2026-07-19, 19:03
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Antingen är rösträtten någonting som alla ska ha, om de inte är omyndigförklarade.

Eller också kan vi börja med att ta bort rösträtten från en stor del av det synnerligen korkade MAGA-folket!

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSUmKSvh-R6QcfseMIHo0pcrZLQRoXkXbugcatY-asP5sv0QzRuqL2gEdw&s=10

Det finns ingenting som säger att alla som inte är omyndigförklarade måste ha rösträtt. USA drar exempelvis redan in rösträtten för de som sitter i fängelse, och i många delstater förblir rösträtten indragen långt efter avtjänat straff. Det tycker jag är bra.

I själva verket anser jag att det är galenskap att alla som lyckats med bedriften att fylla 18 ska ha inflytande över statens affärer utan något som helst krav på motprestation. Att kräva exempelvis ett kunskapsprov, fullgjord värnplikt och betalad skatt hade varit helt rationellt.

Att kräva att medborgaren ska orka fylla i ett formulär för att få sitt röst-ID är inte direkt ett överväldigande krav.
Citera
2026-07-19, 19:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Vill du att jag ska namnge dem? Vänstersidan.

Det förekommer valfusk i USA då det är tämligen enkelt att fuska. Vi vet att vänstern och demokraterna är beredda att överge demokratin så länge deras parti vinner. De hyllar mördare som mördar ”rätt personer”.

Problemet med USAs röstsystem kan man omöjligt förneka. Det är som konstruerat för att manipuleras. Förstör inte varför man inte skulle vilja rätta till det, det gynnar alla som är vänner till demokratin.
Ledsen för dina vägnar, och efter GRUNDLIGT undersökt detta i flera lager på många val i rad.
SÅ är svaret VARJE GÅNG och att det finns inget systematiskt valfusk.
Och det lilla valfusk som finns är av majoritet en röst på R.

Det enda systematiska valfusk vi sett i modern tid, det är donalds försök att "hitta" röster så hen kunde vinna.

Och så länge R inte vill göra det som krävs för ett nationellt register, så är ID-kort frågan stendöd, då det kommer förhindra att folk kan rösta.(Men det är lugnt, förstår det är hela R´s tanke.)
Och två, den som röstar utan ID-kort, den har påvisat sin identitet i registreringen, men antar det ska vi inte prata om.
Citera
2026-07-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Det finns ingenting som säger att alla som inte är omyndigförklarade måste ha rösträtt. USA drar exempelvis redan in rösträtten för de som sitter i fängelse, och i många delstater förblir rösträtten indragen långt efter avtjänat straff. Det tycker jag är bra.

I själva verket anser jag att det är galenskap att alla som lyckats med bedriften att fylla 18 ska ha inflytande över statens affärer utan något som helst krav på motprestation. Att kräva exempelvis ett kunskapsprov, fullgjord värnplikt och betalad skatt hade varit helt rationellt.

Att kräva att medborgaren ska orka fylla i ett formulär för att få sitt röst-ID är inte direkt ett överväldigande krav.
Du tycker med andra ord att individerna som tillsammans utgör folket, som förtrycks av staten, inte skall få påverka vem staten är, såvida man först inte uppfyller statens villkor.

Det låter säkert rationellt i ditt huvud.
Citera
2026-07-19, 19:14
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Alla människors lika värde?

Självklart ska personer som inte ska ha rösträtt inte kunna rösta. Men personer som ska ha rösträtt måste givetvis kunna rösta. Att likt du antyder betrakta vissa människors röster som olika mycket värda är medeltida tankegods, inte modell 2026.

Och apropå "pack". Eftersom det är frågan om demokrati, så är det naturligtvis så att ska "packet" uteslutas från att rösta så måste vi ju klargöra vilka det är som utgör "packet". Kan du vänligen definiera "packet" med en oantastlig definition som både Republikaner och Demokrater (eller, om vi ska prata svenska förhållanden, samtliga svenska riksdagspartier) kan godta?

"Packet" i detta fall är de som inte ens orkar registrera sig som väljare och skaffa det identitetsbevis som krävs för att visa att de är medborgare. Det känns väl som en rätt objektiv definition, eller vad säger du?
Citera
2026-07-19, 19:23
Medlem
Citat:
"Packet" i detta fall är de som inte ens orkar registrera sig som väljare och skaffa det identitetsbevis som krävs för att visa att de är medborgare. Det känns väl som en rätt objektiv definition, eller vad säger du?
Du tänker med svenska mått där alla har ID och staten har ett register över alla medborgare.

Så är det inte i USA.

Du tänker med svenska mått där alla har 5 veckors ledigt med lön och kan beställa hem ID till lokala polisstationen.

Så är det inte i USA.
Citera
2026-07-19, 19:28
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ledsen för dina vägnar, och efter GRUNDLIGT undersökt detta i flera lager på många val i rad.
SÅ är svaret VARJE GÅNG och att det finns inget systematiskt valfusk.
Och det lilla valfusk som finns är av majoritet en röst på R.

Det enda systematiska valfusk vi sett i modern tid, det är donalds försök att "hitta" röster så hen kunde vinna.

Och så länge R inte vill göra det som krävs för ett nationellt register, så är ID-kort frågan stendöd, då det kommer förhindra att folk kan rösta.(Men det är lugnt, förstår det är hela R´s tanke.)
Och två, den som röstar utan ID-kort, den har påvisat sin identitet i registreringen, men antar det ska vi inte prata om.

Du behöver inte vara ledsen för mina vägnar. Är varken republikan eller demokrat. Är mån om att demokratiska principer efterlevs och inte manipuleras. Vilket är möjligt i USA då deras röstningssystem är uråldrigt och byggt på dåtidens villkor. Om det är Trump, Klinton eller djävulen själv som påtalar bristerna - skiter jag blankt i, faktum är att systemet är fragilt.

Huruvida det var något utöver det vanliga då Trump förlorade, låter jag vara osagt. Om Kina skulle ha möjlighet att dra i trådar för att få den kandidat som gynnar dem mest vald, är jag fullständigt säker på att de skulle göra det. Det skulle göras på ett sofistikerat sätt då det skulle vara en potentiell global katastrof om det framkom att de manipulerat. Just därför är det intressant att se vad bevisen är. Problemet är att sanningen skulle kunna presenteras men folk är förblindade av hat så att sanning skulle förbigå dem om ”fel” person påtalade manipulationen.

Om man vill försvaga USA, gör man inte det genom krig. Ingen som anfaller USA kommer komma ut som vinnare. Men ambitionen att försvaga USA finns det gott om. Metoderna att göra det på, är mycket mer subtila än en bomb som briserar eller kulor som viner. Tänk opiumkriget i nytt format.

Återigen, säger inte att valet var riggat men skulle det komma fram att det manipulerats på något vis, hade jag inte blivit förvånad.
Citera
2026-07-19, 19:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du behöver inte vara ledsen för mina vägnar. Är varken republikan eller demokrat. Är mån om att demokratiska principer efterlevs och inte manipuleras. Vilket är möjligt i USA då deras röstningssystem är uråldrigt och byggt på dåtidens villkor. Om det är Trump, Klinton eller djävulen själv som påtalar bristerna - skiter jag blankt i, faktum är att systemet är fragilt.

Huruvida det var något utöver det vanliga då Trump förlorade, låter jag vara osagt. Om Kina skulle ha möjlighet att dra i trådar för att få den kandidat som gynnar dem mest vald, är jag fullständigt säker på att de skulle göra det. Det skulle göras på ett sofistikerat sätt då det skulle vara en potentiell global katastrof om det framkom att de manipulerat. Just därför är det intressant att se vad bevisen är. Problemet är att sanningen skulle kunna presenteras men folk är förblindade av hat så att sanning skulle förbigå dem om ”fel” person påtalade manipulationen.

Om man vill försvaga USA, gör man inte det genom krig. Ingen som anfaller USA kommer komma ut som vinnare. Men ambitionen att försvaga USA finns det gott om. Metoderna att göra det på, är mycket mer subtila än en bomb som briserar eller kulor som viner. Tänk opiumkriget i nytt format.

Återigen, säger inte att valet var riggat men skulle det komma fram att det manipulerats på något vis, hade jag inte blivit förvånad.
Ledsen för dina vägnar, då systematiskt valfusk har aldrig gått finna(Och den gången med Joe så räknade dom om flera ggr, och allt var i sin ordning och med de röstande.), det enda vi sett är ett försök av donalds med systematiskt valfusk.

Det finns inget i det som är givet av donalds som stödjer att Kina gjort valfusk.
Så vad ska vi göra med nonsens påståendet?
För min den inget mer än säga det är skräp, och rätt tragiskt 6år senare så har dom inte hittat nått alls.
Man inser det är ingen tillfällighet att valfusk ligger i Konspirationer och Alternativa teorier, och för bevis aldrig levereras.
Och förutspår även denna tråden kommer till den forumsedel långt senare, och speciellt om detta var allt.

Vad du är förvånad över och inte, det har ingen som helst bäring här.
Så diskutera det som finns i handen, än om fantasin i ditt huvud.
Citera
2026-07-19, 19:39
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Trump blev vald med den befintliga lagstiftningen.

"Packet" röstade ju på Trump.
Högutbildade och de som tillhör överklassen röstade inte på Trump.
(Dessa kan såklart också beskrivas som "pack").

Det stora avslöjandet visade sig vara gammal skåpmat och insinuationer i bästa fall. Trump vill skapa osäkerhet kring ett välbeprövat och mycket tillförlitligt valsystem.
Trump vet att hans väljare har en tveksam intellektuell funktions nivå och helst följer efter vad diverse influerare tycker och tänker.

Det stora avslöjandet är ett sätt att förbereda nationen på att han inte kommer att acceptera en förlust. Det handlar om att Save-Trump, snarare än Save-America.

Fattiga illegala invandrare och fattiga minoriteter röstade inte heller på Trump. Inte rika minoriteter heller för den delen. Och många av de mestadels vita väljare som röstade på honom gjorde det i brist på mer seriösa alternativ som var villiga att ta av sig silkesvantarna.

Det gör dock egentligen vare sig till eller från vem som gynnas av det. Att göra rösträtten mindre enkel att få (så länge den fortfarande är inom räckhåll för alla som är beredda att anstränga sig en liten smula) är inte något skäl att gorma om hot mot demokratin. Och att se till att icke-medborgare inte får rösta är naturligtvis ett måste för demokratin.

Det finns i grund och botten inget skäl för Demokraterna att motsätta sig förändringar i den riktningen, annat än om de tror att de själva kommer att missgynnas av att illegala invandrare inte kan rösta, eller tror att stora delar av deras väljare är för lata, oengagerade eller korkade för att skaffa sig korrekta papper på att de är medborgare.
Citera
2026-07-19, 19:45
Medlem
Citat:
Fattiga illegala invandrare och fattiga minoriteter röstade inte heller på Trump.
Fattiga illegala invandrare röstade inte överhuvudtaget.
Citera
2026-07-19, 19:47
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
”Alla ska få rösta, det är det viktigaste”. Idioti. Självklart ska rösträtt tilldelas de som har ett intresse för nationen och det minsta man då kan kräva är att genomföra en process för foto-ID.

Att lura crackpundare att rösta på demokrater är möjligen demokrati, men också demokratins fall.

Problemet som även denna tråd bevisar, är att folk är naiva idioter som tror lag och ordning är någon form av naturlag.

100%. Det som föreslås är verkligen det allra minsta man kan begära av någon som ska tillåtas ha inflytande över staten och därigenom över andra medborgare, och hade under större delen av demokratins historia betraktats som ett absurt lågt krav för att erhålla rösträtt.

För min del tycker jag som sagt att en bra början vore krav på godkänt kunskapsprov, fullgjord värnplikt samt åtminstone någon form av krav på inkomst och betalad skatt.
Citera
2026-07-19, 19:49
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Fattiga illegala invandrare röstade inte överhuvudtaget.

Ok, vi säger att ingen illegal invandrare lyckats rösta i USA, någonsin. Det spelar ingen som helst roll för argumentet.
Citera
2026-07-19, 19:59
Medlem
En som inte borde få rösta i nästa års presidentval är Donald Trump, eftersom han är helt koko.

Jag rekommenderar den här videon:

https://www.youtube.com/shorts/dUDHElM8ue8

Här får vi veta att Trump trodde att "transgenic mice", genförändrade möss, var "transgender mice", könsbytar-möss. Och han trodde på allvar att amerikanska laboratorier ägnade sig åt att byta kön på möss, i stället för att göra medicinska experiment på möss, för att lära sig mer om olika sjukdomar.

Trump trodde också att transistorer som används i en fabrik för att göra mikrochips betydde att en fabrik som tillverkade chips bara vill anställa "transgender people", folk som bytt kön! Han trodde att "transistor" betydde "transgender", och att fabriken bara ville anställa folk som bytt kön! Alla andra var diskvalificerade!

Hur galen är den mannen på en skala?
Senast redigerad av Egna-tankar 2026-07-19 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in