2026-07-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Ingen har kallat dig idiot, du kanske skulle lugna ner dig? Ser mest att du svänger dig rejält med påhopp. Jag dricker inte. Du kanske skulle lära dig att gå igenom tråden nästa gång innan du postar något som dragits upp tusen gånger? Eller ännu bättre sökfunktionen. Om du nu var en såpass frekvent läsare av tråden hade du sett detta.

Fängelse, kommer inte hända. Vad tänkte du försöka åtala dem för? Brott mot dataskyddslagen har inte fängelse i straffskalan utan det är skadestånd som gäller. Man kan ju undra vad det är för jurist som hjälper dig om du är så dåligt informerad att du inte ens har koll på det.

Det var ett sabla tjatande om vilka som står bakom sidorna, vi vet att de är skrupelfria. Det är intressant att det titt som tätt dyker upp någon i tråden som drar upp ungefär samma argument.

"Sidorna är dåliga, men de har hittat ett kryphål"

"Anklagar den som argumenterar emot för idioter"

"Personerna bakom sidorna är kriminella"

Jo, vi vet. Tillför något nytt tack. Vill du ha hjälp med det juridiska? Ställ då en fråga om det så kan du faktiskt få hjälp av kunniga. Att avindexeras är en bagatell, folk får sina möjligheter att söka jobb förstörda på grund av databaserna som används vid rekrytering och som används på helt jävla fel sätt. Ja, det är irrelevant om en person dömts en gång för 10 år sedan för narkotikabrott och har gallrats ur belastningsregistret. Eller ännu värre, man förekommer i databasen trots att man friats. Men det skiter arbetsgivaren i. De har noll rätt att göra den typen av eftersökning för de flesta fall. Privata belastningsregister som aldrig gallras är vidrigt och behöver försvinna.

Jag har noll intresse av att byta bokstäver med dig, du verkar (tyvärr) genuint osympatisk, i flera led. Mitt original-inlägg vände sig till de användare/läsare av tråden som gav sken av att ha problem med att radera/avindexera sig från Google. Att du har problem med detta, berättar tyvärr mer om dig, oklart varför.

Vår diskussion är härmed avslutad. Har noll intresse att skriva i denna tråd framledes, främst pga personer som du, men önskar dig en trivsam tillvaro framledes, om än jag jag förstår att det är uppförsbacke.
Citera
2026-07-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Jag är väl medveten om att lexbase/verifiera är samma bolag, lika väl medveten om att dom inte hittat ett kryphål längre, EU domen har satt stop för det. Inget jag personligen tycker. Att dom skiter i det är en helt annan sak och bara sista andetaget för dom.

Till alla som funderar på hur dom ska göra.
Det går även att stämma när dom vägrar redovisa vilka uppgifter dom har på en enligt GDPR utöver själva frågan om radering.
Inga hinder för att stämma två gånger o få två skadestånd.

Tyvärr, så lever Lexbase och Krimfup, samt andra tvivelaktiga, på gamla kryphål. Vi får hoppas, att detta bannlyses och elimineras framöver. Jag drar iaf mitt strå till stacken, genom att driva ärende, mot dem. Vilket (sannolikt) kommer att uppmärksammas i tråden, mot hösten.

Tack för ordet. Har inget mer att skriva i tråden, främst pga svagbegåvad respons. Allt gott!
Citera
2026-07-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Ingen har kallat dig idiot, du kanske skulle lugna ner dig? Ser mest att du svänger dig rejält med påhopp. Jag dricker inte. Du kanske skulle lära dig att gå igenom tråden nästa gång innan du postar något som dragits upp tusen gånger? Eller ännu bättre sökfunktionen. Om du nu var en såpass frekvent läsare av tråden hade du sett detta.

Fängelse, kommer inte hända. Vad tänkte du försöka åtala dem för? Brott mot dataskyddslagen har inte fängelse i straffskalan utan det är skadestånd som gäller. Man kan ju undra vad det är för jurist som hjälper dig om du är så dåligt informerad att du inte ens har koll på det.

Det var ett sabla tjatande om vilka som står bakom sidorna, vi vet att de är skrupelfria. Det är intressant att det titt som tätt dyker upp någon i tråden som drar upp ungefär samma argument.

"Sidorna är dåliga, men de har hittat ett kryphål"

"Anklagar den som argumenterar emot för idioter"

"Personerna bakom sidorna är kriminella"

Jo, vi vet. Tillför något nytt tack. Vill du ha hjälp med det juridiska? Ställ då en fråga om det så kan du faktiskt få hjälp av kunniga. Att avindexeras är en bagatell, folk får sina möjligheter att söka jobb förstörda på grund av databaserna som används vid rekrytering och som används på helt jävla fel sätt. Ja, det är irrelevant om en person dömts en gång för 10 år sedan för narkotikabrott och har gallrats ur belastningsregistret. Eller ännu värre, man förekommer i databasen trots att man friats. Men det skiter arbetsgivaren i. De har noll rätt att göra den typen av eftersökning för de flesta fall. Privata belastningsregister som aldrig gallras är vidrigt och behöver försvinna.

Rekryterings bolagen har även skyldighet att redogöra att dom gjort en bakgrundskontroll, redan innan EU domen. Lyckas man få fram uppgifter att dom gjort en kontroll kan man även stämma dom.
Citera
2026-07-18, 11:19
Medlem
tram123s avatar
Så som jag tolkar domen från EU domstolen så är det ett brott mot GDPR att publicera domar rakt av utan någon bearbetning.
Företag som gör om domar med AI kommer hävda att domen är bearbetat och därför inte bryter mot GDPR, däremot så bryter det mot GDPR så länge det kan knytas till en person med namn, adress, personnummer m.m. så här fallerar deras argument men jag gissar att det kommer behöva gå upp i svensk domstol en vända.

Däremot är det klart och tydligt att företag som lägger upp domar som inte är bearbetade bryter mot GDPR, dessa bör ju stängas ner omgående?
Vilka sidor är det som gör om domarna med AI? är det bara Lexbase?
Citera
2026-07-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Så som jag tolkar domen från EU domstolen så är det ett brott mot GDPR att publicera domar rakt av utan någon bearbetning.
Företag som gör om domar med AI kommer hävda att domen är bearbetat och därför inte bryter mot GDPR, däremot så bryter det mot GDPR så länge det kan knytas till en person med namn, adress, personnummer m.m. så här fallerar deras argument men jag gissar att det kommer behöva gå upp i svensk domstol en vända.

Däremot är det klart och tydligt att företag som lägger upp domar som inte är bearbetade bryter mot GDPR, dessa bör ju stängas ner omgående?

Det är klart och tydligt att även Lexbase bryter mot GDPR. För att räknas som journalistik kräves inte bara bearbetning utan press-etik, proportionalitetsbedömning, faktagranskning och redaktionell linje. Även om AI-omskrivningarna i teorin kan räknas som "bearbetning" (även om det är tveksamt i detta fallet med) så faller samtliga andra punkter.
Citera
2026-07-18, 11:55
Medlem
Citat:

Som jag har förstått är det bara en lämplig myndighet som kan tvinga ett företag att helt stänga ner eller tvinga de sluta erbjuda vissa tjänster. I databasernas fall är det nog bara IMY men även mediemyndigheten som kan dra in utgivningsbeviset.

Sen är jag osäker om tingsrätten kan besluta att ex lexbase ska stängas ner, de kan bara konstatera att tjänsterna inte är i linje med gdpr och döma att den som stämt bolaget tas bort och ev skadestånd.(Om inte en åklagare driver ett allmänt åtal då de misstänker brottslighet).
Tidigare har ju HD dömt i flera fall att dessa databaser inte är tillåtet och därmed vägrat ge ut uppgifter, men de har ju trots allt fortsatt sin verksamhet. De fortsätter ju trots en mycket tydlig dom från EU-domstolen som klart och tydligt säger att dessa tjänster inte är tillåtet.

Så det som behöver ske är att en myndighet riktar sig specifikt mot företagen och beslutar att tjänsterna inte är i linje med lagarna och därmed behöver upplösas helt. Efter ett sådant beslut kan ingen fortsätta (beslutet kan dock överklagas och efter alla har sagt sitt fastställs beslutet).

Så det vi behöver just nu är att IMY får tummen ur arslet och börjar jobba.
Citera
2026-07-18, 14:20
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Som jag har förstått är det bara en lämplig myndighet som kan tvinga ett företag att helt stänga ner eller tvinga de sluta erbjuda vissa tjänster. I databasernas fall är det nog bara IMY men även mediemyndigheten som kan dra in utgivningsbeviset.

Sen är jag osäker om tingsrätten kan besluta att ex lexbase ska stängas ner, de kan bara konstatera att tjänsterna inte är i linje med gdpr och döma att den som stämt bolaget tas bort och ev skadestånd.(Om inte en åklagare driver ett allmänt åtal då de misstänker brottslighet).
Tidigare har ju HD dömt i flera fall att dessa databaser inte är tillåtet och därmed vägrat ge ut uppgifter, men de har ju trots allt fortsatt sin verksamhet. De fortsätter ju trots en mycket tydlig dom från EU-domstolen som klart och tydligt säger att dessa tjänster inte är tillåtet.

Så det som behöver ske är att en myndighet riktar sig specifikt mot företagen och beslutar att tjänsterna inte är i linje med lagarna och därmed behöver upplösas helt. Efter ett sådant beslut kan ingen fortsätta (beslutet kan dock överklagas och efter alla har sagt sitt fastställs beslutet).

Så det vi behöver just nu är att IMY får tummen ur arslet och börjar jobba.

Vad är en rimlig tid för att detta skall ske? vi bör göra anmälan till EU kommissionen om dessa sidor inte försvinner säg inom en månad så att Sverige får vite för att inte efterleva EU lag.
Citera
2026-07-18, 14:54
Medlem
Citat:
Vad är en rimlig tid för att detta skall ske? vi bör göra anmälan till EU kommissionen om dessa sidor inte försvinner säg inom en månad så att Sverige får vite för att inte efterleva EU lag.
När har detta blivit EU lag?
Citera
2026-07-18, 15:14
Medlem
Citat:

Tyvärr går rimlighet och våra svenska myndigheter inte hand i hand. Så vad som vi anser vara rimligt biter inte på de, utan de kör bara på sitt.

Domen från EU-domstolen har i princip krossat den "svenska modellen", inte bara gällande databaserna utan även vem som kan kalla sin sida/verksamhet för "journalistik".
GDPR har funnit i 8 år. Alltså har Sverige brutit mot gdpr storskaligt i 8 år, utan att någon har agerat.

Trots semestertider borde rimligtvis IMY lägga tillsynen mot dessa sidor på hög prioritet och komma med ett beslut redan nu i sommar.

Gör de inte det, är det läge att kontakta EU-kommissionen. Just EU-kommissionen har redan på uppdrag av EU-parlamentet i uppgift att granska databaserna och hur Sverige efterlever gdpr.
Men även kommissionen valde att avvakta domen från EU-domstolen.

Väljer EU-kommissionen att agera på eget bevåg kommer sverige tvingas till drastiska åtgärder som dessutom måste följas omedelbart, plus mycket höga sanktionsavgifter. (trots att jag vill plockas bort redan idag, så hoppas jag ändå lite på att EU belägger Sverige med höga sanktionsavgifter)
Citera
2026-07-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Team8888
När har detta blivit EU lag?
2018
Citera
2026-07-18, 18:07
Medlem
Citat:

Varje enskild artikel vare sig den är AI skriven eller handskriven med fjäderpenna av Gynnar Axen själv, måste även vägas mot den personliga integriteten. 99.9% av alla brott har ingen allmän intresse.
Därav att Lexbase är helt ute och cyklar enligt EU domen.

Det ironiska med denna dom är att dessa databaser har funnits långt innan lexbase, dock användes då dessa nästan uteslutande utav journalister/jurister, i.o.m domen så riskerar dessa nu att urholkas då alla kan begära radering, samt dom två HD domarna som förbjuder personsök när dom lämnar ut uppgifter.

Medias gränslösa vurmande för att hänga ut befolkningen verkar ha bitit dom i arslet.
Citera
2026-07-18, 18:48
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Varje enskild artikel vare sig den är AI skriven eller handskriven med fjäderpenna av Gynnar Axen själv, måste även vägas mot den personliga integriteten. 99.9% av alla brott har ingen allmän intresse.
Därav att Lexbase är helt ute och cyklar enligt EU domen.

Det ironiska med denna dom är att dessa databaser har funnits långt innan lexbase, dock användes då dessa nästan uteslutande utav journalister/jurister, i.o.m domen så riskerar dessa nu att urholkas då alla kan begära radering, samt dom två HD domarna som förbjuder personsök när dom lämnar ut uppgifter.

Medias gränslösa vurmande för att hänga ut befolkningen verkar ha bitit dom i arslet.
Hur kan detta inte ha blivit en stor jävla nyhet i media??
EU har dömt att svensk grundlag bryter mot EU lag och måste ändras och inte ett knyst från media...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in