2026-07-19, 14:41
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammar
Misstänker elcykelbatteri eller el spark, kan också vara elbil som orsakat branden.

Det skrevs tidigare i tråden att det var en person som grillade som startade allt tack vare en gasolgrill men om det är 100% sant är svårt att säga.

Polisen skriver att ingen är misstänkt för något brott.

Citat:
Norska polisen tror att en olycka eller en självantändning orsakade branden i Krokstadelva, rapporterar Drammens tidene.

Just nu är det fortfarande för varmt i ruinerna för polisen att gå in och göra en kriminalteknisk undersökning, säger Simon Gerhardsen, chef vid Drammens polis
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/n10d9J/polisens-teori-sa-startade-branden-i-drammen
Citera
2026-07-19, 15:02
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det skrevs tidigare i tråden att det var en person som grillade som startade allt tack vare en gasolgrill men om det är 100% sant är svårt att säga.

Polisen skriver att ingen är misstänkt för något brott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/n10d9J/polisens-teori-sa-startade-branden-i-drammen

I maj brann det våldsamt i ett höghus i Fiskehamnen, Helsingfors. Denna brand orsakades av balkongrillning med gasolgrill, skulle inte bli förvånad om det är orsaken här också.

https://yle.fi/a/7-10099189
Citera
2026-07-19, 15:14
Medlem
Lucifers_dicks avatar
Brandorsaker kan bero på flera otänkbara faktorer.
Själv drabbades jag i vår kolonistuga. En tub med tomatpuré låg på spisen, hade jäst och exploderade. Skickar iväg en ugnsform i glas som landade på spisvredet och satte igång spisen på full effekt. På spisen låg det också köksredskap i plast, som började smälta. Tur var att jag hade brandvarnare kopplad till min telefon, så det blev att köra i full rulle till stugan som var helt rökfylld. Tursamt nog hann det inte bli en utvecklad brand.
Sedan dess har jag lärt mig att spisen inte är en avlastningsyta.
Citera
2026-07-19, 15:16
Medlem
EnSugarDaddys avatar
Eftersom branden fick ett sådant snabbt förlopp lutar det åt att branden startade inne i en av lägenheterna (eller vad det kallas i radhus). Där finns mer lättantändliga saker för att elden ska få fäste än genom att fasaden antänds av exempelvis en gasolgrill.

Mitt stalltips är att någon har stekt med olja på spisen som antändes. I paniken försöker de släcka med vatten, vilket får oljan att explodera med brandgaser som går upp i fläktssystemet och därmed sprids till intilliggande lägenheter i samma radhuskomplex. Parallellt antänds gardiner och annat i köket och därmed skapar spridning till resten av rummen.

Olja som brinner i en stekpanna går inte att släcka med vatten, tvärtom förvärras det. Man måste kväva elden med skum eller helt enkelt lägga på ett lock.
Citera
2026-07-19, 15:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucifers_dick
Själv drabbades jag i vår kolonistuga. En tub med tomatpuré låg på spisen, hade jäst och exploderade. Skickar iväg en ugnsform i glas som landade på spisvredet och satte igång spisen på full effekt. På spisen låg det också köksredskap i plast, som började smälta. Tur var att jag hade brandvarnare kopplad till min telefon, så det blev att köra i full rulle till stugan som var helt rökfylld. Tursamt nog hann det inte bli en utvecklad brand.

Skulle du försökt dra den historian till ett försäkringsbolag....så skulle......ingen tro dig
Citera
2026-07-19, 16:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
I maj brann det våldsamt i ett höghus i Fiskehamnen, Helsingfors. Denna brand orsakades av balkongrillning med gasolgrill, skulle inte bli förvånad om det är orsaken här också.

https://yle.fi/a/7-10099189
Vem använder gasolgrill på en balkong?
Citera
2026-07-19, 16:09
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucifers_dick

Händelseförloppet låter taget från Kalle Anka & Co. Tomatpuré???
Citera
2026-07-19, 16:12
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vem använder gasolgrill på en balkong?

Det är nog rätt vanligt. Väldigt många BRF:er har ju som regel att man får använda gasolgrill men inte kolgrill på balkongen…
Citera
2026-07-19, 16:16
Medlem
Lucifers_dicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Händelseförloppet låter taget från Kalle Anka & Co. Tomatpuré???
Tyvärr inte. Från min egen verklighet.
Citera
2026-07-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSugarDaddy
Eftersom branden fick ett sådant snabbt förlopp lutar det åt att branden startade inne i en av lägenheterna (eller vad det kallas i radhus). Där finns mer lättantändliga saker för att elden ska få fäste än genom att fasaden antänds av exempelvis en gasolgrill.

Mitt stalltips är att någon har stekt med olja på spisen som antändes. I paniken försöker de släcka med vatten, vilket får oljan att explodera med brandgaser som går upp i fläktssystemet och därmed sprids till intilliggande lägenheter i samma radhuskomplex. Parallellt antänds gardiner och annat i köket och därmed skapar spridning till resten av rummen.

Olja som brinner i en stekpanna går inte att släcka med vatten, tvärtom förvärras det. Man måste kväva elden med skum eller helt enkelt lägga på ett lock.
Har du sett en gasolgrill ta eld någon gång? Det sprider sig till en husvägg på 60 sekunder max. Sen 30 grader varmt. VOFF
Citera
2026-07-19, 17:03
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Undra om den skyldiga har koll på att den har förstört 100 hus eller om den inte är medveten om att den är skyldig.

Fan och vara medveten att man är skyldig och stressar över att man hoppas att dom inte ska få reda på det. Men det går nog inte komma undan, dom kan väl läsa av var och hur det startades.

Får hoppas dom bygger det säkrare nu, 100 hus. Helt galet att inte brandkåren kunde begränsa det.
Kan vara en av de mest misslyckade grilleftermiddagarna i Norges historia. Jobbigt läge för den som klantade till det
Citera
2026-07-19, 17:26
Medlem
EnSugarDaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Har du sett en gasolgrill ta eld någon gång? Det sprider sig till en husvägg på 60 sekunder max. Sen 30 grader varmt. VOFF

Det är nog få som sett det.
Dock, det som talar emot en grillolycka är tiden det skedde. Inringningen kom 15.30. Då hade elden fått fäste.
De flesta grillar inte på eftermiddagen utan tidig kväll. Däremot är det vanligare att laga "vanlig middag" med start vid den tiden.

Det snabba förloppet tyder på att eldgaser har gått upp på vinden och den vägen spridit sig till lägenheterna runtomkring i radhuslängan. Det som förbinder lägenheterna är fläktsystemet.

Därmed står mitt stalltips fast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in