2026-07-20, 22:23
Medlem
Rent teoretiskt skulle man kunna skriva en bok på svenska utan "å, ä och ö". Kan en sådan bok fortfarande vara intressant och läsbar eller är det omöjligt? Låt oss säga att boken ska vara 100 sidor eller mer.
Citera
2026-07-20, 22:27
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ja men inget jag skulle läsa!
Citera
2026-07-20, 22:36
Medlem
flugornass avatar
Som sagt rent teoretiskt, men jag läser nog max ett kapitel och sedan svär jag över idioten till författare som inte har ett tangentbord med ÅÄÖ.
Så svaret är nej även om Nis Jakob får hjärnsläpp
Citera
2026-07-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Rent teoretiskt skulle man kunna skriva en bok på svenska utan "å, ä och ö". Kan en sådan bok fortfarande vara intressant och läsbar eller är det omöjligt? Låt oss säga att boken ska vara 100 sidor eller mer.
Så länge som du kan hitta synonymer till alla ord där å, ä och ö förekommer. Det skulle ju bli en jävligt irriterande bok att läsa.
Citera
2026-07-20, 22:40
Medlem
andan0s avatar
förmodligen, men bara att skriva ett kort stycke text utan åäö blir svårt.
Citera
2026-07-20, 22:41
Avstängd
karjus avatar
Synd att jag inte längre är intresserad av skrivande, annars hade jag nappat på detta och gjort ett skrivexperiment som hade kunnat bli intressant. Hur ska man till exempelvis beskriva släktingar, färgen röd, en bögs kåta vrål etc. utan å, ä och ö?
Citera
2026-07-20, 22:43
Medlem
Daniel Sjölin skrev ju en bok utan bokstaven "a", så det är nog möjligt. Dock lär det bli jävligt skitnödigt.

Recension av romanen Underskottet (2022):
https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/y4d2rK/recension-av-daniel-sjolins-underskottet
Citera
2026-07-20, 22:43
Avstängd
karjus avatar
Man kan klara sig utan synonymer också, men då blir det nödvändigt med beskrivningar istället - givetvis utan å, ä och ö.

Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Så länge som du kan hitta synonymer till alla ord där å, ä och ö förekommer. Det skulle ju bli en jävligt irriterande bok att läsa.
Citera
2026-07-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Man kan klara sig utan synonymer också, men då blir det nödvändigt med beskrivningar istället - givetvis utan å, ä och ö.
Även det lär ju bli en väldigt frustrerande läsning.
Citera
2026-07-20, 23:03
Avstängd
karjus avatar
Eller väldigt rolig, om det är en begåvad författare som håller i pennan.

Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Även det lär ju bli en väldigt frustrerande läsning.
Citera
2026-07-20, 23:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag trodde flashbackare innan mig skulle leverera ett par meningar helt utan dessa skrivtecken, men hoppsan jag blev visst ensam i det avseendet.
Citera
2026-07-20, 23:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge

Saknar du diaeresis?
Nemas problemas! Gör så här:
https://howtotypeanything.com/umlaut-letters/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in