2026-07-20, 20:59
Medlem
israelisinnocents avatar
Jag köpte en beg bil i slutet på 90talet för 100k, jobbade svart som kock
Det gick smidigt, minns dock inte om det var ovanligt hos den "fina" bilhandlaren

När slutade man köpa lägenhet och hus för kontanter?
Cashen får plats i en handväska, exempel
https://www.reddit.com/r/mildlyinteresting/comments/5ysy36/a_picture_showing_how_100000_in_100_bills_is/

Få lön och betala hyran i cash?
Hur mkt cash hade folk liggandes hemma?

Och när började man rynka på näsan åt kontanter?
2026-07-20, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Det gick smidigt, minns dock inte om det var ovanligt hos den "fina" bilhandlaren

https://www.reddit.com/r/mildlyinteresting/comments/5ysy36/a_picture_showing_how_100000_in_100_bills_is/

Köpte också bil i början av 2000- talet. Över 200k så löstes med postväxel. På den tiden levde man vilt. Hade ofta 100k i kontanter hemma. Betalade i princip allt med cash.
Använde kort som betalkort första gången 1997, innan bara för uttag.
Vid åren 2005 och 2006 minskade kontanterna. År 2011 eller 2012 började man stöta på någon enstaka café eller affär som var kontnantfri.

Saknar det roliga livet. Samhället var inte så övervakat. Det var skönt, fritt och härligt, roligt och spännande. Kan längta tillbaka ibland när sittandes körandes i en gammal bil, med röd Prince i munnen och fickan full av kontanter.

Har inte tagit ut cash på flera år
Senast redigerad av jonte400 2026-07-20 kl. 21:39.
2026-07-20, 21:29
Medlem
Negercps avatar
Citat:
De flesta krogar i staden där jag bor accepterar enbart kortbetalning nu för tiden. Det är väl mest där jag brukade använda kontanter tidigare.
2026-07-20, 21:29
Medlem
Wajis avatar
Har inte använt kontanter på några år nu. Vet knappt hur dom ser ut.
Men jag har en buffert med svenska , euro och Dollar som jag uppdaterar varannat år.

I fall det skulle bli bankstrul eller något akut händer så har man en reserv.
Det är väl bara en nödplan.

Men jag tror man får problem om man skulle vilja köpa något med kontanter 😡
Sverige är ju inte som övriga Europa tyvärr
2026-07-20, 21:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Ja, jag minns när far min köpte bil när jag var liten, ungefär mitten av 80-talet kanske. Han hade en portfölj med pengar, det såg ut precis som på film vilket jag tyckte var roligt.
Man kanske kan sakna det lite men samtidigt var det ju vansinnigt. Han tog ut dessa pengar specifikt för att bara ge bort dem två dagar senare när han köpte bilen. Varpå bilhandlaren i fråga säkert satte in dem på samma bank eller en annan motsvarande bara. Ren galenskap att fösa runt en massa papperslappar på det där viset egentligen.
2026-07-20, 22:28
Medlem
g0dspirits avatar
Tänk vad man hade flabbat om man fick höra på 90 ljuva talet att ens bank skulle spärra ens konto om
Man gjorde lite för många kontant uttag år 2026, eller om man skickade pengar till några polare som behövde låna. Helt sjukt om man tänker efter. Total övervakning och dom privatägda bankerna med vinstintresse får bestämma vilka svenska medborgare som får ta del av samhället eller inte, trots att merparten av alla som har fått sina konton uppsagda och spärrade inte ens har gjort något fel.

Dom grovt kriminella eko brottslingarna använde självklart inte sina svenska vanliga bank konton när dom skickar pengar som kommer från shady shit. Det förstår ju vem som helst.
2026-07-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Tänk vad man hade flabbat om man fick höra på 90 ljuva talet att ens bank skulle spärra ens konto om
Man gjorde lite för många kontant uttag år 2026, eller om man skickade pengar till några polare som behövde låna. Helt sjukt om man tänker efter. Total övervakning och dom privatägda bankerna med vinstintresse får bestämma vilka svenska medborgare som får ta del av samhället eller inte, trots att merparten av alla som har fått sina konton uppsagda och spärrade inte ens har gjort något fel.

Dom grovt kriminella eko brottslingarna använde självklart inte sina svenska vanliga bank konton när dom skickar pengar som kommer från shady shit. Det förstår ju vem som helst.
Ingen seriös påstår att banker ska säga upp konton på grund av “för många kontantuttag”. Problemet uppstår när kunden inte kan förklara transaktionernas ursprung eller syfte, vilket bankerna enligt lag måste följa upp. Det är en ganska väsentlig detalj som du utelämnar.
2026-07-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Har inte använt kontanter på några år nu. Vet knappt hur dom ser ut.
Men jag har en buffert med svenska , euro och Dollar som jag uppdaterar varannat år.

I fall det skulle bli bankstrul eller något akut händer så har man en reserv.
Det är väl bara en nödplan.

Men jag tror man får problem om man skulle vilja köpa något med kontanter 😡
Sverige är ju inte som övriga Europa tyvärr

Kontanter hjälper föga om något skulle hända. För bara någon vecka sedan var jag handlade och affären fick strömavbrott. Jag handlade inte jättemycket och hade några hundralappar på mig, men det spelade ingen roll för kassorna fungerade inte heller.
2026-07-20, 22:55
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Ingen seriös påstår att banker ska säga upp konton på grund av “för många kontantuttag”. Problemet uppstår när kunden inte kan förklara transaktionernas ursprung eller syfte, vilket bankerna enligt lag måste följa upp. Det är en ganska väsentlig detalj som du utelämnar.

Helt fel. Både jag och flera som jag känner som
Har en fläckfri bakgrund och en helt perfekt ekonomi har fått sina konton uppsagda, trots att man har inkommit med helt legitima förklaringar.
Om du vill så kan vi googla tillsammans om ämnet så kanske du kan få en bredare bild av ämnet som gör dig mer påläst. Jag accepterar att du får återkomma med ett annat mer korrekt och sanningsenligt svar i efterhand så kan vi bortse från detta nonsens du precis hasplade ur dig, gosse.
2026-07-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Helt fel. Både jag och flera som jag känner som
Har en fläckfri bakgrund och en helt perfekt ekonomi har fått sina konton uppsagda, trots att man har inkommit med helt legitima förklaringar.
Om du vill så kan vi googla tillsammans om ämnet så kanske du kan få en bredare bild av ämnet som gör dig mer påläst. Jag accepterar att du får återkomma med ett annat mer korrekt och sanningsenligt svar i efterhand så kan vi bortse från detta nonsens du precis hasplade ur dig, gosse.
Dina personliga erfarenheter säger ingenting om bankens faktiska riskbedömning.

Att du och dina bekanta har fått konton uppsagda innebär inte att orsaken var “för många kontantuttag”. Att du gör bedömningen att era förklaringar var legitima säger ingenting om bankens bedömning.
2026-07-20, 23:21
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

Att betala med cash i dag har ju blivit ganska "cringe" som ungdomarna säger
Kassörskan stirrar på sedeln med stor förvåning. Sedan börjar hon sucka och raffsa efter växel som passar.
Personerna som står bakom tittar snett och undrar vad det är för slags pundare som ska krångla i deras butik.
I värsta fall har vi att göra med en rättshaverist i 70+ åldern som kräver att få använda sina rabattkuponger från 2005.
2026-07-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Att betala med cash i dag har ju blivit ganska "cringe" som ungdomarna säger
Kassörskan stirrar på sedeln med stor förvåning. Sedan börjar hon sucka och raffsa efter växel som passar.
Personerna som står bakom tittar snett och undrar vad det är för slags pundare som ska krångla i deras butik.
I värsta fall har vi att göra med en rättshaverist i 70+ åldern som kräver att få använda sina rabattkuponger från 2005.

Nja, jag använder nästan uteslutande kontanter och handlarna brukar faktiskt uppskatta det. De slipper ju en massa onödiga avgifter. Sen tycker jag mig se en trend där allt fler faktiskt använder kontanter oavsett ålder.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in