2026-07-19, 21:15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
A Dyson sphere is a hypothetical megastructure that encompasses a star and captures a large percentage of its power output.The concept is a thought experiment that attempts to imagine how a spacefaring civilization would meet its energy requirements once those requirements exceed what can be generated from the home planet's resources alone. Because only a tiny fraction of a star's energy emissions reaches the surface of any orbiting planet, building structures encircling a star would enable a civilization to harvest far more energy.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere

-Det kommer inte att hända på 1000 år, om ens någonsin.
Nej jag menar att du har datacenter i omloppsbana runt jorden som skickar data trådlöst.
Citera
2026-07-19, 21:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
I sinom tid blir det standard även i fattigsverige med någon slags spolgrej som spolar rent rövhålet när man sitter på dass.
Finns redan i mer utvecklade länder.

Du tänker på det viset.. Ha ett helt annat system med toaletter som drivs av gråvatten?
-Liknande det som fanns på fartyg förr? (Havsvatten).
Kostar biljarder att ha två system.
Citera
2026-07-19, 21:19
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad tror ni det är för teknologi som används i dagens samhälle som kommer dö ut eller ersättas av något annat inom en snar framtid? Vilken teknologi skulle behöva bytas ut mot något bättre än det vi har idag?

"Bytas ut" kanske inte riktigt passar i följande exempel men ett sido-komplement till den vanliga kameran i mobiler kommer definitivt bli en spektrometer (som finns idag i vissa butiker i landet samt utomlands i form av benämningen "kiwi/frukt-scanners" om jag inte minns fel - prototyper till just mobiler existerar redan). IR-kamera och värmekamera på mobiler kommer sannolikt oxå bli vanligare (finns ju ett flertal spec Kina-modeller med sådana).

Generellt då så tror jag personligen faktiskt mkt på att vågkraft med tiden kommer att ersätta vindkraft till åtminstone en del. Molten-salt reactor (MSR) och small modular reactor (SMR) kommer sannolikt oxå vinna stor mark i framtiden på kärnkraftsmarknaden. Fusionskraft i någon större skala verkar dock fortfarande vara ett visst frågetecken pga komplexiteten i att få sådan att verkligen fungera effektivt en längre tid. Ett ännu större frågetecken inom överskådlig framtid är ev anti-materia-kraftverk.

EDIT: sk exoskelett med effektiva kraftiga batterier kommer sannolikt ta över en hel del tunga samt repetitiva arbetsmoment lite här å var (vilket måste ses som något positivt så folk slipper nästan oundvikliga arbetsskador i vissa situationer å yrken).
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-07-19 kl. 21:30.
Citera
2026-07-19, 21:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nej jag menar att du har datacenter i omloppsbana runt jorden som skickar data trådlöst.

Vi har vulkaner. Peltier funkar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Peltiereffekt
Citera
2026-07-19, 21:35
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du tänker på det viset.. Ha ett helt annat system med toaletter som drivs av gråvatten?
-Liknande det som fanns på fartyg förr? (Havsvatten).
Kostar biljarder att ha två system.

Ingen aning hur dom vatten systemen ser ut, men en liten sprutt vatten kan inte vara mer än en 20 dels vanlig dusch i vattenmängd.
Så jag förstår inte vart du trollar fram dom siffrorna ifrån.
Citera
2026-07-19, 21:37
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Vad tror ni det är för teknologi som används i dagens samhälle som kommer dö ut eller ersättas av något annat inom en snar framtid? Vilken teknologi skulle behöva bytas ut mot något bättre än det vi har idag?

Telefoner med vettiga användargränssnitt hade varit en bra grej. Apple var rätt friska när de kom men allteftersom har de snurrat till sina användargränssnitt och lagt in det jävla HTML-baserade iCloud som suger och är allt annat än självinstruerande.
Citera
2026-07-19, 21:48
Medlem
Taxi ersätts av robottaxi

Kina släpper snart 6G som klarar 1 terrabits hastighet (ersätter 5G).

Om 2 år har alla en jävla AI robot hemma som de köpt eller leasat som gör allt hushållsarbete och dödar hela städbranschen
Citera
2026-07-19, 22:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Ingen aning hur dom vatten systemen ser ut, men en liten sprutt vatten kan inte vara mer än en 20 dels vanlig dusch i vattenmängd.
Så jag förstår inte vart du trollar fram dom siffrorna ifrån.

En spolning drar runt 4L vatten. Så om man har mycket bra och billigt färskvatten så är det inga problem. Det finns råvatten också, men är inte färskvatten, går inte att dricka utan rening. Sådant vatten kan man tvätta bilen med, vattna rabatter, och kanske ha i toan. Men det är inte lagligt så vitt jag vet. I sådant fall måste man ha två system, och det är i princip omöjligt.
Senast redigerad av kraftfoder 2026-07-19 kl. 22:14.
Citera
2026-07-19, 22:18
Avslutad
Pass, kommer ersättas med fingeravtryck,ansiktsavkänning och ögonscanning. Förmodligen inom 10 år. Åtminstone i utvecklade länder. Troligen kommer stöd ges till U-länder. Allt för minska brottslighet och immigration.
Citera
2026-07-19, 23:01
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Högspänning.
Jag är ingen vurmare för väderkvarnar, men när solpanelerna börjar närma sig gratis och batterierna blir mångfalt bättre och billigare, så tror jag närproducerad el/energi kommer mer och mer.

Explosionsmotorn är helt borta om tio år. Inga fördelar och tekniskt färdigutvecklad.

Papper tror jag också helt kommer att försvinna, det har man i.o.f.s sagt länge, men nu har skärmteknik etc kommit så långt, så det är dags.
Nu är du tyvärr ute och snurrar rätt så rejält. Det finns ingen chans i världen att högspänning kommer försvinna. Det är det som håller igång civilisationer. Tror du att solpaneler på taken håller igång städer och länder? Då är du ute och snurrar rejält. Industrier, distribution mellan städer med mycket mera. Stabilitet på 50Hz. Vad gör vi en dag när det är mulet över Stockholm i November och "omodern" högspänningsdistribution från kärnkraft och vattenkraft inte ska hålla igång stockholmarna? Tror du de gigantiska HV-ledningarna över E4an är där för prydnadens skull? Inte en chans i världen att högspänning försvinner. Det blir becksvart och anarki kan jag säga. Följer man med i utvecklingen byggs det som fan. HVDC mellan länder ska heller inte glömmas.
Det finns inte så mycket litium i jordskorpan ens för att hålla igång länder med batterier. Att folk inte begriper det är anledningen till att miljöpartiet har så många röster. Går inte drömma fram ett samhälle som fungerar. Det måste bygga på pragmatism annars kollapsar det. Folk begriper inte hur ofantligt stora GW vi pratar om vid varje givet tillfälle. Bara för lilla Sverige. Högspänningsutbyggnad växer så det knakar.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Senast redigerad av LittleFish 2026-07-19 kl. 23:28.
Citera
2026-07-19, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Taxi ersätts av robottaxi

Kina släpper snart 6G som klarar 1 terrabits hastighet (ersätter 5G).

Om 2 år har alla en jävla AI robot hemma som de köpt eller leasat som gör allt hushållsarbete och dödar hela städbranschen

Jag är en av alla isåfall och jag kommer inte ha någon AI robot hemma om två år, inte ens om 10 år.
Citera
2026-07-19, 23:17
Medlem
LittleFishs avatar
Kanske något långsökt men linjär-tv i form av tv-kanaler som betalar dyra licenser som sänder via marknät, parabol eller fiber om man kan räkna det som "teknologi". Zoomers och millenials enligt undersökningar kollar otroligt lite på TV-kanaler/linjär-TV än vad tex boomers gör. Det kommer inte finnas något kundunderlag så av den anledningen kommer det fasas ut. Live-sändningar osv kommer såklart fortfarande finnas men kommer migrera över till plattformar som youtube med många flera och säkert betaltjänster. Producenter kommer finnas men de kommer lägga ut program som folk kan kolla på när de vill men det klassiska att sitta och plöja samma kanal inne på småtimmarna kommer inte alls finnas i samma utsträckning längre som idag. Folk är mer kräsna och slösar inte tid på att glo på skit som inte intresserar dem, speciellt yngre. FM-radion som är marksänd kommer löpa samma öde till mötes. FM-radio i vissa nya bilar finns inte ens längre utan är "tillval".
Senast redigerad av LittleFish 2026-07-19 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in