2026-07-19, 18:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
På datorn står det "Medion" inget märke jag känner till.
Det är typ en Lenovo skulle man kunna säga.

Men okej, vi kan testa en del enklare saker. Har du andra HDMI-sladdar som du kan testa med? Det är alltså den sladd som går mellan skärm och dator. Om du har en digitalbox eller kanske ett Playstation/Xbox så kan du använda den sladden.

Citat:
Jag är mitt uppe i en flytt tyvärr. Men jag ska leta fram verktyg och kolla. Datorn verkar ju körd i vilket fall.
Det där behöver du inte lägga tid på, din dator har med största sannolikhet inga såna dioder eller liknande.
Citera
2026-07-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är typ en Lenovo skulle man kunna säga.

Men okej, vi kan testa en del enklare saker. Har du andra HDMI-sladdar som du kan testa med? Det är alltså den sladd som går mellan skärm och dator. Om du har en digitalbox eller kanske ett Playstation/Xbox så kan du använda den sladden.

Det där behöver du inte lägga tid på, din dator har med största sannolikhet inga såna dioder eller liknande.
Tack! Jag är en 65 årig tant. Jag har inte vuxit upp med ny teknik tyvärr. För mig känns allt tekniskt svårt.

Inga reservsladdar tyvärr. Har testat att ta bort och sätta dit men sladden verkar inte glappa.
Citera
2026-07-19, 18:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Tack! Jag är en 65 årig tant. Jag har inte vuxit upp med ny teknik tyvärr. För mig känns allt tekniskt svårt.

Inga reservsladdar tyvärr. Har testat att ta bort och sätta dit men sladden verkar inte glappa.
Om du bor i en större stad så hade jag testat att ringa Hemfixare, 0770-220 720 eller att du gör en sökning på 'datorservice' och staden som du bor i. Såna här saker är nämligen tyvärr nästan omöjliga att lösa så här på distans - särskilt när det gäller nån som du som är helt rudis på tekniken.
Citera
2026-07-19, 19:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jo, det kommer upp en bild och den frågar efter pinkod. Men det går inte att trycka något nummer.

För mig är det inte helt klart om det är en laptop eller en stationär dator detta gäller.
Citera
2026-07-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
För mig är det inte helt klart om det är en laptop eller en stationär dator detta gäller.
Stationär
Citera
2026-07-19, 19:06
Medlem
Citat:
Om du bor i en större stad så hade jag testat att ringa Hemfixare, 0770-220 720 eller att du gör en sökning på 'datorservice' och staden som du bor i. Såna här saker är nämligen tyvärr nästan omöjliga att lösa så här på distans - särskilt när det gäller nån som du som är helt rudis på tekniken.
Tack! Jag kontaktar en firma i närmaste stad.
Citera
2026-07-19, 19:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Min dator startar men sen kommer inget upp på monitorn. Antagligen hände något under flytten, på baksidan blev metallen lite intryckt. Är det kört? Datorn är ca 6 år. Jag kan ta med datorn till verkstad.

På datorns chassi eller monitorn?
Citera
2026-07-19, 19:12
Medlem
Citat:
På datorns chassi eller monitorn?
Datorns chassi. Monitorn är ok. Jag plastade in monitorn noga men slarvade med datorn eftersom den kändes stabil
Citera
2026-07-19, 19:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jo, det kommer upp en bild och den frågar efter pinkod. Men det går inte att trycka något nummer.

Så, datorn startar, du får bild, men tangentbordet svarar inte, detta trots att du nämner en intryckt metall. Jag tycker det låter som ett tangentbordsproblem.
Citera
2026-07-19, 19:14
Medlem
Citat:
Det får kosta vad det kostar, bara jag får hjälp. En bekant sa att det nog ändå var dags att uppdatera datorn, för gammal.
Citera
2026-07-19, 19:15
Medlem
Citat:
Så, datorn startar, du får bild, men tangentbordet svarar inte, detta trots att du nämner en intryckt metall. Jag tycker det låter som ett tangentbordsproblem.
Ok, tangentbordet pratar inte alls med datorn.

Kan ju prova ett nytt tangentbord.
Citera
2026-07-19, 19:18
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ok, tangentbordet pratar inte alls med datorn.

Prova med annat t-bord, efter att ha funnit och aktiverat/inaktiverat knappen för t-bordets fungerande. Finns på t-bordets översta rad med symbolknapparna.

Hittas även i manualen eller info om vilket knapp - på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in