från första början.

MVH
Citera
2026-07-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Droger och alkohol är ointressanta i sig. Fråga dig istället varför du håller på med skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Jag tycker att det inte krävs speciellt många dagar för att få besvär när man slutar.
Kanske om man tar max 1-2ggr per vecka men det är ju i princip omöjligt.

Det optimala är att inte ta något alls och sen försöka klura på varför man ens behöver ta droger från första början.

MVH
Haft problem med ångest och depression hela livet. Drogerna får mig att må bra för stunden.
Citera
2026-07-21, 06:02
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Haft problem med ångest och depression hela livet. Drogerna får mig att må bra för stunden.

Jag förstår.
Det var anledningen till att jag började missbruka.

Får man fråga hur gammal du är?
Citera
2026-07-21, 21:37
Medlem
Citat:
Jag förstår.
Det var anledningen till att jag började missbruka.

Får man fråga hur gammal du är?
32
Citera
2026-07-22, 07:06
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
32

Blev det en CT?
Citera
2026-07-22, 12:24
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Meditation har jag provat massor av gånger men lyckas inte riktigt få kläm på det. Guidad meditation funkar lite bättre, alltså att man lyssnar på en röst som säger åt en vad man ska göra eller tänka men tappar koncentration även där ibland tyvärr. Yoga har jag aldrig provat. Fått för mig att det är nåt enbart för viga och vältränade människor.
Att du tappar koncentrationen under meditationen ska du inte se som ett misslyckande. Jag sitter i 30 minuter på min pall ibland (för sällan) och det fladdrar som fan i skallen till en början. Ibland hinner 30 minuter gå utan att jag lyckas landa alls, men det är lugnt. Grejen är att mjukt och varsamt återgå till meditationen efter att tankarna fladdrat iväg. Mjukt tillbaka till att bara vara och inte greppa tag i tankarna som kommer, bara se dem och släppa. Ibland fokuserar jag på andningen ibland inte, oftast blundar jag, ibland inte.

Kan man avsätta en halvtimme (eller mer, eller mindre) med någon form av regelbundenhet så hjälper det i vardagen märker jag. Även om det för mig inte ersätter droger helt.

Yoga är meditation i rörelse. Inget jag hållit på med så mycket, men det kan vara värt att testa kanske. Inga krav alls på vighet eller att vara vältränad, det finns många varianter av yoga.

Tänk också på att du inte är ensam. Det är jobbigt att vara människa och vi med missbrukartendenser kanske har det extra jobbigt ibland, men man får kämpa på. Det är inte så att vi människor är rationella och smarta, bara att det råkar vara lite fel på DIG. Nej, vi är alla galna mer eller mindre. Psykoanalys och filosofi (det vi kallar för teori) hjälper här tycker jag. Death drive, liksom. Vad fan, detta driv att sabotera. Ingen slipper undan skiten och jag tycker att teorin kan vända lite av den där tendensen att döma sig själv till att bli förundrad över hur vi är funtade.
Citera
2026-07-23, 00:30
Medlem
Citat:
Blev det en CT?
Cold turkey? Nej har blivit avrådd från det. Men kanske provar ändå. Imorgon kanske. Så får jag se om jag får några krampanfall.
Citera
2026-07-24, 08:03
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Cold turkey? Nej har blivit avrådd från det. Men kanske provar ändå. Imorgon kanske. Så får jag se om jag får några krampanfall.

Vilken dos ligger du på?
Citera
2026-07-26, 09:09
Medlem
Citat:
Vilken dos ligger du på?
Har ingen fast dos av något. Det beror på vad jag tagit för annat och hur mycket av det. Men tar jag bara benzo och pregabalin/gabapentin så skulle det kanske kunna bli 2 mg alprazolam, 20 mg diazepam och 40 mg oxazepam. Men det är på ett ungefär. Ibland kan det bli mer av nån och mer av nån annan. Har som sagt inga fasta doser. Klonazepam tar jag bara nån gång ibland. 1200 mg pregabalin eller 2100 mg gabapentin. Inte vågat prova cold turkey.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in