2026-07-19, 13:48
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har lyssnat på reportaget, så ni slipper.
Hon vill ha spagetti och köttbullar.
Vilken mat som är för vuxen, nämns inte.

I 99 av 100 andra länder skulle hon räknas som tillräckligt vuxen för att äta vid vuxenbordet.
Här får hon stöd av sin pappa för att få äta barnmat.
Makaroner och köttbullar i min radioversion.
Citera
2026-07-19, 13:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har lyssnat på reportaget, så ni slipper.
Hon vill ha spagetti och köttbullar.
Vilken mat som är för vuxen, nämns inte.

I 99 av 100 andra länder skulle hon räknas som tillräckligt vuxen för att äta vid vuxenbordet.
Här får hon stöd av sin pappa för att få äta barnmat.

Så detta blir ett reportage! Kan ju vi vuxna käka också och gilla. Trodde mer hon var tvungen att käka Semper Barnmat på burk...
Citera
2026-07-19, 13:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Hade hon något argument? Att ta vad som bjuds borde skrivas in riktlinjerna, eller pröjsa tilläggskostnaden själv.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/specialkost-allt-vanligare
https://www.sverigesradio.se/artikel/mer-anpassad-kost-i-skolorna-ett-problem-for-10-av-12-kommuner-i-lanet
https://www.skolverket.se/om-skolverket/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/nyheter/2023-06-01-okade-kostnader-for-livsmedel-utmaning-for-skolan
https://www.sverigesradio.se/artikel/for-mycket-specialkost-i-skolan-lakaren-valkomnar-tuffare-krav
Citera
2026-07-19, 13:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/karlstad-forslag-om-enklare-skolluncher-for-barn?fbclid=IwdGRjcATJjUBjbGNrBMmM2mV4dG4DYWVtAjEx AHNydG MGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-fHdr1JisfrUxRjdjsqryTupvGBqmXjS1iuXQNy96xm-19HyRfTkb0u4uD_aem_vbZze RgyaYjVdl9yL8X0LQ

Söndercurlade Wera 13 år i Karlstad tycker maten är för vuxen i skolan och får stöd av sin pappa. Hon kräver anpassad mat varje dag. Är det inte bättre att lära sig äta det som står på bordet?

När jag gick i skolan slevade mattanten upp på tallriken och du fick inte lämna matsalen förrän du ätit upp.

Tycker ni Wera har rätt?
Den där pappan tar uppenbarligen inte hand om sin dotter. Hon är bara 13 år men går runt med halva BH:n utanför linnet. Dessutom har hon fortfarande inte lärt sig äta riktig mat utan serveras väl bara makaroner med ketchup hemma. Att han sedan har mage att kontakta snyftmedia för att gråta ut på skattebetalarnas pengar gör honom inte bara till en urusel pappa utan till en parasit också.

Flickan ska äta det som serveras eller hålla käften.
Senast redigerad av Libertarismus 2026-07-19 kl. 14:01.
Citera
2026-07-19, 14:02
Medlem
Första tråden på Flashback där samtliga skribenter tycks stå på socialdemokratens sida. Vet inte riktigt vad man ska säga om reportaget i övrigt? Det måste vara nån sommarvikarie som fått fria händer. De flesta lär ju förstå det galna i att som pappan föreslå pasta med köttbullar istället för den "vuxna" mat som nu serveras, vad nu den maten innebär.

Jag tycker väl annars att det kanske vore vettigt med enklare mat men då tänker jag på mat som exempelvis linsgrytor som både är gott och nyttigt enligt de flesta jag talat med håller med om.

Men annars anser jag att skolmaten ska vara varierad och det behövs inte en jäkla massa alternativ för ungarna att välja mellan, de ska ju lära sig att äta sådant de inte är vana vid också.

Specielkost bör väl endast bestå i mat till allergiker, vegetarianer och vissa religiösa grupperingar.
Riktigt märkligt reportage.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är lite nyfiken på vad pappa Mattias serverar till drottningen hemma.

Gamle vän... 🤗 Vad ska vi gissa på? Köttbullar med makaroner och ketchup?

Undrar vad skolan skulle säga om de blev pastafarianer?
Senast redigerad av Mechila 2026-07-19 kl. 14:04.
Citera
2026-07-19, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Gamle vän... 🤗 Vad ska vi gissa på? Köttbullar med makaroner och ketchup?
Inga grönsaker, det är vuxenmat. Förutom ketchupen då.

Jag verkligen hoppas och tror att Wera och Mattias bara hittat på ett kul sommarlovsprank.
Citera
2026-07-19, 14:15
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Antingen så äter hon det som serveras i matsalen eller så får hon ta med egen mat.
Svårare än så är det inte.
Visst men då skall hennes föräldrar få skattesubventioner.

Ni plattskallar som skriver om att Wera skall anpassa sig, har inte barn själva. Den saken är klar.
Bara massa incels i mammas källare, eller incelkärringar sjukskrivna för fibro boendes i något ruckel.

Ni fattar inte hur långt ner skolmaten i Sverige sjunkit. Det är problemet. Låg IQ och Dunning Kruger.

Sedan är det på sina håll bättre, vi bytte kommun och vips var det faktiskt ätlig mat. Men plattisarna här har inte en susning ... hur det ser ut på vissa håll. Inte en uns av hjärnkapacitet att förstå. Blir som att försöka förklara avancerad fysik till en retarderad 5åring.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2026-07-19 kl. 14:24.
Citera
2026-07-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag verkligen hoppas och tror att Wera och Mattias bara hittat på ett kul sommarlovsprank.

Det är faktiskt en tanke jag också fick i huvudet, kanske inte uttryckligen "prank". Men det skulle kunna vara ett konstprojekt eller en pappa som försöker lära sin dotter, efter att hon gnällt, hur man kan göra om man vill förändra något. För i ärlighetens namn kan väl ingen vuxen frivilligt välja att framställa sig så enkelt som pappa Mattias gör?

Som förälder kan man ju faktiskt välja att stötta sina telningars kamp mot väderkvarnar i pedagogiskt syfte utan att för den sakens skull hålla med om allt i sakfrågan. Jag menar, säga vad man vill men Wera har ju, hur man än ser på det, fått tala ut i radio om något hon anser är ett problem och hon har ju fått en massa flashbackare att diskutera frågan.

En framtida opinionsbildare är kanske vad vi har framför oss. ❤️
Senast redigerad av Mechila 2026-07-19 kl. 14:19.
Citera
2026-07-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
En framtida opinionsbildare är kanske vad vi har framför oss. ❤️
Inte omöjligt. Men då måste hon äta annat än makaroner och köttbullar. Något hon säkert redan göra. Har svårt att tänka mig att föräldrar inte försöker att lära sina barn äta varierat.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-19 kl. 14:22.
Citera
2026-07-19, 14:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Att maten är "för vuxen" var ett väldigt märkligt argument. Antar att ungen önskar typ snabbmakaroner som huvudmål och godis efteråt. Den typen av kost hade nog kritiserats utifrån hälsoperspektiv om skolan erbjöd sådant istället för riktig mat.
Citera
2026-07-19, 14:20
Medlem
kyrkstockens avatar
Vad är barn-anpassad mat?

När jag var väldigt liten åt jag barnmat på burk. Från 2 års ålder åt jag samma mat som alla andra?
Citera
2026-07-19, 14:21
Medlem
Är inte själv kräsen när det gäller mat och inte mina barn heller för den delen.

Dock har de en poäng, dels kommer det alltid vara kräsna barn pga. föräldrar som själva äter barnmat som snabbmakaroner och köttbullar, korv och pasta mm.
Eller barn med diagnoser som gör att de helt enkelt är mer kräsna även om så föräldarna själva inte är det.
Sist men inte minst så har de flesta barn även om de så har föräldrar som introducerar dom till variad kost maträtter som de inte gillar.

Bara titta på vuxenvärlden där det är en stor andel som inte hade klarat av att alltid äta skolmaten eftersom de är vana vid att bara äta de själva väljer. Många vuxna som är jävligt kräsna som äter billys pizza eller har med annan typisk barnmat med sig i lådan.
Halva befolkingen ser ju som barbapapa i kroppen pga skiten de äter...

Så jo det hade ju varit smart om man hade någon stående rätt som alltid serveras som de flesta barn äter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in