2026-07-20, 17:20
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Gå inte på bibelkurser
Gå inte till kyrkan
Lyssna inte på pastorer på youtube
Det enda sättet att förstå bibeln är att ta emot den heliga anden, ingen kan förstå bibeln utan Heliga Anden vilket du får om du blir frälst.

Vill du ha ett mysterium så läs hur solen gick baklänges för Kung Hesekiah, eller hur solen stannad för Joshua på slagfälten. Jorden är platt och heliocentrism är falskt. Stjärnor är änglar med namn som sjunger för Gud. Och Covid vaccinet var odjuretts märke. Bibeln avslöjar hur viktigt det är att vår DNA inte blir korrumperad med mRNA teknologi.

Det sistnämnda håller jag helt med om. I övrigt: stollerier. Jag har fått mycket av att gå i svenska kyrkan och andra församlingar. Väldigt mycket ❤️
Citera
2026-07-20, 17:20
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det låter som du behöver någon översikt. Nåägon plan.

Detta är vad bibeln INTE är: Den är inte en bok, utan 66 böcker, hopbundna.
Dessa 66 böcker har en massa författare. Vissa böcker vet man inte vem som författat.

Biblos är alltså en samling böcker - ett litet Bibliotek. Som sattes samman av några gubbar i Turkiet på 300-talet.

Men anledningen till att den är så populär, är Jesus ord. Som återfinns i evangelierna. (Matteus, Markus, Lukas och Johannes).

Jesus har ett dolt budskap.

Klokt och informativt. Tack.
Citera
2026-07-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Det sistnämnda håller jag helt med om. I övrigt: stollerier. Jag har fått mycket av att gå i svenska kyrkan och andra församlingar. Väldigt mycket ❤️

Som nyfrälst, efter ett personligt möte med Jesus, så valdet jag att gå till svenska kyrkan, av nån anledning valde jag att testa dom. Jag bad om att få träffa en präst, och en kvinnlig präst kom, och jag frågade om homosexualitet är en synd, och hon sa "Nej då... det är inte en synd". Lämnade kyrkan direkt.
Citera
2026-07-20, 17:31
Medlem
Citat:
Gå inte på bibelkurser
Gå inte till kyrkan
Lyssna inte på pastorer på youtube
Det enda sättet att förstå bibeln är att ta emot den heliga anden, ingen kan förstå bibeln utan Heliga Anden vilket du får om du blir frälst.

Vill du ha ett mysterium så läs hur solen gick baklänges för Kung Hesekiah, eller hur solen stannad för Joshua på slagfälten. Jorden är platt och heliocentrism är falskt. Stjärnor är änglar med namn som sjunger för Gud. Och Covid vaccinet var odjuretts märke. Bibeln avslöjar hur viktigt det är att vår DNA inte blir korrumperad med mRNA teknologi.
Första felet: du får Guds ande när du blir DÖPT, inte frälst.

Apostlagärningarna 2
[38] Petrus svarade: »Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva.

Andra felet: odjuret är riken.

Uppenbarelseboken 16
[10] Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och DESS RIKE lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta.

Så odjur är riken. Eller olika styrelseskick. Republik, monarki, demokrati etc.

Uppenbarelseboken 13
[17] och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet.

Ingen kan köpa eller sälja = pengar. Odjurets märke = mynt präglade med statsvapen, och i Sverige en bild av monarken. Betalningsmedel reglerat av stater i lagstiftning, cryptocurrency t ex. Odjur är riken, odjurets märke statsvapen.
Senast redigerad av Bassiehof 2026-07-20 kl. 17:45.
Citera
2026-07-20, 17:43
Medlem
Citat:
Jag har inte orden att artikulera mig själv, men jag ska försöka. Läs upp doktrinen "Precept upon Precept". Hela bibeln är som en stor Hyperlink, allt som skrevs i början av bibeln upprepar sig överallt och i slutet av bibeln. Det finns tusentals exemplar av detta, och som en person som har träffat Jesus Kristus personligen och vet att Gud finns, så kan jag säga att bibeln är "supernaturally written". Det spelar ingen roll om man har 200 IQ, det går helt enkelt inte att skriva en bok som är sammanbunden på detta vis, utspridet på hundratals år och olika författare. Ingen kan kordinera detta.

Ett pytte litet exempel är i Genesis/Begynnelsen, Gud säger att han seperar Ljuset från Mörket. Sedan när man kommer till synoptiska evangeliumet (Mark, Matthew, John, Luke) så ser man hur Gud kommer separera "Wheat from the Chaff". Vetet är ljusens barn och kommer till himmelen, medans agnet/chaff är mörkrets barn och kommer hamna i helvetet. Slutet var deklarerat från början.

Gud har också gatekeepat bibeln, är du kaxig, högmodig etc så kommer du aldrig förstå hur makalös brilliant bibeln är. Ett krav på att förstå bibeln är att du gör dig ödmjuk och blir som ett barn, och kanske ber Gud att ge dig visdom vilket han ger liberalt, så kan mysteriena i bibeln öppnas upp för dig.

Instämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Why ? Det är ju en samling gamla historier och lagar och legender och sagor. Mer än 3000 år gamla. Kan vara intressant för att förstå hur världen var på den tiden. Finns inga gudar såklart.

Du har självklart rätt till din tro men jag är ganska övertygad om att du har fel. Vill sedan bara påminna om, som någon redan nämnt att Bibeln endast består av 66 böcker. I Vatikanen finns det ytterligare 22 000 och det finns säkerligen många ytterligare som skulle kunna skrivas. WizKhalifa här ovan har säkerligen en berättelse och även jag har en berättelse. Huruvida folk skulle tro på oss är en annan sak men det är ju där tron kommer in i bilden.

Många tänker att det som varit varit och att undrens tid är över, så är det inte. Det sker fortfarande under och mirakel. Vidare kan ju åtminstone jag tycka att det är ganska intressant vart människan står idag i utvecklingen och hur saker och ting är beskrivna i Uppenbarelseboken. Bara det tycker jag borde vara skäl att intressera sig.

Jag menar, redan Jesus talade om att vi lever i den sista tiden trots att det är nästan exakt 2000 år sedan han hamnade på korset. Tänker man lite logiskt inser man ganska snart att det borde innebära att vi lever i de sista minutrarna.

För enkelhetens skull kan vi utgå från att skapelsen skedde för 6000 år sedan, det är tillräckligt nära sanningen om man utgår från det vi vet från Bibeln. De första 2000 åren blir då den första tiden, nästkommande 2000 år medeltiden och i och med Jesus inleddes den sista tiden som med den logiken borde vara runt 2000 år.

Nu säger jag inte att det är så men sedan jag övertygades om Gud och började intressera mig för de olika texterna så kan jag ju inte säga att fascinationen minskat.

Men, det jag ville ha sagt är att Bibeln självklart inte rymmer allt Gud haft och har med att göra utan det mest väsentliga. Att den upphör med de som levde sida vid sida med Jesus och därmed blev ögonvittnen är inte det minsta konstigt.
Citera
2026-07-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.

Mitt tips är att läsa bibeln på
blueletterbible.org. Då kan du se grundtexten och olika översättningar. Sen brukar jag läsa bibeln högt så jag hör mig själv. Rom 10:17 - So then faith cometh by hearing, and hearing by the word of God.
Skulle rekommendera att börja läsa Johannes evangelium (Jesu liv), apostlagärningarna (den första kyrkan) och Romarbrevet (den kristna läran)
Citera
2026-07-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Instämmer.

Du har självklart rätt till din tro men jag är ganska övertygad om att du har fel. Vill sedan bara påminna om, som någon redan nämnt att Bibeln endast består av 66 böcker. I Vatikanen finns det ytterligare 22 000 och det finns säkerligen många ytterligare som skulle kunna skrivas. WizKhalifa här ovan har säkerligen en berättelse och även jag har en berättelse. Huruvida folk skulle tro på oss är en annan sak men det är ju där tron kommer in i bilden.

Många tänker att det som varit varit och att undrens tid är över, så är det inte. Det sker fortfarande under och mirakel. Vidare kan ju åtminstone jag tycka att det är ganska intressant vart människan står idag i utvecklingen och hur saker och ting är beskrivna i Uppenbarelseboken. Bara det tycker jag borde vara skäl att intressera sig.

Jag menar, redan Jesus talade om att vi lever i den sista tiden trots att det är nästan exakt 2000 år sedan han hamnade på korset. Tänker man lite logiskt inser man ganska snart att det borde innebära att vi lever i de sista minutrarna.

För enkelhetens skull kan vi utgå från att skapelsen skedde för 6000 år sedan, det är tillräckligt nära sanningen om man utgår från det vi vet från Bibeln. De första 2000 åren blir då den första tiden, nästkommande 2000 år medeltiden och i och med Jesus inleddes den sista tiden som med den logiken borde vara runt 2000 år.

Nu säger jag inte att det är så men sedan jag övertygades om Gud och började intressera mig för de olika texterna så kan jag ju inte säga att fascinationen minskat.

Men, det jag ville ha sagt är att Bibeln självklart inte rymmer allt Gud haft och har med att göra utan det mest väsentliga. Att den upphör med de som levde sida vid sida med Jesus och därmed blev ögonvittnen är inte det minsta konstigt.

Den bibel som de flesta protestanter använder innehåller 66 böcker. Den katolska Bibeln innehåller 73 böcker, medan vi östortodoxa använder en större gammaltestamentlig kanon, grundad på Septuaginta, och har därför vanligtvis 76 böcker. Att säga att "Bibeln består av 66 böcker" är därför att utgå från den protestantiska kanon och inte från den historiska kristna traditionen som helhet.
Citera
2026-07-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag gjorde att försök en gång för att se hur långt jag behövde läsa innan kränkande av kvinnor fanns.
Tog inte lång tid innan jag fick nog.
Vad sägs om att ”mannen ska råda över kvinnan”
För det första var det ett straff för att Eva lät dig luras trots att hon visste att det var förbjudet. Väldigt dumt, och en omyndighetsförklaring. Missa inte senare profetior.

2 Korinthierbrevet 5
[19] Ty Gud försonade hela världen med sig genom Kristus: han ställde inte människorna till svars för deras överträdelser, och han anförtrodde mig budskapet om denna försoning.

Människor inkluderar kvinnor.
Citera
2026-07-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamyai
Den bibel som de flesta protestanter använder innehåller 66 böcker. Den katolska Bibeln innehåller 73 böcker, medan vi östortodoxa använder en större gammaltestamentlig kanon, grundad på Septuaginta, och har därför vanligtvis 76 böcker. Att säga att "Bibeln består av 66 böcker" är därför att utgå från den protestantiska kanon och inte från den historiska kristna traditionen som helhet.

Absolut men i det sammanhanget är det ju även värt att nämna att Gud inte endast nås genom Bibeln, det finns många genom historien som inte haft den blekaste om det som står skrivet. Men som ändå är övertygade om en allsmäktig skapare.
Citera
2026-07-20, 17:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamyai
Adam blev inte lurad, Eva stod under Adam och Adam under Gud. När Eva åt av frukten så föll inte skapelsen, men efter att Adam valde att hellre vara i kommunion med Eva istället för Gud - så kom fallet, och döden introducerades i skapelsen.

Kristendomen är grunden till kvinnliga rättigheter, under en tidsperiod där kvinnans vittnesmål inte betydde någonting så vart det kvinnor som först såg att Jesus hade uppstått. Den människan vi prisar högst är Gudaföderskan.
Var och en blir salig på sin tro.
Bibeln är enligt mig motsvarande en sagobok som missbrukats av prästerskapet under många år.
Jo jag är troende men inte på gamla historier.
Citera
2026-07-20, 17:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
För det första var det ett straff för att Eva lät dig luras trots att hon visste att det var förbjudet. Väldigt dumt, och en omyndighetsförklaring. Missa inte senare profetior.

2 Korinthierbrevet 5
[19] Ty Gud försonade hela världen med sig genom Kristus: han ställde inte människorna till svars för deras överträdelser, och han anförtrodde mig budskapet om denna försoning.

Människor inkluderar kvinnor.
Hur tolkar du frasen att "mannen ska råda över kvinnan" ?
Du vet troligen var den finns i bibeln.
Citera
2026-07-20, 17:56
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Första felet: du får Guds ande när du blir DÖPT, inte frälst.

Apostlagärningarna 2
[38] Petrus svarade: »Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva.

Andra felet: odjuret är riken.

Uppenbarelseboken 16
[10] Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och DESS RIKE lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta.

Så odjur är riken. Eller olika styrelseskick. Republik, monarki, demokrati etc.

Uppenbarelseboken 13
[17] och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet.

Ingen kan köpa eller sälja = pengar. Odjurets märke = mynt präglade med statsvapen, och i Sverige en bild av monarken. Betalningsmedel reglerat av stater i lagstiftning, cryptocurrency t ex. Odjur är riken, odjurets märke statsvapen.

Åh snälla nån. Jag betackar mig för alla bokstavstroende människor. Enfalden personifierad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in