Citat:
Ursprungligen postat av
Sun Ruler
Utan en tydlig definition så minskar rättssäkerheten, är det för vagt så vet folk inte vad som är lagligt och ej, vilket kan tvinga fram en självcensur och därmed försvaga demokratin.
Judiska institutioner och skolor behöver beväpnade vakter, mig veterligen behövs inte dylika säkerhetsarrangemang. Antalet hatbrott mot HBTQ-personer år 2024 uppgick till drygt 300, medan mot judar drygt 200.
Det finns ca 10-15x fler hbtq-personer i Sverige jämfört med judar.
Tror alla med ett uns av logik och språkkänsla begriper var gränsen går mellan "kritik" och hat.
Även mosekéer behöver vakter.
https://www.soderhamnskuriren.se/halsingland/hudiksvalls-moske-vaktas-av-vaktare/
Och det jag pratar om nu är näthat på div. svenska forum.
och visst judar utsätts säkert...men jag tror fortsatt att HBTQI och muslimer ligger sämre till då det kommer till average kränkning av gruppidentitet, tätt följt av kvinnor för övrigt...om nu inte misogyni leder, vilket jag inte heller ser på som omöjligt.
men misogyni är nu så inbäddat i vår kultur så noteras knappt.
Finns enkla metoder att kolla detta....via att söka på "standard" svenska hatiska uttryck/ ord...och se vilka som sökmotorn hittar flest av.
enkelt litet test:
"judesvin" - Ungefär 5 450 resultat
"blatte" - 1 320 000 resultat
"hora" - 1 150 000 000
bara som ex.
("bög" "flata" eller "transa" går tyvärr inte undersöka eftersom HBTQI rörelsen är så skickliga på att erövra och neutralisera ord.)