2026-07-20, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Barn är något som händer.

Man knullar och så blir det barn.

Vaddå, är det komplicerat eller?

F-n vad jag föraktar den nutida västerländska människan.

De som byggde det här välståndet var normala i huvudet för bara 50 år sen.

Nu är folk helt utveckligsstörda i hur osäkra de är som hela tiden måste ha validering för hur de lever sina liv, vare sig man har barn eller inte.

Man får hoppas på att nästa pandemi tar livet av 50% av er. Då skulle tankarna klarna, j-vla navelskådande skit.

Du kan trösta dig med att på riktigt lång sikt är det ändå garanterat kört.

Vår nuvarande högteknologiska civilisation har med lite tur max några hundra till tusen år kvar innan resursbrist troligen bromsar utvecklingen och skickar oss permanent tillbaka till förindustriell nivå.

Det händer alla civilisationer, betyder inte att mänskligheten dör ut för den sakens skull men sätter definitiv punkt för alla ambitioner till att etablera mänskliga kolonier i nya solsystem.

Människan som art har då några hundra tusen år kvar under förutsättning att det inte kommer någon stor asteroid och dödar oss alla. Naturliga förändringar i klimatet kommer så småningom göra planeten obeboelig för homo sapiens.

Om någon miljard år är allt liv på jorden ned till minsta kackerlacka definitivt utplånat och solen äter upp planeten.

Liv på den här planeten har redan existerat 80% av sin livscykel.
Senast redigerad av Schmackk 2026-07-20 kl. 16:12.
Citera
2026-07-20, 17:02
Medlem
Mamzen hade en kompis där mannen hade rätt gott ställt - hennes man var skitsur för (vuxne) sonen
inte ville skaffa barn utan hade olika kvinnor boende hos sig.

Sonen enda barnet - rätt bortskämd sen - barn - jag vill inte äta det.
Fått pengar till bil - beg i o fs. Kunde fått hjälp till köpebostad men
tackade nej - bostaden inte tillräckligt bra (stor) o central.

När sonen blev äldre stadgade han sig med en kvinna, men verkar inte vilja ha barn.

Kvinnan av typen som vill ha familj o barn.

Efter att pappan dog - tiggde han till sig pengar till bil.

Han var dock ok på att han inte krävde ut något arv

O sen när arv/gåvoskatt försvann dränerade han mamzen på föräldrarnas
sparkapital med motiveringen - måste göras nu annars kommer sossarna
att införa arv/gåvoskatt igen.

Mammas kompis tyckte sedermera att det var rätt ok att han inte skaffade
barn för kvinnorna är rätt skit tycker hon o det blir splittrade familjer osv.

Men vad jag förstått så levde denne son ett rätt juste liv där han kunde
unna sig en hel del genom egna o föräldrarnas pengar - har dock inget
grepp i vilken omfattning han förstörde föräldrarnas pengar som han
kom över väldigt lättvindigt.

Enligt mammas kompis tänkte han väldigt mycket på sig själv i första
hand - o gillade dyra saker - mamman o pappan var rätt enkla - men
mamman älskade sin son mycket i alla fall.

Mamman tyckte att sonen slösade pengar men sa samtidigt att min
son har ju levt ett mycker roligare o mer påskostat liv än jag o min
man och att om vi levt lite som han så hade han inte kunnat få de
pengar o det välstånd han uppnått genom oss.

Tror inte att han skulle sakna barn om barn skulle vara på bekostnad
av plånbok o standard.

PS kommer ihåg att mamma en gång sa om sin son - han bröt en
flerårig relation för att hon men inte han ville ha barn.

Så vad säger vi - är denne son smart eller rutten - eller är det helt
enkelt så att så gör man som enda barn o med så snälla föräldrar?

Känner själv till ett fall där föräldrarna bor i juste br i city o köpte ny
bil till sonen o betalade insats på BR - han skaffade importfru med
barn o som var äldre vilket föräldrarna inte gillade men hjälpte dem
i alla fall - trots välutbildad son o med bra jobb. Sen dog denne son
vilket var en tragedi för föräldrarna som blev väldigt ledsna o ensamma
o dera högsta önskan var att sonen skulle ha ett eget barn. Jättesnälla
o bra föräldrar - exakt såna som jag skulle velat ha
Citera
2026-07-20, 17:35
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Du kan trösta dig med att på riktigt lång sikt är det ändå garanterat kört.

Vår nuvarande högteknologiska civilisation har med lite tur max några hundra till tusen år kvar innan resursbrist troligen bromsar utvecklingen och skickar oss permanent tillbaka till förindustriell nivå.

Det händer alla civilisationer, betyder inte att mänskligheten dör ut för den sakens skull men sätter definitiv punkt för alla ambitioner till att etablera mänskliga kolonier i nya solsystem.

Människan som art har då några hundra tusen år kvar under förutsättning att det inte kommer någon stor asteroid och dödar oss alla. Naturliga förändringar i klimatet kommer så småningom göra planeten obeboelig för homo sapiens.

Om någon miljard år är allt liv på jorden ned till minsta kackerlacka definitivt utplånat och solen äter upp planeten.

Liv på den här planeten har redan existerat 80% av sin livscykel.

Folk knullar dockor och dildos numera. Somliga ska inte ha barn.
Men att ens göra det till en livsstilsfråga är sinnessjukt.

Bra om folk får annat att tänka på.
Citera
2026-07-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Mamzen hade en kompis där mannen hade rätt gott ställt - hennes man var skitsur för (vuxne) sonen
inte ville skaffa barn utan hade olika kvinnor boende hos sig.

Sonen enda barnet - rätt bortskämd sen - barn - jag vill inte äta det.
Fått pengar till bil - beg i o fs. Kunde fått hjälp till köpebostad men
tackade nej - bostaden inte tillräckligt bra (stor) o central.

När sonen blev äldre stadgade han sig med en kvinna, men verkar inte vilja ha barn.

Kvinnan av typen som vill ha familj o barn.

Efter att pappan dog - tiggde han till sig pengar till bil.

Han var dock ok på att han inte krävde ut något arv

O sen när arv/gåvoskatt försvann dränerade han mamzen på föräldrarnas
sparkapital med motiveringen - måste göras nu annars kommer sossarna
att införa arv/gåvoskatt igen.

Mammas kompis tyckte sedermera att det var rätt ok att han inte skaffade
barn för kvinnorna är rätt skit tycker hon o det blir splittrade familjer osv.

Men vad jag förstått så levde denne son ett rätt juste liv där han kunde
unna sig en hel del genom egna o föräldrarnas pengar - har dock inget
grepp i vilken omfattning han förstörde föräldrarnas pengar som han
kom över väldigt lättvindigt.

Enligt mammas kompis tänkte han väldigt mycket på sig själv i första
hand - o gillade dyra saker - mamman o pappan var rätt enkla - men
mamman älskade sin son mycket i alla fall.

Mamman tyckte att sonen slösade pengar men sa samtidigt att min
son har ju levt ett mycker roligare o mer påskostat liv än jag o min
man och att om vi levt lite som han så hade han inte kunnat få de
pengar o det välstånd han uppnått genom oss.

Tror inte att han skulle sakna barn om barn skulle vara på bekostnad
av plånbok o standard.

PS kommer ihåg att mamma en gång sa om sin son - han bröt en
flerårig relation för att hon men inte han ville ha barn.

Så vad säger vi - är denne son smart eller rutten - eller är det helt
enkelt så att så gör man som enda barn o med så snälla föräldrar?

Känner själv till ett fall där föräldrarna bor i juste br i city o köpte ny
bil till sonen o betalade insats på BR - han skaffade importfru med
barn o som var äldre vilket föräldrarna inte gillade men hjälpte dem
i alla fall - trots välutbildad son o med bra jobb. Sen dog denne son
vilket var en tragedi för föräldrarna som blev väldigt ledsna o ensamma
o dera högsta önskan var att sonen skulle ha ett eget barn. Jättesnälla
o bra föräldrar - exakt såna som jag skulle velat ha
Har du knarkat nu igen?
Citera
2026-07-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har du knarkat nu igen?

Det går faktiskt att läsa SC430:s inlägg. Man måste bara anstränga sig lite och försöka se världen ur en efterblivens perspektiv.
Citera
2026-07-20, 17:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
De vänner jag har som inte skaffat barn är ensambarn. Bara en reflektion.

Hm. De jag känner som inte har barn har ett syskon (eller två). Allihop.
Citera
2026-07-20, 18:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Delar samma erfarenhet. Barnlösa växer aldrig riktigt upp. De förblir i ungdomsstadiet livet ut. En del av dem har också svårt med var de har sina yttersta lojaliteter bland vänner. De är sällan drivande eller framstående i något i arbetslivet. Undantagen är sådana som är "gifta med sitt arbete" och har ett dåligt socialt liv på fritiden.

Kan bara svara för mig själv. Jag har vänner jag är extremt lojal med. För mig är vänskap blodigt allvar och inget man tar lätt på eller förstör. Låter som jag är en allvarlig människa i själva vänskapen, men nej, vi har väldigt mycket roligt ihop, mycket tokerier.

När jag arbetade var jag tyvärr alldeles för ansvarsfull, tar alltid arbete på allvar. Skulle inte slarva med någon typ av arbete. Att organisera arbetet tycker jag om, men att driva det, helst inte. Och tar helst beslut i grupp.

Skulle kunna ha ett väldigt socialt liv, jag är egentligen rätt social. Men samtidigt vill jag inte bara slösa social energi på vem som helst. Har fler vänner än bekanta.

Jag är inte förvuxen ungdom för att jag inte skaffat barn, jag skaffade inte barn för att jag är en förvuxen ungdom. Livet är komplicerat nog som det är att vara själv. Blanda då in en massa annat folk, blir en jävla soppa.
Citera
2026-07-20, 18:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Fråga Elon Musk, Trump, Messi och Ronaldo eller vilken framgångsrik kändis som helst vad som skänker dem mening med livet så kommer alla svara att det är deras barn som gör det.

Fast vare sig Trump eller Musk har ju uppfostrat sina barn. De har ju bara knullat och låtit mammorna ta hand om barnen. Musk vill bara sprida sina gener.

Annars är det väl självklart att föräldrar får en annan upplevelse än ickeföräldrar.

Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Trams, det är lätt att vara optimistisk barnlös 30-40 åring när man peakar i livet när det gäller ekonomin, hälsan, utseendet och i relationer.

Men tar relationen slut, åldersdefekterna och sjukdomarna kommer smygandes, vännerna börjar försvinna och all jakt på resor och materiella börjar kännas meningslöst så kan jag garantera att frågar du alla YOLO frivilligt barnlösa när dom blir 60 åringar, hur många av dom vaknar i ångestblöta sängkläder flera gångar i veckan. Jag tror den siffran blir uppemot 90%.

Rent skitsnack. Försvinner vänner skaffar man nya. Och vad ska man med vänner till som är ytliga och bara ska köpa saker? Sådana vänner skaffar man sig inte. Det är självklart sorgligt om ens vänner dör, men din familj kan också dö.

Vänner försvinner inte för att man åldras i kroppen. Skulle vännerna vara immuna mot att åldras menar du?

Har fem år kvar då till den där ångesten.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-07-20 kl. 18:08.
Citera
2026-07-20, 18:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Kanonbra sammanfattning idag av exakt denna tråd, av Joel Halldorf som är intellektuell smart påläst.

Citat:
https://www.expressen.se/kultur/snart-behover-inte-barnen-mig-hjalp/
Nu är småbarnsåren förbi och ungarna klarar rätt mycket själva. De behöver inte ständig tillsyn; faktum är att det ibland kan gå ett par dagar utan att jag ens ser till dem.

Jag borde njuta av friheten, men det är tvärtom. Jag känner mig som 20 igen, och det är ingen bra känsla.
Syftet med föräldraskap finns formulerad i texten. Att människor mår bra av att ge av sig själva, t.ex att ta hand om skrikiga ungar mitt i natten, för man gör det för någon annans skull. Vi är inte gjorda för att bara tänka på oss själva.
Citera
2026-07-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Det går faktiskt att läsa SC430:s inlägg. Man måste bara anstränga sig lite och försöka se världen ur en efterblivens perspektiv.
Kan tänka mig att det känns helt självklart om man är stenhög.
Citera
2026-07-20, 19:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kanonbra sammanfattning idag av exakt denna tråd, av Joel Halldorf som är intellektuell smart påläst.

Syftet med föräldraskap finns formulerad i texten. Att människor mår bra av att ge av sig själva, t.ex att ta hand om skrikiga ungar mitt i natten, för man gör det för någon annans skull. Vi är inte gjorda för att bara tänka på oss själva.

Jag tror absolut man behöver ansvar i livet för att utvecklas. Om det betyder barn för dessa människor så funkar det ju. Men vi andra har ofta andra ansvar. Vi lever inte ytligt och bara konsumerar, eller ja, de finns säkert med. Och att det finns ytliga föräldrar med.

Alla med barn får ju inte automatiskt rutiner. Skulle jag ta hand om en unge skulle den absolut inte få allting samma dag efter dag. Den skulle även få ta ansvar för sig själv så snabbt den kunde. Det skulle bli någonslags vild trollunge. Sedan skulle jag måsta bråka med samhället för att jag inte ger den perfekta kläder, perfekt mat, perfekta sovvanor, jag skulle inte klara att göra den till en robotunge. Skulle någon mobba min trollunge skulle jag släpa ut de jävlarna i skogen och skrämma upp dem fantastiskt mycket. Sedan skulle den skriva en bok som vuxen hur det var att växa upp med frihet, ansvar och kaos och tjäna multum. Ungen skulle sedan skaffa en egen unge och ge den en perfekt och normal uppfostran (för det fick inte jag buhu).
Citera
2026-07-20, 19:37
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Om det är några som är bittra är det mammorna vars barn flyttat ut. Allt det dom fyllt sina tomma liv med är nu borta, kanske till och med i en annan stad så dom knappt ses. Kvar har hon bara sitt tomma liv, sin slitna make och minnen av Ullaredsresor, i bästa fall en all-inclusive till Gran Canaria som spenderades vid barnpoolen.

Nja, de har framför allt minnen av hur det är att vara mamma, vara en del av sina barns utveckling och hur det är att älska andra människor villkorslöst genom livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in