Varannat hushåll hade katt enligt ett kattletande par i denna artikel.
Sedan är det avgörande för evakueringboenden. Familjer med djur kan inte ta in på hotell utan behöver ha boende där deras överlevande hund/katt får bo.
Det är alltid samma problem vid husbränder. Försäkringbolagen hänvisar de huslösa till djurfria tillfälliga boenden. De har redan separerats från sina hem och vill inte separeras från sina djur (om dessa har överlevt).
Det är hjärtskärande efterlysningar i sociala medier. Även när det gäller överlevande djur. T ex:
Många av katterna har GPS-tracker och verkar befinna sig utanfør brandområdet men innanfør det avstängda området.
Det finns dock ballonggas som används till ballonger och som är en blandning av helium och gasol. Men i detta fall låter det mer som man fyllt en ballong med gasol för att tända med?
Nä fan heller , ballonghelium för privatbruk är utspädd med luft eller kvävgas så ballongen just lyfter med ett snöre - kanske hälften nått.
Av flybilde som ligger på nrk.no så ser det ut til å ha startet i/ved 37 eller 39. 45 hadde ikke tatt fyr enda på det bildet.
Jeg er temmelig overbevist om at dette ikke startet gjennom aktiv handling men via en vase eller en flaske med veske som fokusert varmen/sollyset.
Grunnen til at jeg er så påståelig om dette er at jeg selv hade et nestentilfelle i fjor sommer da en vannkaraffel på et bord dels satte fyr på duken og i tillegg var veldig nær å gjøre det samme med bordet under. Det er så lite som trengs. Særlig når det er tørt, varmt og med en vind som hjelper på.
Kan ikke se den, har Ikke DT, men det kan være riktig det du skriver. #45 er likt #37 endeleilighet i "blokka" noe som var noe som ble etablert sv lokalmedia som startpunktet.