2026-07-20, 20:14
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Daddy Odysseus please come home
Citera
2026-07-20, 20:17
Medlem
MrKyotos avatar
Kommer att titta på detta - förmodar jag - mästerverk av Nolan (som alltid är en Maestro).

Standard att blanda etniciteter i filmer numera. Finns inget särskilt att uppröras över om man inte är haverist som älskar att bli upprörd.
Citera
2026-07-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Kommer att titta på detta - förmodar jag - mästerverk av Nolan (som alltid är en Maestro).

Standard att blanda etniciteter i filmer numera. Finns inget särskilt att uppröras över om man inte är haverist som älskar att bli upprörd.

För vaiana var det viktigt att alla såg ut som polynesier för att "hedra polynesisk kultur"
För vänstern är det kanske märkligt varför man vill hedra polynesisk kultur och samtidigt bajsa på grekisk, men för oss som red pillat är det självklart.
Citera
2026-07-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nonsensargument? det är ju ni som bryr er, ingen annan. Odysséen handlar inte bara om greker, det handlar även om påhittade sagoväsen, gudar, Turkar, Nordafrikaner och araber. Helena av Troja var inte grek, hon var hälften sagoväsen och häften Turk(Troja var inte en Grekisk stad).

Jag tycker inte det är varken bra eller dåligt gjort, jag bryr mig inte det minsta eftersom det inte är en historisk figur, de kan se ut hur tusan som helst om det inte är något som är viktigt för karaktären.

Sen är inte reaktionerna "enbart påpekande" det är massa rabiat hat och bojkottande.
Och det är 100% enbart riktat till filmer där de anser att mörkhyade inte borde fått roller, ingen av dessa personer bryr sig det minsta om när det är tvärt om att et vit för en roll istället för någon annan.

De som bryr sig allra mest måste ju vara de som bestämt att Lupita Nyongo skall vara Sköna Helena och Ellen Page Sinon.

Inte de som reagerar på att det är dåliga val och att det passar in extremt tydligt i ett större och mycket tydligt mönster.

Det är inte "rabiat hat". Om något är det de pampar i Hollywood som bestämt att alla filmer skall vara såhär som tycks lida av ett rabiat hat.

Absolut ingen hade brytt sig om det bara hade förkommit i några filmer. Men det har ju blivit obligatoriskt.

Och argumentet att vissa personer som de ger sig på inte är verkliga, historiska personer utan mytologiska - så som Sköna Helena och Sinon i det här fallet och tidigare Lilla Sjöjungfrun eller Heimdall - är ju inget argument alls! Jag förstår inte ens varför ni kommer med det. Är det på grund av den totala bristen på verkliga argument för varför detta bör göras eller är bra?
Citera
2026-07-20, 20:28
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto

Av Nolans alla filmer har jag bara gillat Memento. Interstellar kändes forcerad, som att de ville få filmen att verka större och viktigare än den är, trots att den var på samma nivå som Signs. Inception och Tenet kändes som uppföljare till The Matrix långt efter alla insett hur dålig The Matrix var. The Dark Knight och Batman begins var bara ytterligare tramsiga superhjältefilmer som låtsades vara något mer än alla andra superhjältefilmer. Jag har inte sett Oppenheimer än. Kontroverserna kring denna film bryr jag mig inte om, däremot så är det mycket dåligt att Matt Damon har en huvudroll.
Citera
2026-07-20, 20:54
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Kan tänka mig det. Nolan är väl alltid noga med just ljudet. Ludwig har verkligen blommat ut till en yngre Howard Shore.

Var sirenerna läskiga?
Ja, den scenen och strax därinnan var ett mästerverk.
Citera
2026-07-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
De som bryr sig allra mest måste ju vara de som bestämt att Lupita Nyongo skall vara Sköna Helena och Ellen Page Sinon.

Inte de som reagerar på att det är dåliga val och att det passar in extremt tydligt i ett större och mycket tydligt mönster.

Det är inte "rabiat hat". Om något är det de pampar i Hollywood som bestämt att alla filmer skall vara såhär som tycks lida av ett rabiat hat.

Absolut ingen hade brytt sig om det bara hade förkommit i några filmer. Men det har ju blivit obligatoriskt.

Och argumentet att vissa personer som de ger sig på inte är verkliga, historiska personer utan mytologiska - så som Sköna Helena och Sinon i det här fallet och tidigare Lilla Sjöjungfrun eller Heimdall - är ju inget argument alls! Jag förstår inte ens varför ni kommer med det. Är det på grund av den totala bristen på verkliga argument för varför detta bör göras eller är bra?

Att en karaktär inte är historisk är ett väldigt starkt argument eftersom då finns inget "riktigt" utseende men utöver det så är det som spelar mest roll om det har någon betydelse för karaktären eller karaktärens miljö.
Man kan t.ex. inte ha en liten person att spela Ajax eftersom hans storlek och styrka är extremt viktiga karaktärsegenskaper.
Nyongo som Helen fungerade utan problem, det är en mycket vacker kvinna.
Ellen Page som Sinon fungerade också.

Varför är ni då inte lika förbannade över Mat Damon som Odysseus. Damon är inte grek han ser inte i närheten ut som hur en hellensk krigare såg ut 1000 f.kr.
Jag bryr mig inte, det fungerade. Men det kan det ju inte göra för er som kräver "äkthet"
Senast redigerad av Aramir2 2026-07-20 kl. 20:59.
Citera
2026-07-20, 21:03
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Ja, den scenen och strax därinnan var ett mästerverk.

Ser fram emot den och Cyklops delen.

Kul hur Nolan dissade cg där.

Christopher Nolan made sure that the cyclops in The Odyssey was done practically, and the scene was apparently inspired by the work of Guillermo Del Toro, who's well known for using practical effects to evoke horror.

Men sånt bryr sig väl inte hatarna om.
Citera
2026-07-20, 21:05
Avstängd
Är PKn ett stort problem?
Citera
2026-07-20, 21:43
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Är PKn ett stort problem?
Ja, propaganda. Inget annat.
Man har Helen of Troy som anses vara den vackraste kvinnan i hela antika Grekland samt dotter av Zeus ska spelas av någon afrikan.
Så tröttsamt, allt för att erodera vår kultur och demoralisera.
Citera
2026-07-20, 21:46
Medlem
PK är ett megaproblem i hela västvärlden. Man tar sig för pannan i förtvivlan hur vi västmänniskor förminskas.
Citera
2026-07-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Att en karaktär inte är historisk är ett väldigt starkt argument eftersom då finns inget "riktigt" utseende men utöver det så är det som spelar mest roll om det har någon betydelse för karaktären eller karaktärens miljö.

Ja, utseendet är väl ganska viktigt när det gäller Sköna Helena. Det är ju det hon är mest känd för.

Och även Heimdalls och den lilla sjöjungfruns utseenden beskrivs i originaltexterna.

Men vi kommer nog inte längre, det blir upprepningar.

Det som är det tröttsamma är att det är samma mönster i nästan alla filmer. Hade det inte varit det utan detta varit ett nytt och fräscht grepp från Nolan så hade det varit något helt annat.

Och om de vill att Sköna Helena skall vara svart så hade de väl kunnat ta någon vackrare, typ Naomi Campbell på 90-talet.

Men värst är ju att filmen ger sitt stöd till transgalenskaperna genom att casta Ellen Page som man.

Men det tycker du säkert bara är bra det med. Vi tycker helt enkelt olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in