2026-07-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han har garanterat inte sökt sig till hemtjänst och personlig assistans.

Och det är precis den frågan en journalist i dagens ljugmedia Inte ställer.
Citera
2026-07-19, 13:15
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Det dräller av lämpliga kandidater till enklare jobb och hur sållar af dessa?

Efter de som har mest dokumenterad erfarenhet av yrket i fråga.
Citera
2026-07-19, 13:15
Medlem
Sunimods avatar
Som jag tidigare skrivit så gäller det att göra sig attraktiv för arbetsmarknaden.

Exempel

Lämplig utbildning
Bra betyg
Erfarenhet
Utseende
Kläder

Visst erfarenhet är svårt för den som inte haft jobb efter man slutat skolan men kanske haft en del sommarjobb med referenser.

För varje dag utanför arbetsmarknaden så blir det bara svårare att få jobb.

Jag har många års erfarenhet av ovanstående då jag som chef rekryterat en hel del personer till den verksamhet jag ansvarat för. Läst en hel del ansökningar och intervjuat många.

Jag har många positiva minnen om de som fått sitt första jobb och den glädje när de får skriva på en tillsvidareanställning. Även de som nyss utbildat sig till nytt yrke från ett tidigare yrke inom annat område.

Är man attraktiv för arbetsmarknaden går det oftast lättare att få ett arbete.
Citera
2026-07-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Efter de som har mest dokumenterad erfarenhet av yrket i fråga.

Hur bedömer man det i saltade ansökningar? Folk kommer bli lika bortsorterade som idag då antalet jobb inte räcker till alla. Den som TS refererar till har ingen erfaret och kommer således inte gå jobb även om man söker 1000 jobb inlagt ditt resonemang.
Citera
2026-07-19, 13:21
Medlem
Han vill ha ett glassigt jobb, inte behöva jobba mycket, ha hög lön, och slippa utbilda sig.

Inte så mkt begärt ^^
Citera
2026-07-19, 13:22
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Hur bedömer man det i saltade ansökningar? Folk kommer bli lika bortsorterade som idag då antalet jobb inte räcker till alla. Den som TS refererar till har ingen erfaret och kommer således inte gå jobb även om man söker 1000 jobb inlagt ditt resonemang.

Har man inga kvalifikationer så får man skaffa det. Så är det väl nu också. Utbildning är fri i Sverige. Viggo är ung och har hela livet på sig att skaffa sig erfarenhet och kompetenser.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vad gjorde aktuella personen på sommarloven?
De med ambitioner brukar sommarjobba en del av sommarlovet.
Struntar man i sådant så blir det givetvis svårare att får jobb sedan.
Citera
Medlem
Christopher.s avatar
Tror värnplikten hade varit bra för honom. Men överlag man är inte eftertraktad på arbetsmarknaden direkt från gymnasiet, ska han ha jobb så är nog restauranger och vårdbiträde en bra utgångspunkt.
Citera
2026-07-19, 13:26
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Tror det handlar om tidsslöseriet och meningslösheten snarare än att det är ”jobbigt”.
Har han annat viktigare för sig? Han låter som en äkta latmask.
Citera
2026-07-19, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Har man inga kvalifikationer så får man skaffa det. Så är det väl nu också. Utbildning är fri i Sverige. Viggo är ung och har hela livet på sig att skaffa sig erfarenhet och kompetenser.

Men det förändrar inte saken om af sållar bland kandidaterna som är min invändning. Af ska inte ha en förmedlanderoll även om det ingår i deras namn. Den tiden är förbi.
Citera
2026-07-19, 13:34
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har man på ett år inte förstått att man inte ska söka jobb via arbetsförmedlingen så har vi problemet där.
Jobb hittas via rekryterare, olika jobbsajter (inte arbetsförmedlingen) och framförallt kontakter.

Man får inte jobb genom att skicka sitt slentrianCV till 100 olika företag utan man måste vässa till saker och ting beroende på vilket jobb man söker.
Absolut men vad ska han vässa till då? Jag kan ju också se varför han inte får jobb, men är så många som alltid gnäller här om de som är arbetsskygga. Killen vill ju ha jobb och behöver hjälp för att få det, är ju det som arbetsförmedlingen är till för. Problemet blir ju att han till slut tröttnar och blir kroniskt bidragsberoende till ingens nytta. Varför har vi en arbetsförmedling om de inte kan förmedla jobb är en bättre fråga att ställa sig? Bidrag för arbetslöshet kan försäkringskassan lika gärna sköta om arbetsförmedlingen ändå inte kan förmedla jobb.
Citera
2026-07-19, 13:37
Medlem
guderis avatar
Märkligt med dessa arbetslösa, det är alltid någon annans fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in