Citat:
Ursprungligen postat av
liapunov13
Fel. Statskulden i 2021 var 37% av BNP och just nu är 35% av BNP.
Men nu pratar du om 2021 inte 2022 som jag skrev.
2021 - 1204 miljarder kronor
2022 - 1093 miljarder kronor
2026 1262 miljarder kronor (just nu)
(Riksgälden 2021-2026)
Notera att 2021 var ett av de tuffaste åren på länge då vi hade en global pandemi. Sverige klarade sig betydligt bättre än majoriteten av länderna i Europa och i linje med Norden. En bakgrund till detta är att vi till skillnad från många andra länder följde evidensen avseende hur man skulle hantera pandemin jämfört med andra länder som panikade och stängde ner samhällen mer eller mindre helt. Visst ett par fler dog men det synliggjorde snarare bristen i karenssystem där folk går till jobbet sjuka inom vården pga otrygga anställningar och ingen möjlighet till distansarbete.
Och till min analys av det hela. NATO har såklart påverkat då det förväntas att vi rustar upp vårt försvar, detta var något som oppositionen drev tillsammans med regeringen så den känns ju neutralt i sammanhanget.
I min värld innebär det dock inte att vi ska rusta ned välfärden utan snarare behöver vi ha in intäkter. Det finns så klart olika sätt att få in intäkter. Att skära ner på onödiga saker inom offentlig verksamhet är naturligtvis ett bra sätt, en sak jag tycker att vi skulle kunna spara mycket pengar på är att granska upphandlingar i betydligt större utsträckning då mycket pengar hamnar i kapitalisters händer, samma sak med vinsterna i välfärden. En annan grej och den som jag tror på mest, vi behöver börja jobba förebyggande, helst igår. Det tar lång tid men är otroligt god investering på sikt. Rätt utförd såklart, enligt forskningen ska det ske och inga undantag metodmässigt för att göra det billigare.
Avseende sänkningar på bensinen så är det fruktansvärt korkat att vi lägger ner satsningar på förnyelsebar energi och lånar pengar för att betala för ett drivmedel när det finns en risk för att vi behöver ransonera det i framtiden.
Billigare kollektivtrafik temporärt är ett desperat försök att vinna valet för att fortsätta galenskaperna, detta lånades det naturligtvis pengar till som vi skattebetalare kommer att få betala ränta för.
Det sistnämnda jag vill lyfta. Båda sidor har styrkor på olika sätt och vi behöver bli bättre på att samarbeta så att vi inte river upp varandras beslut var fjärde år. Sen MÅSTE vi utgå mer från det forskningen och experter säger funkar. För det har vi inte gjort. Ingen av sidorna.