2026-07-19, 13:39
Medlem
Villig att flytta vart som helst tycker jag är en stor fördel om man är ung utan bindningar och söker jobb. Förutsatt det är ett heltidsjobb och boendet billigt. Där slår du ganska många på fingrarna. I vart fall skulle man som arbetsgivare notera en sån människa, som frankt är beredd söka sig till en okänd miljö för jobb. Det innebär att man får en modig sökande med ganska gott självförtroende. Som förmodligen inte kommer att tjafsa över förändringar i arbetet. Som förmodligen inte vill glida på en räkmacka, utan optimistiskt kör på i alla lägen.
Citera
2026-07-19, 13:40
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Men det förändrar inte saken om af sållar bland kandidaterna som är min invändning. Af ska inte ha en förmedlanderoll även om det ingår i deras namn. Den tiden är förbi.
Varför inte? Det är ju ett perfekt system egentligen om man slipper alla HR-konsulter som hyrs in till ingen nytta. Det har ju fungerat hur länge som helst. Och sedan det där med att skaffa sig kompetens? Alla är inte skapta att studera på universitetet, åtminstone inte annat än humaniora som ändå inte ger ett skit sen. Ska alla de då sitta på bidrag resten av livet? Är väl bättre om Arbetsförmedlingen kan fixa praktikplatser osv. då. Man måste kunna lära sig ett yrke från grunden, även om man tog fel beslut av gymnasielinje (vilket man gör långt innan man är myndig och ens tänker så långt i många fall). Man måste ju erbjuda vägar in för att folk ska kunna ta sig in. Annars sitter vi där med 200 000 arbetslösa kundtjänstarbetare utan annan erfarenhet eller utbildning när AI tar över allt mer som inte får nåt jobb alls. Ingen tjänar på att den här killen söker 100 jobb utan att få någonting. Man kan håna honom hur mycket som helst men både du och jag torskar på det i längden.
Citera
2026-07-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Viggo uppger själv i Arbetet att han inte söker den typen av arbeten.

PA kräver inte undersköterskeutbildning.

Men om nu Viggo är öppen för allt så kan han ju ta truckkort för några tusen och börja jobba på lager som sagt. Nu när han har haft sitt lilla roliga med att läsa en värdelös flumlinje får han bli vuxen och jobba på lager.
Det är stenhård konkurrens om lagerjobben. Om du ska ha någon chans att få ett lagerjobb idag måste du ha både körvana och minst några års erfarenhet inom lager. Att ta ett truckkort i tron att det kommer leda till ett jobb fungerar inte år 2026.
Senast redigerad av bbclover22 2026-07-19 kl. 13:48.
Citera
2026-07-19, 13:54
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Trådstarten

Önskar att du vore min pappa. Så redig och omtänksam. Vad skulle du säga till mig när jag sökte gymnasium?
Citera
2026-07-19, 13:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Varför inte? Det är ju ett perfekt system egentligen om man slipper alla HR-konsulter som hyrs in till ingen nytta. Det har ju fungerat hur länge som helst. Och sedan det där med att skaffa sig kompetens? Alla är inte skapta att studera på universitetet, åtminstone inte annat än humaniora som ändå inte ger ett skit sen. Ska alla de då sitta på bidrag resten av livet? Är väl bättre om Arbetsförmedlingen kan fixa praktikplatser osv. då. Man måste kunna lära sig ett yrke från grunden, även om man tog fel beslut av gymnasielinje (vilket man gör långt innan man är myndig och ens tänker så långt i många fall). Man måste ju erbjuda vägar in för att folk ska kunna ta sig in. Annars sitter vi där med 200 000 arbetslösa kundtjänstarbetare utan annan erfarenhet eller utbildning när AI tar över allt mer som inte får nåt jobb alls. Ingen tjänar på att den här killen söker 100 jobb utan att få någonting. Man kan håna honom hur mycket som helst men både du och jag torskar på det i längden.
Nej alla ska inte plugga på högskola. Men killen har blivit "lurad" att läsa till media som är ett yrke där få kommer hitta jobb.
Studie och yrkesvägledare på skolorna gör ett skitdåligt jobb om de lurar in elever till att utbilda sig till yrken där de kommer bli arbetslösa.
Citera
2026-07-19, 14:03
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Har han annat viktigare för sig? Han låter som en äkta latmask.
Söka jobb kanske? Är man en latmask för att man erkänner meningslösheten i något meningslöst? Varför ska våra skattepengar finansiera meningslösheter?
Citera
2026-07-19, 14:11
Medlem
IdunLos avatar
Det är klart att det kan vara svårt att få jobb på en liten ort men det är en förenklad bild ändå.

Sonen sökte flera jobb efter gymnasiet och fick flera erbjudanden utan yrkeserfarenhet och ett uppehåll där han mest slackade. Han fick tacka nej till några jobb när han fick det han ville ha.

Nu har han jobbat i ett år ungefär.

Sonens vänner jobbar också. En vän bodde hemma och jobbade hårt samtidigt som hon la undan till en insats för en lägenhet. Nu har hon köpt sin första bostadsrätt.

Vi bor i Stockholm så visst är möjligheterna större men ändå.

Sonen har aldrig varit inskriven på Arbetsförmedlingen. Han sökte jobben direkt och bollade ansökningarna med mig i stället.
Citera
2026-07-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife

Företagen vill idag inte ta hand om praktikanter. De tar för mycket resurser. Varför ska hr ersättas av skattefinansierade diton?
Citera
2026-07-19, 14:18
Medlem
När jag själv var arbetslös i lite över ett år så gjorde ju AF första året ingenting alls förutom att boka in nästa möte och bekräfta till A- kassan varje månad att man skött sin jobb sökning. Så ja, de 'förmedlar' ju inte jobb längre, de är bara en kontroll myndighet för a-kassan numera.

Dock tycker jag det är riktigt svagt att bara ha sökt 100 jobb på ett år. Jag hade ett spreadsheet med alla jobb jag sökte (för att inte råka söka samma jobb 2ggr) och efter dryga året var jag uppe i 480 sökta jobb. Och då skrev jag ett individuellt anpassat cover letter för varje jobb, baserat på det bolagets verksamhet och jobbets arbetsuppgifter osv.

Jag är fullstack utvecklare och sökte allt jag hittade kring front-end och backend inom de techstacks jag kunde. Dock är arbetsmarknaden för oerfarna utvecklare i princip död så det slutade med att jag gick tillbaka till vården när mina a-kasse dagar tog slut. Men som svar på TS: nej AF gör inte ett skit för dig, det är upp till dig själv att söka och hitta jobb. AF bara kontrollerar att du gör det du ska för att få din a kassa
Citera
2026-07-19, 14:22
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Företagen vill idag inte ta hand om praktikanter. De tar för mycket resurser. Varför ska hr ersättas av skattefinansierade diton?
Nej men hur ska folk skolas in då? Finns ju sjukt många arbetsvilliga som söker jobb efter jobb. Om de inte kan köra via högskola måste ju samhället då hellre betala praktikplatser än att de går på bidrag resten av livet? Förstår du hur jag tänker? Företagen måste ju också vara medgörliga här och det har ju fungerat innan att de förmedlar så varför skulle det inte göra det nu?

Varför? För att de slipper betala för tjänsten själva och dessutom gör dessa HR företag allt för att boka in så många onödiga intervjuer och tester som de bara kan för att krama ut mer pengar. Det är en arbetsgrupp som verkligen kommer sparas ner på framöver.
Senast redigerad av needAlife 2026-07-19 kl. 14:26.
Citera
2026-07-19, 14:37
Medlem
Citat:
Företag tar mer än gärna in praktikanter när det handlar om enkla arbetsuppgifter som inte kräver så mycket utbildning och erfarenhet. Praktikanter är gratis arbetskraft och utnyttjas flitigt. Man tar in en praktikant, behåller dom i upp till 6 månader, och när det kommer på tal om hen ska få anställning eller inte så säger man bara tyvärr och så tar man in nästa praktikant istället.
Citera
2026-07-19, 14:44
Medlem
mdlbs avatar
100 jobb på ett år är 8,3 jobb per månad. Så som många ansökningssidor är kan man lätt söka ett jobb på en eller max ett par minuter. Om man skulle räkna väldigt högt med i snitt 30min per sökt jobb, förutsatt att personen i artikeln skriver anpassat personligt brev och sådant, då blir det 4h per månad på att söka jobb. Nu är detta endast en spekulation baserat på observationer, men det är väldigt många arbetssökande som endast söker exakt så många jobb som Arbetsförmedlingen kräver och samtidigt klagar oerhört mycket på att dom inte får något jobb. Lite som att prata med en tjej om året om man vill hitta en flickvän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in