2026-07-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Hade du samma gissning då?
Eller fick du helt plötsligt bara lust att skriva nåt som inte tillhörde diskussionen?

Det är väl ingen särskilt svår gissning att göra när man läser dina inlägg i tråden. Och mitt inlägg tillhör absolut diskussionen eftersom det berör själva utgångspunkten för diskussionen.
Citera
2026-07-19, 16:50
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politrukens
De flesta parförhållanden slutar i kras med varannan vecka-förälderskap i bästa fall. Sen ska man tolerera och förhålla sig till någon ny idiot hon träffat och kanske må dåligt över det om det var hon som valde att lämna (vilket det oftast är).

I värsta fall drar kvinnan ihop några lögner så att hon får ensam vårdnad. Barnen blir i de flesta fall bortskämda idioter som bara väntar på att man ska trilla av pinn så att de kan casha in. Bespara mig det rosa fluffet om fisketurer med sonen och sådant bullshit för det där funkar bara på TV.
De med eftergymnasial utbildning och god ekonomi skiljer sig betydligt mer sällan än så.

Men det verkar vara ett återkommande fenomen bland många som lyfter fram alla problem med att skaffa barn:

Att de besitter en:

- Negativ syn på kvinnor
- Negativ syn på världen
- Negativ syn på barn
Citera
2026-07-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Det är väl ingen särskilt svår gissning att göra när man läser dina inlägg i tråden. Och mitt inlägg tillhör absolut diskussionen eftersom det berör själva utgångspunkten för diskussionen.
Inte det inlägget du citerade. Men hur var gissningen nu då?
Citera
2026-07-19, 17:00
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Alla dina inlägg i tråden signalerar att du försöker kompensera för något. Du kanske är tillsammans med fel kvinna eller nåt. En person som någorlunda grundad i sina livsval tillfreds med dem har inget behov av att ifrågasätta hur andra lever sina liv. En person som själv lever ett autentiskt liv i enlighet med sina värderingar behöver inte kritisera andra.

Du beter dig lite som den smyghomosexuelle böghataren.

Russinsmurfen förstår sig inte på det resonemanget...
Jag säger det med all respekt, men han är otroligt trög.
Citera
2026-07-19, 17:01
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Visst, men man kan säga samma sak om heroin, sex, mat, vandra i skogen med hunden, etc etc etc.
Hur mycket lidande kommer din son inte att behöva genomlida under sitt liv - förutsatt att han har det relativt smooth sailing och inte drabbas av nån vidrig sjukdom eller liknande?
Folk inser inte hur ömtåligt livet är och att majoriteten är 1-3 katastrofer bort under kort tid från att aldrig komma tillbaka igen. Räcker med dödsfall i familjen + av med jobbet + split från sambon så är många rökta livet ut. Inga fisketurer i skärgården täcker upp för det, enligt mig.
Ingen har blivit lovad ett liv utan lidande och de flesta upplever sorg och smärta under livets gång.

Men att låta dessa tänkbara skeenden diktera livet är tämligen defaitistiskt.

Personligen så har jag upplevt mycket sådant men under de mest mörka perioderna i livet så har alltid Gud funnits där.

[QUOTE =Runkspenat|95471480]

Relativt och beror på hur man är som person. Jag tänker för mycket och cashar ut framtidens alla dystopier och djävulskap idag = miserabel tillvaro.
Jag insåg tidigt 2000-tal redan som 11-åring vilket helvete som skulle tillfalla Sverige med all invandring. Alla sa att jag hade fel och att utvecklingen som jag såg var omöjlig. När man lyssnade på alla "experter" i media och politik så sa dom om den framtid jag oundvikligen såg komma: "det kommer aldrig hända". Tänk att sitta år efter år och se katastrofen komma, uttrycka sin oro, bli förlöjligad av 99/100 personer - bara för att 20-25 år senare se exakt det man varnade för? Horribelt.
[/quote]

Få kan förneka att Sverige inte besitter problem kopplade till migrationen men få kan hävda att situationen i Sverige är mer prekär idag än under tex nödåren 1867-1869 eller under digerdöden då uppskattningsvis 1/3 av befolkningen dog.

Allt handlar om perspektiv och om man kan uppskatta de små tingen i vardagen.
Citera
2026-07-19, 17:08
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
De med eftergymnasial utbildning och god ekonomi skiljer sig betydligt mer sällan än så.

Men det verkar vara ett återkommande fenomen bland många som lyfter fram alla problem med att skaffa barn:

Att de besitter en:

- Negativ syn på kvinnor
- Negativ syn på världen
- Negativ syn på barn

Nja, jag har en ganska positiv synd på allt detta. Förutom att bostads- och arbetsmarknaden suger röv. Dock så stör jag mig på när folk ifrågasätter ens val. Det skapas dussin trådar om just detta fenomen. Att nativiteten sjunker, att folk inte vill skaffa barn längre.

Jag lever det liv jag vill leva. 6 månader jobbandes i norden, 6 månader i Sydostasien. Hinner aldrig ledsna. Hade aldrig kunnat leva det livet med barn. Jag trivs, men jag står inte och ifrågasätter varför du har barn liksom.. jag skiter helt fullständigt i vad du gör eller inte gör.
Citera
2026-07-19, 17:13
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Nja, jag har en ganska positiv synd på allt detta. Förutom att bostads- och arbetsmarknaden suger röv. Dock så stör jag mig på när folk ifrågasätter ens val. Det skapas dussin trådar om just detta fenomen. Att nativiteten sjunker, att folk inte vill skaffa barn längre.

Jag lever det liv jag vill leva. 6 månader jobbandes i norden, 6 månader i Sydostasien. Hinner aldrig ledsna. Hade aldrig kunnat leva det livet med barn. Jag trivs, men jag står inte och ifrågasätter varför du har barn liksom.. jag skiter helt fullständigt i vad du gör eller inte gör.
För mig är det egalt huruvida andra skaffar barn eller ej.

Jag kommenterar aldrig barnlösa i bekantskapskretsen.

Dock så lyfter jag fram min egen erfarenhet av tiden före och efter att ha välsignats med barn.

Men tämligen många besitter en väldigt negativ syn på relationer och barn, inte minst i denna tråd.
Citera
2026-07-19, 17:20
Medlem
Citat:
Läs det jag skrev 2 inlägg upp.

Utöver det så har jag dejtat en tvåbarnsmamma tidigare. Insåg att jag inte gillade det, kanske hade det varit annorlunda om det var mina egna barn men jag vette fan. Jag och tjejen har det bra som det är. Ingen av oss är sugna på barn helt enkelt. Vi trivs med livet som det är.

Har hört för många skräckhistorier på jobbet om NPF-diagnoser, sömnlösa nätter, ständigt oroandes, problem med ekonomin, ingen tid att umgås osv osv..

jaha, så du har ingen aning, men har bildat dig en uppfattning, eftersom du inte har någon aning, det är ju bra antar jag.
Citera
2026-07-19, 17:23
Medlem
Biggedys avatar
Citat:

Men tämligen många besitter en väldigt negativ syn på relationer och barn, inte minst i denna tråd.

Om tämligen många sitter med en väldigt negativ syn mot andras val. Jag tycker det är jävligt häftigt att fler och fler hoppar av det vanliga spåret och lever annorlunda. Man behöver inte gå i det redan upptrampade spåret. Vi behöver inte 8 miljarder människor. Evig tillväxt är bara ett jävla påhitt från miljardärer. Så lev ditt liv och håll käft, är mitt mantra jag försöker leva efter.

Det gör faktiskt människan ganska unik. Vi kan inte bara följa våra instinkter, vi kan också välja att inte göra det.
Senast redigerad av Biggedy 2026-07-19 kl. 17:25.
Citera
2026-07-19, 17:25
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
jaha, så du har ingen aning, men har bildat dig en uppfattning, eftersom du inte har någon aning, det är ju bra antar jag.

Ditt namn passar dig bra. Jag försöker skriva ett inlägg som förklarar min syn och varför. Och dina svar är helt slöa..
Jag tror inte du och jag kommer längre i denna diskussionen.
Citera
2026-07-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ditt namn passar dig bra. Jag försöker skriva ett inlägg som förklarar min syn och varför. Och dina svar är helt slöa..
Jag tror inte du och jag kommer längre i denna diskussionen.

hur skulle vi kunna göra det? jag vet, du har dina känslor och åsikter, och handen på hjärtat, de är ju rätt värdelösa. det är ju inte mycket att diskutera.
Citera
2026-07-19, 17:45
Medlem
Citat:
Jordens befolkning väntas minska dramatiskt efter år 2080, det är primärt Afrika och vissa delar av Asien som gör att det globala födelsetalet är ca 2,2.

Skolresultaten för inrikesfödda i matematik och NO ligger i den absoluta toppen internationellt sett (t.ex TIMSS 2023). Eleverna presterar betydligt bättre än vad de gjorde på 80-talet, dvs långt innan TikTok och smartphones.
Medelklassen också.

Välutbildade och väletablerade personer i Sverige har lägsta andelen barnlöshet.

Finns säkerligen sådana fall, precis som det i många fall inte är så.

Världshaven är fulla av plast och snart inget annat än odlad fisk kvar. Östersjön är död och fler sjöar och hav följer. Polerna smälter, havsnivån stiger, extremvädret ökar, klimatet är i alldeles för extrem förändring, golfströmmen kollapsar, miljöförstöringen och skogsskövlingen ökar, kina går snart in i Taiwan, risk för världskrig, risk för kärnvapenkrig

Härligt för ungarna och en anledningen att dom bor på TikTok FB o insta o skiter i skolan

Tack mamma o pappa vilken fin framtid vi har, allting så positivt liksom..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in