2026-07-19, 21:17
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Då är frågan vad det är som kan ha självantänt?

Det torra gräset eller terassen.
Citera
2026-07-19, 22:54
Medlem
Har Sverige biståt med något brandsläckningsflygplan?
Citera
2026-07-19, 23:08
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Har Sverige biståt med något brandsläckningsflygplan?

Nej då norge har tackat nej till extern hjälp.
Citera
2026-07-20, 00:08
Medlem
Torshammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det är nog rätt vanligt. Väldigt många BRF:er har ju som regel att man får använda gasolgrill men inte kolgrill på balkongen…
Jag trodde att det var inte tillåtet att använda gasgrill på balkongen, det är farligt.
Citera
2026-07-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
En trasa med linolja, någon som oljat sin träaltan.
Tittar man på Google Maps hur det såg ut innan undrar man om de har någon form av stadsplanering i Norge?

Kollade Jupiterveien, Marsfeltet och Orionfeltet.
Jag har aldrig sett radhuslängor som står så nära inpå varandra i Sverige.
Och dessutom i brant terräng...
Och på grund av att det är så nära mellan husen så har folk förstås satt upp plank och planterat buskar för minska insyn.... och "länkar ihop" lättantändligt material...

Sjukt att man får bygga så där...
Citera
2026-07-20, 02:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Torktumlare brukar självantända pga allt ludd som inte tagits bort.

Problemet är att många torktumlare får in ludd direkt på motorerna och det kan antändas. Därför skall man serva dem årligen så att de dammsugs inuti.
Citera
2026-07-20, 02:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Nej då norge har tackat nej till extern hjälp.

Man har bara fått bistånd med viss personal från Göteborg.
Citera
2026-07-20, 02:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nä fan heller , ballonghelium för privatbruk är utspädd med luft eller kvävgas så ballongen just lyfter med ett snöre - kanske hälften nått.

Helium är snordyrt

Vad jag förstår så använder man en blandning där bägge gaserna är flytande vid ungefär samma tryck. Det går inte att åstadkomma med kvävgas eller luft, bara om de blandas vid uppblåsningen.

Problemet är att gasen är explosiv, inte bara brandfarlig.
Citera
2026-07-20, 03:05
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Säger inget om var branden började. Elden kanske spred sig snabbt och grannhuset började brinna och strömmen gick där före start huset.

Börjar branden inomhus i en villa vågar jag nog påstå att det beunner bra i den dörsta kåken innan det spridit sig såpass till nästa kåk att strömmen går där…

Börjar det brinna i trädgården så ökar kanske osäkerheten men man borde kunna anta att strömmen går först i ett angränsande hus. Så att påstå att det inte säger nåt känns rätt fel
Citera
2026-07-20, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconeer
Kollade Jupiterveien, Marsfeltet och Orionfeltet.
Jag har aldrig sett radhuslängor som står så nära inpå varandra i Sverige.
Och dessutom i brant terräng...
Och på grund av att det är så nära mellan husen så har folk förstås satt upp plank och planterat buskar för minska insyn.... och "länkar ihop" lättantändligt material...

Sjukt att man får bygga så där...

Norge har nästan bara brant terräng.

Det är ett under att dom fått ihop tillräckligt många fotbollsplaner för att kunna skicka ett bra lag till VM.
Citera
2026-07-20, 06:33
Medlem
vonVettvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vad jag förstår så använder man en blandning där bägge gaserna är flytande vid ungefär samma tryck. Det går inte att åstadkomma med kvävgas eller luft, bara om de blandas vid uppblåsningen.

Gasen är inte brandfarlig.
Explosionsrisken beror på behållarens beränsning att motstå det ökande trycket vid värmeexponering. För att minska skaderisken vid extrem upphettning finns ett "sprängbleck" som brister och släpper ut övertrycket.
Citera
2026-07-20, 10:11
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Aldrig hört talas om det , ballonghelium transporteras i tuber med mix med kväve/torr luft.

Kanske kommer ihåg fel med 80% nitrogen - så billig partyshop helium är fan cleant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in