2026-07-21, 01:26
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Européer som ett folk har flera gemensamma kulturella skatter. Odyssén är en av dessa som t.ex. Shakespere med sina verk är eller Michelangelo, Mozart, etc är med sina.
De har genom historien tillsammans alla gjort sin del i att påverka hela Europas kultur och därmed även oss svenskar.
Européer är långt ifrån ett folk. Detta var nog en av de mest inkorrekta påståenden jag läst på FB. Det finns många folkgrupper i Europa, det är stor skillnad både i fenotyp samt kultur mellan tex en sydspanjor och en Moskvaryss. De har nästan ingenting gemensamt. Likaså kan de från Asien och Nordafrika påstå att de ärvde Hellenismen från Alexander. Tror om du åkte till Italien och påstod att Michelangelo var lika mycket svensk som italienare hade du fått smäll på käften. Jag förstår inte alla dessa arga grifters som tror de äger Homeros verk.
Citera
2026-07-21, 01:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Européer är långt ifrån ett folk. Detta var nog en av de mest inkorrekta påståenden jag läst på FB. Det finns många folkgrupper i Europa, det är stor skillnad både i fenotyp samt kultur mellan tex en sydspanjor och en Moskvaryss. De har nästan ingenting gemensamt. Likaså kan de från Asien och Nordafrika påstå att de ärvde Hellenismen från Alexander. Tror om du åkte till Italien och påstod att Michelangelo var lika mycket svensk som italienare hade du fått smäll på käften. Jag förstår inte alla dessa arga grifters som tror de äger Homeros verk.
Indo arier har allt gemensamt gentemot nomadstammarna som härskade innan.
Det är som att säga att abrahamiter inte har något igemensant.
Citera
2026-07-21, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Jag vet att folk till höger tenderar att inte vara särskilt intelligenta men du är väl medveten om att Odysséen inte hände på riktigt till skillnad från Nelson Mandela, segregationen eller Martin Luther King? Det är ungefär som att böla när en adaption av Shakespeare inte spelas av endast britter.

Intressant att du tror att "fiktion" automatiskt betyder att all autenticitet blir irrelevant. Då kan vi alltså göra en film om fornnordisk mytologi där Tor spelas av en 50-kilos asiat och Oden av Kevin Hart, och den som reagerar är bara "inte särskilt intelligent"? Det är ett ganska märkligt resonemang.

Dessutom kan du inte ens slå fast att Odysseen är "helt fiktion". Ingen vet säkert om berättelsen enbart är myt eller om den bygger på verkliga personer eller händelser som med tiden blivit mytologiserade. Du gissar alltså samtidigt som du flyttar fokus från det jag faktiskt diskuterade.

Min poäng handlade aldrig om huruvida Odysseus har funnits eller inte. Den handlade om kulturell och historisk autenticitet i en berättelse som är djupt förankrad i den grekiska världen. Den delen valde du att inte bemöta.
Citera
2026-07-21, 01:40
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Indo arier har allt gemensamt gentemot nomadstammarna som härskade innan.
Det är som att säga att abrahamiter inte har något igemensant.
"Indoarier" är nästan helt intetsägande begrepp. Det innefattar så många folkgrupper över så stor yta och tid att man kan lika gärna säga homo sapiens sapiens. Indoarier innefattar dessutom asiatiska grupper med. Termen har noll relevans i moderna etniska uppsättningar.
Citera
2026-07-21, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Gäller det andra fiktiva verk tex American History X? Dvs spelar ingen roll vem som castas till vilken roll. Denzel Washington byter ut Edward Norton och Jet Lee spelar hans yngre bror. Antagonisten i slutet tolkas av Jason Statham, för han är ju tuff.

Odyssen må vara fiktiv men den handlar om västerländska personer i antikens grekland, rimligt att de ser tidsenligt västerländska ut till den grad att det inte genast blir uppenbart eller knepigt att förstå den historiska kontexten.

Shakespeare kan du rollsätta med sydstatare men då blir det plötsligt en komedi, kanske jättebra men förståeligt om den typiske teaterbesökaren som älskar Shakespear blir besviken.

Inlägget du svarar på är skrivet av en idiot men du är uppenbarligen inte mycket smartare.

"Idiot" kan du kalla någon annan, kukhuvud. Det roliga är att du i princip upprepar samma poäng som jag redan skrev, fast med andra exempel. Du verkar alltså hålla med om själva resonemanget, men väljer ändå att börja med att kalla personen du håller med för idiot. Lite märkligt.

On topic: Har du faktiskt bevis för att Odysseen är helt fiktiv? För det kan du inte ha, eftersom ingen vet exakt var gränsen går mellan myt, muntlig tradition och eventuella historiska personer eller händelser som senare blivit legender.

Det vi däremot vet är att berättelsen är förankrad i den grekiska världen och handlar om grekiska gestalter i en grekisk kulturell kontext. Därför är det inte konstigt att folk reagerar när en adaption gör val som kraftigt bryter mot den kontexten.
Citera
2026-07-21, 01:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Intressant att du tror att "fiktion" automatiskt betyder att all autenticitet blir irrelevant. Då kan vi alltså göra en film om fornnordisk mytologi där Tor spelas av en 50-kilos asiat och Oden av Kevin Hart, och den som reagerar är bara "inte särskilt intelligent"? Det är ett ganska märkligt resonemang.

Dessutom kan du inte ens slå fast att Odysseen är "helt fiktion". Ingen vet säkert om berättelsen enbart är myt eller om den bygger på verkliga personer eller händelser som med tiden blivit mytologiserade. Du gissar alltså samtidigt som du flyttar fokus från det jag faktiskt diskuterade.

Min poäng handlade aldrig om huruvida Odysseus har funnits eller inte. Den handlade om kulturell och historisk autenticitet i en berättelse som är djupt förankrad i den grekiska världen. Den delen valde du att inte bemöta.
Vad spelar det för roll vem som spelar Tor eller Oden då dessa roller är äldre än de nordiska versionerna?
De kan lika gärna var Turkar som Snorre säger rent ut.
Om till och med de sibyllinska oraklen säger att det förlorat kunskapen om sina skrifter, vem är du att hävda vad som är rätt?

Citat:
Snorre hävdade att gudarna egentligen var mäktiga människor som utvandrade från "Turkland" i Mindre Asien (nära Troja) och tog sig norrut till Norden.
https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=18615

Nordens bönder kom från Turkiet
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nordens-bonder-kom-fran-turkiet/
Citera
2026-07-21, 01:51
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Européer kanske inte är ett enda folk, men vi är betydligt genetiskt närmare varandra jämfört med de flesta andra folkgrupper på jorden.
Vi har även tagit del av och inspirerats av varandras kulturer och konst genom vår historia, så vet inte riktigt vad din poäng är?
Men du kanske tycker vi har lika mycket gemensamt med någon afrikan eller kines

Sen till din originella kommentar om hur det påverkar oss i Sverige så är det ju exakt samma typ av propaganda som svt gjorde med
sin "Sveriges historia".
Men men, den som väljer att blunda kommer aldrig att se
Senast redigerad av INGSOC 2026-07-21 kl. 01:53.
Citera
2026-07-21, 01:51
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll vem som spelar Tor eller Oden då dessa roller är äldre än de nordiska versionerna?
De kan lika gärna var Turkar som Snorre säger rent ut.
Om till och med de sibyllinska oraklen säger att det förlorat kunskapen om sina skrifter, vem är du att hävda vad som är rätt?

https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=18615

Nordens bönder kom från Turkiet
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nordens-bonder-kom-fran-turkiet/

Fast du börjar ju med att ha fel i sak. Snorre säger inte att Tor och Oden var "turkar". Han skriver en medeltida teori om att asarna hade koppling till Troja/Asien. Det är inte samma sak som att nordisk mytologi är turkisk.

Du blandar ihop "allt har påverkats av något tidigare" med "därför spelar ingen kulturell kontext någon roll". Det är ett hjärndött argument helt ärligt.

Med din logik finns det ingen grekisk, nordisk eller romersk kultur heller, eftersom alla har lånat och påverkat varandra.
Citera
2026-07-21, 01:52
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
"Indoarier" är nästan helt intetsägande begrepp. Det innefattar så många folkgrupper över så stor yta och tid att man kan lika gärna säga homo sapiens sapiens. Indoarier innefattar dessutom asiatiska grupper med. Termen har noll relevans i moderna etniska uppsättningar.
Nej där är såklart att det inte är så,man har en gemensam mytologisk världsåkådning.

Det är som att påstå att abrahamismsm inte är gemensamt bara för att det innefattar olika folk.
Faktum är att även abrahamismen är en spinoff på det indo ariska myterna vilket i sin tur kommer ifrån schamanismkulturen ifrån nomader som regerade världen innan man började bygga civilisationer.

Du har nog lite att fundera över där
Citera
2026-07-21, 01:54
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Fast du börjar ju med att ha fel i sak. Snorre säger inte att Tor och Oden var "turkar". Han skriver en medeltida teori om att asarna hade koppling till Troja/Asien. Det är inte samma sak som att nordisk mytologi är turkisk.

Du blandar ihop "allt har påverkats av något tidigare" med "därför spelar ingen kulturell kontext någon roll". Det är ett hjärndött argument helt ärligt.

Med din logik finns det ingen grekisk, nordisk eller romersk kultur heller, eftersom alla har lånat och påverkat varandra.
Jag förstår om det blir kaos i ditt tankesätt.
Men du måste samla dig och studera.
Det är ingenting som du kan få som en enkel gåva bara.
Citera
2026-07-21, 01:54
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Européer kanske inte är ett enda folk, men vi är betydligt genetiskt närmare varandra än de flesta andra folkgrupper på jorden.
Vi har även tagit del av och inspirerats av varandras kulturer och konst genom vår historia, så vet inte riktigt vad din poäng är?
Men du kanske tycker vi har lika mycket gemensamt med någon afrikan eller kines

Sen till din originella kommentar om hur det påverkar oss i Sverige så är det ju exakt samma typ av propaganda som svt gjorde med
"Sveriges historia".
Men men, den som väljer att blunda kommer aldrig att se
De forna grekiska staterna var ju betydligt närmare västra Asien och Nordafrika än tex Skandinavien. Så där har du fel. Du verkar också blunda helt för Hellenismen och det faktum att Alexanders grekiska armé marscherade över nämnda kontinenter. Att förvränga det forna grekiska kulturen till något exklusivt västeuropeiskt/skandinaviskt är kulturell stöld.
Citera
2026-07-21, 02:00
Medlem
Citat:
Jag förstår om det blir kaos i ditt tankesätt.
Men du måste samla dig och studera.
Det är ingenting som du kan få som en enkel gåva bara.

Bra svar. Jag tar det som att du inte hade något faktiskt motargument till det jag skrev.

Och du verkar blanda ihop historiska folkgrupper med moderna nationaliteter. När du säger "turkar" som om det vore samma sak genom hela historien visar du just problemet och din kunskap.

Området som idag är Turkiet var i tusentals år befolkat av bland annat greker, anatoliska folk, romare och bysantiner. Konstantinopel var en grekisk/bysantinsk stad i över tusen år innan den erövrades av osmanerna och senare blev Istanbul.

Så nej, Snorres koppling till Troja/Asien betyder inte att Tor och Oden var "turkar" i modern mening. Du blandar ihop geografi, tidsperioder och folkgrupper och försöker sedan använda det som argument mot kulturell kontext. Det håller inte och dina svar blir bara mer och mer hjärndöda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in