2026-07-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
I Afrika just nu ser det ut som bensin och olja kommer fortsätta att dominera ett bra tag till och likaså papper. Det ser väldigt olika ut i hela världen fortfarande. Afrika ligger som vanligt efter i utvecklingen.

Solpaneler är på frammarsch. Något elnät är ju inte att tala om i många afrikanska länder men lokalproducerad solkraft med batterilagring ger många byar tillgång till el nästan dygnet runt ändå.
Citera
2026-07-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja men vanlig fissionskraft borde väl räcka för att ersätta allt annat de kommande 50 åren?

Framtidens energi kommer sannolikt bli en blandning av solenergi, fission och fusion. Men fission har alltid sina nackdelar med det radioaktiva avfallet medans fusion är 100% ren.
Citera
2026-07-19, 20:10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Framtidens energi kommer sannolikt bli en blandning av solenergi, fission och fusion. Men fission har alltid sina nackdelar med det radioaktiva avfallet medans fusion är 100% ren.
Jo men jag menar vi har redan mängder av radioaktivt avfall så då spelar det väl inte så stor roll om vi får mer om det ändå är samma problem?
Citera
2026-07-19, 20:18
Medlem
Citat:
Jo men jag menar vi har redan mängder av radioaktivt avfall så då spelar det väl inte så stor roll om vi får mer om det ändå är samma problem?

Ja det stämmer att det finns mängder redan men ett kärnkraftverk håller inte i oändlighet men fusion sägs vara oändligt. Hursomhelst intressant om det hittas en lösning under min livstid.
Citera
2026-07-19, 20:21
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ja det stämmer att det finns mängder redan men ett kärnkraftverk håller inte i oändlighet men fusion sägs vara oändligt. Hursomhelst intressant om det hittas en lösning under min livstid.
Ja jag vet inte om det finns så många alternativ.
Citera
2026-07-19, 20:41
Medlem
karjus avatar
Vad skall vi torka arslet med sedan?

Citat:
Helt tror jag också papper kommer försvinna. Men det kan ta 60 år till innan det händer.
Citera
2026-07-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju

Ja den typen av papper lär nog finnas men inte skrivpapper
Citera
2026-07-19, 20:51
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Har du aldrig provat en japansk toalett?
Citera
2026-07-19, 20:51
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Helt tror jag också papper kommer försvinna. Men det kan ta 60 år till innan det händer.

Tidningar har minskat i återvinning, de senaste åren och fortsätter att minska.
Säger ju lite om vart papper är påväg.
Citera
2026-07-19, 20:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Såg någon video om att det finns folk som vill skicka ut datacenter på satelliter för att du kan placera dem i omloppsbana så solen skiner på solcellerna konstant dessutom har de bättre verkningsgrad utan atmosfär i vägen så det kanske också är något för framtiden?

A Dyson sphere is a hypothetical megastructure that encompasses a star and captures a large percentage of its power output.The concept is a thought experiment that attempts to imagine how a spacefaring civilization would meet its energy requirements once those requirements exceed what can be generated from the home planet's resources alone. Because only a tiny fraction of a star's energy emissions reaches the surface of any orbiting planet, building structures encircling a star would enable a civilization to harvest far more energy.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere

-Det kommer inte att hända på 1000 år, om ens någonsin.
Citera
2026-07-19, 20:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Tidningar har minskat i återvinning, de senaste åren och fortsätter att minska.
Säger ju lite om vart papper är påväg.

Som media, ja. Men inte att torka sig med..
Citera
2026-07-19, 21:01
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Som media, ja. Men inte att torka sig med..

I sinom tid blir det standard även i fattigsverige med någon slags spolgrej som spolar rent rövhålet när man sitter på dass.
Finns redan i mer utvecklade länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in