2026-07-20, 01:00
Medlem
Jag har varit i kontakt med min vanliga läkare, jag har kollat ett par online appar (Kry och Min Doktor tror jag det var) och jag har kollat med Derma Clinic Stockholm. Ingen vill ge mig recept för Finasterid. Skumt tycker jag att man kan stöta på så mycket motstånd. Dom 3 första sa bara att dom inte gör det pga att det handlar om estetik och inte faktiskt vårdbehov. Derma Clinic Stockholm gör det bara EFTER att man gjort en hårtransplantation hos dom. Jag sitter i läget där jag vill se hur pass mycket skillnad Finasterid/Minoxidil kan göra på 1-2 år innan jag avgör om jag vill fortsätta med det plus göra en hårtransplantation.

Jag finns i Stockholm om det spelar roll.

Har någon av er stött på så här mycket besvär med att få vad jag kan tycka är en rätt simpel medicin?

Har någon några förslag i mitt läge? Känner ni kanske till några privata vägar för att få recept tex? Jag gav upp för ett par månader sen pga delvis irritation och delvis lathet, men jag tänkte att det kan ju inte skada att fråga här.
Citera
2026-07-20, 02:30
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Jag har varit i kontakt med min vanliga läkare, jag har kollat ett par online appar (Kry och Min Doktor tror jag det var) och jag har kollat med Derma Clinic Stockholm. Ingen vill ge mig recept för Finasterid. Skumt tycker jag att man kan stöta på så mycket motstånd. Dom 3 första sa bara att dom inte gör det pga att det handlar om estetik och inte faktiskt vårdbehov. Derma Clinic Stockholm gör det bara EFTER att man gjort en hårtransplantation hos dom. Jag sitter i läget där jag vill se hur pass mycket skillnad Finasterid/Minoxidil kan göra på 1-2 år innan jag avgör om jag vill fortsätta med det plus göra en hårtransplantation.

Jag finns i Stockholm om det spelar roll.

Har någon av er stött på så här mycket besvär med att få vad jag kan tycka är en rätt simpel medicin?

Har någon några förslag i mitt läge? Känner ni kanske till några privata vägar för att få recept tex? Jag gav upp för ett par månader sen pga delvis irritation och delvis lathet, men jag tänkte att det kan ju inte skada att fråga här.

Har inte svar på Din fråga. Men när jag preppade för ett par år sedan, och var rädd för att bli av med håret så käkade jag Finasterid. Dessutom så kombinerade jag finasteriden med att duscha och massera in hårbotten med ett ketocanozole-schampo. Jag inhandlade det på svarta marknaden. Det kostar heller inte särskilt mycket.
Senast redigerad av sjalvmordavpolis 2026-07-20 kl. 02:35.
Citera
2026-07-20, 14:19
Medlem
Varför gick det inte via onlineapparna? Du gav säkert för mycket onödig info till de. Det är bara skicka in bilder via någon av alla appar som tillhandahåller läkare online (kry, Min doktor) ta några kort och skicka in så får du recept så du kan hämta ut det samma dag. Det gjorde jag i alla fall
Citera
2026-07-20, 20:16
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag fick svaret nej. Eller ärende nedlagt I 1177. Det är bättre att vi tar tillbaka medicinmonopolet så vi kan ta det vi behöver.
Citera
2026-07-20, 21:03
Medlem
är ju receptfritt?
https://www.apotea.se/minoxidil-forte-50-mg-ml-3x60-ml
Citera
2026-07-20, 21:48
Medlem
Har knaprat finasterid sedan 2005. Numera under 0,5 mg dagligen, men det hör inte hit. Aldrig några problem att förnya receptet efter ett år.

Stockholmarnas poäng att det skulle "handla om estetik" är givetvis en logisk fnurra, utöver att dessutom vara ett särdeles korkat uttalande. Självklart handlar det om estetik. Det är det finasterid bygger på. Med det resonemanget skulle finasterid aldrig skrivas ut, då det inte finns några som helst medicinska anledningar till det (utöver det ursprungliga behovet gällande prostatan, men det är inte relevant i detta ärende). Det är i allt väsentligt ett "frivilligt" läkemedel som kräver recept. Vilka "vårdbehov" skulle komma på tal för dessa läkare för att skriva ut finasterid, menar de?
Citera
2026-07-21, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Har knaprat finasterid sedan 2005. Numera under 0,5 mg dagligen, men det hör inte hit. Aldrig några problem att förnya receptet efter ett år.

Stockholmarnas poäng att det skulle "handla om estetik" är givetvis en logisk fnurra, utöver att dessutom vara ett särdeles korkat uttalande. Självklart handlar det om estetik. Det är det finasterid bygger på. Med det resonemanget skulle finasterid aldrig skrivas ut, då det inte finns några som helst medicinska anledningar till det (utöver det ursprungliga behovet gällande prostatan, men det är inte relevant i detta ärende). Det är i allt väsentligt ett "frivilligt" läkemedel som kräver recept. Vilka "vårdbehov" skulle komma på tal för dessa läkare för att skriva ut finasterid, menar de?

Hur fick du det då?
Citera
2026-07-21, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Hur fick du det då?

På samma sätt som de flesta andra: kontakta läkare. Företrädesvis hudläkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in