2026-07-19, 18:49
Medlem
Hej!

Jag hoppas att någon här har erfarenhet av detta.

Jag bor i Sverige och handlar futures via propfirmor som Topstep, Alpha och Lucid. Handeln sker i en simulerad miljö och jag får utbetalningar när jag uppfyller firmornas regler. Pengarna betalas ut till mitt Wise-konto i mitt eget namn.

Jag har några frågor:

* Hur deklarerar ni era utbetalningar i Sverige?
* Har ni deklarerat dem som inkomst av tjänst, näringsverksamhet eller på något annat sätt?
* Har någon varit i kontakt med Skatteverket och fått ett skriftligt besked?
* Driver någon en enskild firma för detta, eller deklarerar ni privat?
* Har någon blivit granskad av Skatteverket och kan dela med sig av hur det gick?

Jag söker verkliga erfarenheter från personer som faktiskt har deklarerat propfirmepayouts i Sverige.

Tack på förhand!
Citera
2026-07-19, 20:55
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmofest
Hej!

Jag hoppas att någon här har erfarenhet av detta.

Jag bor i Sverige och handlar futures via propfirmor som Topstep, Alpha och Lucid. Handeln sker i en simulerad miljö och jag får utbetalningar när jag uppfyller firmornas regler. Pengarna betalas ut till mitt Wise-konto i mitt eget namn.

Jag har några frågor:

* Hur deklarerar ni era utbetalningar i Sverige?
* Har ni deklarerat dem som inkomst av tjänst, näringsverksamhet eller på något annat sätt?
* Har någon varit i kontakt med Skatteverket och fått ett skriftligt besked?
* Driver någon en enskild firma för detta, eller deklarerar ni privat?
* Har någon blivit granskad av Skatteverket och kan dela med sig av hur det gick?

Jag söker verkliga erfarenheter från personer som faktiskt har deklarerat propfirmepayouts i Sverige.

Tack på förhand!
Hoppas du får svar från någon du vill ha svar av.
Tills vidare får du svar av mig
Har du betydande belopp eller tänker göra detta löpande skulle jag rekommendera att begära ett skriftligt ställningstagande eller ett förhandsbesked från Skatteverket för just din situation. Då har du något att luta dig mot om frågan senare skulle granskas.
Efterom du jobbr i en simulerad miljö handlar det väl inte om egna vinster så inkomst av kapital är ju uteslutet
Finns inga speciella regler för dessa verksamheter utan de bedöms utifrån vanliga kriterier som avgör om det är inkpmst av tjänst eller näringsverksamhet.
Citera
2026-07-19, 21:53
Medlem
Affluency som jag upplever drivs av en duktig /seriös trader har gjort följande guide:

https://affluency.se/blogg/skatt-prop-firm-trading-deklarationsguide

På skatter.se finns en tråd: https://www.skatter.se/node/8252

Där kan det finnas nyare trådar alt hade jag ställt frågan där. Det kan också vara värt att anlita en duktig skatterådgivare.
Citera
2026-07-20, 00:59
Medlem
Flaskhalsats avatar
Det här har varit uppe hos Skatteverket flera gånger och det klassas som inkomst av tjänst. Det är alltså inte tal om någon kapitalskatt på 30% utan inkomstskatt, du skall alltså betala inkomstskatt både på kommunal och statlig nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in