2026-07-19, 18:41
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/karlstad-forslag-om-enklare-skolluncher-for-barn?fbclid=IwdGRjcATJjUBjbGNrBMmM2mV4dG4DYWVtAjEx AHNydG MGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-fHdr1JisfrUxRjdjsqryTupvGBqmXjS1iuXQNy96xm-19HyRfTkb0u4uD_aem_vbZze RgyaYjVdl9yL8X0LQ

Söndercurlade Wera 13 år i Karlstad tycker maten är för vuxen i skolan och får stöd av sin pappa. Hon kräver anpassad mat varje dag. Är det inte bättre att lära sig äta det som står på bordet?

När jag gick i skolan slevade mattanten upp på tallriken och du fick inte lämna matsalen förrän du ätit upp.

Tycker ni Wera har rätt?

Äckelungen borde få ett kok stryk.
Låt henne bo själv en månad med fattiga barn i typ Filippinerna så hon lär sig vett.
Citera
2026-07-19, 18:41
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Med tanke på förslaget "köttbullar och makaroner" skulle jag snarare gissa på Sverigedemokrater, mina fördomar säger att miljöpartister äter grytor gjorda med baljväxter. Men spontant tänker jag att vi ska vara försiktiga med att politisera frågan.

Varför drar du in partipolitik för? Arbetarklass hade varit mer korrekt din jävla sopa.
Citera
2026-07-19, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Varför drar du in partipolitik för? Arbetarklass hade varit mer korrekt din jävla sopa.

Jag lämnade bara en tanke kring Donalds frågeställning som var:

Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Är hennes föräldrar miljöpartister? Troligen en retorisk fråga

Tycker faktiskt att den frågeställningen kan vara lite intressant, särskilt om det skulle vara som jag spekulerat om tidigare i tråden att föräldrarna lär Wera att engagera sig när hon är missnöjd framför att knyta näven i fickan med risken det medför att växa upp till en bitter individ som istället för att göra något vettigt engagerar sig i att leta ryggdunkningar på Flashback.

Som sagt tror jag, om man nu ska fundera på familjen politiska hemvist, att de snarare är Sverigedemokrater än Miljöpartister. Men då utgår jag från måltidsförslaget. Tror att politiskt aktiva föräldrar gärna engagerar sina barn och påverkar dom i önskad riktning oavsett part.

Jag tror absolut inte på någon klassanalys rakt av men det känns, om man nu ska diskutera sådan, att akademiker/medelklass känns troligare än arbetarklass.

Kul med engagerade ungdomar oavsett.

Lite måste ju tråden drivas framåt efter 125 inlägg också... Att skriva att Wera är bortskämd och dum i huvudet känns lagom intressant att diskutera.
Citera
2026-07-19, 18:55
Medlem
Pappan ser ut som en mes som låter flickan posera lätt urringat. Jag bor i Argentina sedan 40 år och här skulle barnen vara överlyckliga om de fick samma mat som i svenska skolor.
Citera
2026-07-19, 18:55
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Jag lämnade bara en tanke kring Donalds frågeställning som var:

Tycker faktiskt att den frågeställningen kan vara lite intressant, särskilt om det skulle vara som jag spekulerat om tidigare i tråden att föräldrarna lär Wera att engagera sig när hon är missnöjd framför att knyta näven i fickan med risken det medför att växa upp till en bitter individ som istället för att göra något vettigt engagerar sig i att leta ryggdunkningar på Flashback.

Som sagt tror jag, om man nu ska fundera på familjen politiska hemvist, att de snarare är Sverigedemokrater än Miljöpartister. Men då utgår jag från måltidsförslaget. Tror att politiskt aktiva föräldrar gärna engagerar sina barn och påverkar dom i önskad riktning oavsett part.

Jag tror absolut inte på någon klassanalys rakt av men det känns, om man nu ska diskutera sådan, att akademiker/medelklass känns troligare än arbetarklass.

Kul med engagerade ungdomar oavsett.

Lite måste ju tråden drivas framåt efter 125 inlägg också... Att skriva att Wera är bortskämd och dum i huvudet känns lagom intressant att diskutera.
Det finns gott om vegetarianer och veganer som inte är miljöpartister så det är helt irrelevant att dra in partipolitik.
Citera
2026-07-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Klart hon ska få köttbullar och makaroner. Tänker mig att hon då även slutar upp med att flasha med sin spets-behå. Sånt kan hon syssla med när hon blir vuxen och klarar av att äta vanlig mat.

Är lite nyfiken på vad pappa Mattias serverar till drottningen hemma.

Hade hon sagt att hon är trött på alla vegansk hbtq-mat och därför vill ha enklare mat hade ni dock applåderat hennes som en duktig rebel jävla hycklare 😁
Citera
2026-07-19, 19:03
Medlem
Jag tycker de lika bra kunde sikta på att göra en buffevariant i skolan för ungarna.
Grejen är ju den att som ung, så har man ju fortfarande ofta ett inte så brett smakregister utan håller fortfarande på att utforska och kan vara ganska så skeptiskt till sådant man ännu inte har smakat och vet hur det är.
Gör en typ av basstation, där de kan välja om de vill ex, ha ris, potatis, nudlar eller couscous, gör en annan för proteinet ex. kyckling, pannbiff eller vad man kan tänka sig.
Gör ytterligare en för lite olika grönsaker som tillbehör och till slut några olika såser att välja på.
Citera
2026-07-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Det finns gott om vegetarianer och veganer som inte är miljöpartister så det är helt irrelevant att dra in partipolitik.

Ja, jag skrev ju att man nog ska vara försiktig med att politisera frågan men eftersom du tycks gå upp i varv känns det som en intressant aspekt på det hela. Nu har inte du sagt att de absolut inte är Sverigedemokrater, med det känns som att du känner dig trampad på tårna.

Tror du att det skulle kunna finnas politiska motiv bakom?

Innerst inne tror jag inte att dom är Sverigedemokrater utan en kvalificerad gissning är isåfall sossar eller vänsterpartister. Dom ser lite väl sympatiska ut och ingen är heller blåögd. Tänker även att en sverigedemokrat skulle föreslagit falukorv framför köttbullar.
Citera
2026-07-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Hade hon sagt att hon är trött på alla vegansk hbtq-mat och därför vill ha enklare mat hade ni dock applåderat hennes som en duktig rebel jävla hycklare 😁

Du går på helt fel person nu. Stiffinger är en av de vettigaste rösterna i den här tråden, bara så att du vet.

Men du har nog rätt annars i det du skriver. Garanterat... ❤️🌈😃

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tycker de lika bra kunde sikta på att göra en buffevariant i skolan för ungarna.
Grejen är ju den att som ung, så har man ju fortfarande ofta ett inte så brett smakregister utan håller fortfarande på att utforska och kan vara ganska så skeptiskt till sådant man ännu inte har smakat och vet hur det är.
Gör en typ av basstation, där de kan välja om de vill ex, ha ris, potatis, nudlar eller couscous, gör en annan för proteinet ex. kyckling, pannbiff eller vad man kan tänka sig.
Gör ytterligare en för lite olika grönsaker som tillbehör och till slut några olika såser att välja på.

Fast är inte risken stor att ungarna då bara skulle ta av det de vet att de gillar?
Citera
2026-07-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Helt vanlig mat, är vad du tror. Nu vet jag självfallet inte exakt vad Wera får och inte får, men på sina håll är det hundbajsliknande mat som serveras. Du lever i illusionen av det gamla Sverige, det kan du fetglömma i dagsläget. Och när Wera säger att maten är usel, så har jag erfarenheterna kring att det kan stämma, medan ni plattskallar här inte har sett ett skit.

Det är således mycket mer sannolikt att Wera talar sanning än att hon överdriver.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ater-eleverna-insekter-till-lunch

Jag tror faktiskt också att det stämmer. Jag har själv sett det och hört elever klaga på det också. Jag bor i Uppsala och förra året var det klagomål över att politikerna tog bort den årliga vegetariska veckan eftersom barnen inte åt maten då, journalisterna intervjuade en del på högstadiet och gymnasiet varför de ratade vegetarisk mat och alla svarade att de inte gillade maten för att den var för konstig, det var grönsaker och rotfrukter de aldrig hade hört talas om och massor av konstiga kryddor, de sa att de hade inget problem med vegetarisk mat generellt men de gillade inte dom konstiga rätterna på vegetariska veckan utan hade föredragit vanlig vegetarisk mat. Man fick även se exempel på menyn och jag håller nog med dom, det var saker i stil med afrikansk gryta med x och y där både x och y var helt okänt för mig. Det kändes uppenbart att den som gjort menyn var någon medelålders kulturmänniska som tyckte att det mest spännande som fanns var vegetariska maträtter från afrika och asien.

Och jag har sett andra exempel på detta i skolmatsalar också, att det är mycket utländska grytor som känns väldigt annorlunda från svensk husmanskost.
Så när barn säger att dom vill ha mindre vuxen man så tror jag dom efterlyser mer vanlig mat som potatis och panerad fisk. Köttbullar och stuvade makaroner, ris och kyckling osv.
Citera
2026-07-19, 19:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Till skillnad från spekulationerna i tråden så sökte jag upp vad det var för mat på hennes skola på 3 slumpmässigt valda veckor i rad. Det verkar inte så avancerat alls.

Enda jag reagerade på i matsedeln är att det är relativt lite kött. Ofta att det animaliska ingår blandat. Kanske det hon inte klarar. Och att det inte finns några val. Det verkar hellre inte finnas mjukt bröd. Nuförtiden är det jättevanligt att två rätter serveras.

Jag gissar naturligtvis men jag tror att hennes favvo bland de veckorna var falukorv och mos. Proteinet och kolhydratet separat. Barn får lätt matnojjor, och utsätter man dem inte för olika typer av mat från början så kan det bli svårt att ändra på. Just halv- och helfabrikat kan bli trygghetsmat. För en nugget är alltid en nugget. En kycklinggryta kan smaka på massa olika vis.
Citera
2026-07-19, 19:10
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Tror du att det skulle kunna finnas politiska motiv bakom?

Jag har redan skrivit vad jag tror och det är att ungen har eller borde ha någon form av NPF diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in