2026-07-19, 16:18
Medlem
Denoms avatar
Vad tror ni det är för teknologi som används i dagens samhälle som kommer dö ut eller ersättas av något annat inom en snar framtid? Vilken teknologi skulle behöva bytas ut mot något bättre än det vi har idag?
Citera
2026-07-19, 16:39
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad tror ni det är för teknologi som används i dagens samhälle som kommer dö ut eller ersättas av något annat inom en snar framtid? Vilken teknologi skulle behöva bytas ut mot något bättre än det vi har idag?

Bensinmotorer som drivs av explosioner.
Citera
2026-07-19, 16:40
Medlem
Högspänning.
Jag är ingen vurmare för väderkvarnar, men när solpanelerna börjar närma sig gratis och batterierna blir mångfalt bättre och billigare, så tror jag närproducerad el/energi kommer mer och mer.

Explosionsmotorn är helt borta om tio år. Inga fördelar och tekniskt färdigutvecklad.

Papper tror jag också helt kommer att försvinna, det har man i.o.f.s sagt länge, men nu har skärmteknik etc kommit så långt, så det är dags.
Citera
2026-07-19, 16:51
Medlem
Kolkraft är en teknik som är på väg att försvinna såvida man inte hittar ett sätt att rena genom att skicka koldioxiden rakt ner i jorden igen. Det finns ju planer på sådant men jag tror kolkraft är hejdå snart.
Citera
2026-07-19, 16:52
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Kolkraft är en teknik som är på väg att försvinna såvida man inte hittar ett sätt att rena genom att skicka koldioxiden rakt ner i jorden igen. Det finns ju planer på sådant men jag tror kolkraft är hejdå snart.
Ja jag fattar inte poängen med kol över kärnkraft i nuläget.
Citera
2026-07-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ja jag fattar inte poängen med kol över kärnkraft i nuläget.

Kol tillhör det förgångna och ska fasas ut överallt till förmån för mycket renare energi och japanska Shimizu corporation vill ju bygga en ring av solceller runt månen. Ett intressant koncept som kan tillföra oändlig energi till hela vår planet.
Citera
2026-07-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Högspänning.
Jag är ingen vurmare för väderkvarnar, men när solpanelerna börjar närma sig gratis och batterierna blir mångfalt bättre och billigare, så tror jag närproducerad el/energi kommer mer och mer.

Explosionsmotorn är helt borta om tio år. Inga fördelar och tekniskt färdigutvecklad.

Papper tror jag också helt kommer att försvinna, det har man i.o.f.s sagt länge, men nu har skärmteknik etc kommit så långt, så det är dags.

Helt tror jag också papper kommer försvinna. Men det kan ta 60 år till innan det händer.
Citera
2026-07-19, 17:04
Medlem
I Afrika just nu ser det ut som bensin och olja kommer fortsätta att dominera ett bra tag till och likaså papper. Det ser väldigt olika ut i hela världen fortfarande. Afrika ligger som vanligt efter i utvecklingen.
Citera
2026-07-19, 17:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Kol tillhör det förgångna och ska fasas ut överallt till förmån för mycket renare energi och japanska Shimizu corporation vill ju bygga en ring av solceller runt månen. Ett intressant koncept som kan tillföra oändlig energi till hela vår planet.
Såg någon video om att det finns folk som vill skicka ut datacenter på satelliter för att du kan placera dem i omloppsbana så solen skiner på solcellerna konstant dessutom har de bättre verkningsgrad utan atmosfär i vägen så det kanske också är något för framtiden?
Citera
2026-07-19, 17:05
Medlem
Citat:
Såg någon video om att det finns folk som vill skicka ut datacenter på satelliter för att du kan placera dem i omloppsbana så solen skiner på solcellerna konstant dessutom har de bättre verkningsgrad utan atmosfär i vägen så det kanske också är något för framtiden?

Finns en tråd om det i Astronomi och rymdfart
Citera
2026-07-19, 17:18
Medlem
Drivmedelstekniken för vatten, land och luft kunde redan för 100 år sedan ha varit eldrift men oljan var billig och tog över totalt sen var det inte många som tänkte på annat fram tills millennieskiftet. Så vi har varit beroende av olja i 126 år och det kommer fortsätta likadant i 20 år till om många världsledare får bestämma. Tänker på Ryssland, Iran, Angola, Venezuela, Saudiarabien, Nigeria USA och resterande oljeproducerande länder som på grund av ekonomisk vinning inte vill ge med sig.
Citera
2026-07-19, 17:21
Avstängd
Sunt förnuft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem