2026-07-19, 09:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Enligt AI är inte bilderna retuscherade, gå och lägg dig. Vem är du liksom, kommer och säger att bilder är retuscherade för att du tycker att du kan se det när samma bilder publicerats i tidningar under händelsen. Vem tror du att du är.

Dessa mirakulösa helningar är inte fall där deras tillstånd förbättrats, de blev helt botade. En hjärntumör syns på röntgen en dag, nästa dag spårlöst borta. Blinda som öppnar ögonen och ser. Förlamade som stiger upp ur rullstolen och hoppar omkring. Hmm...

Jo, enligt Chat GPT är de inte det eftersom Chat GPT är religiöst blockerat. Fråga Grok eller någon annan så får du ett helt annat svar.
Jag har jobbat med fotografi på den tid då då allt behövde framkallas och jag vet hur retuschering görs och hur det ser ut. Gå tillbaka till den tidigare diskussionen där jag påpekade tydliga tecken på retuschering i den bild du hävdade var legitim. (Om jag minns korrekt så påpekade jag till exempel att skuggorna hade olika riktning och inga högdagrar syntes på taket och tornet i närheten av den påstått kraftiga ljuskällan, mm, alltså inte alls någon kraftig ljuskälla, utan retuscherat i efterhand.)
Citera
2026-07-19, 09:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, enligt Chat GPT är de inte det eftersom Chat GPT är religiöst blockerat. Fråga Grok eller någon annan så får du ett helt annat svar.
Jag har jobbat med fotografi på den tid då då allt behövde framkallas och jag vet hur retuschering görs och hur det ser ut. Gå tillbaka till den tidigare diskussionen där jag påpekade tydliga tecken på retuschering i den bild du hävdade var legitim. (Om jag minns korrekt så påpekade jag till exempel att skuggorna hade olika riktning och inga högdagrar syntes på taket och tornet i närheten av den påstått kraftiga ljuskällan, mm, alltså inte alls någon kraftig ljuskälla, utan retuscherat i efterhand.)
Jag har frågat 2 olika AI, jag orkar inte mer.
Citera
2026-07-19, 09:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har frågat 2 olika AI, jag orkar inte mer.
Du vet att AI fortfarande inte är särskilt bra på bildanalyser, va?
Citera
2026-07-19, 09:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte en aning faktiskt. Tänker mig att vetenskapen är bättre än jag på att bedöma sånt. Partiska troende är det uppenbart inte.
Här har vi problemet, om du inte kan säga vad som räknas som bevis så kan du inte heller kräva bevis. Du kräver då att andra ska ge dig någonting som du inte ens själv kan beskriva. Hur ska någonting kunna träffa ett mål som du vägrar placera.
Citera
2026-07-19, 09:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du vet att AI fortfarande inte är särskilt bra på bildanalyser, va?
De analyserar inte bilderna i sig själva tror jag, mer bildernas historia. Men är lite osäker. Antagligen båda.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-07-19 kl. 09:33.
Citera
2026-07-19, 09:28
Medlem
Citat:
Inte en aning faktiskt. Tänker mig att vetenskapen är bättre än jag på att bedöma sånt. Partiska troende är det uppenbart inte.
Och ändå har vetenskapen nu efter tusentals år inte funnit något bevis på att Gud inte finns.
Förr var vetenskap och kyrka ofta mycket nära förbundna, inte minst i Europa.
Under medeltiden och tidigmodern tid fanns ingen tydlig gräns mellan “vetenskapsman” och “kyrkans lärde”. Många som studerade naturen var präster, munkar eller arbetade vid kyrkliga universitet. Man såg ofta naturstudier som ett sätt att förstå Guds skapelse.
Under 1800-talet växte också en idé fram om att vetenskap och religion var två konkurrerande sätt att förklara världen. Vissa tänkare och rörelser gjorde konflikten större, och i vissa länder blev vetenskap kopplad till en mer sekulär samhällssyn.
Citera
2026-07-19, 09:29
Medlem
Citat:
Jag skriver att jag gärna vill se bevis på att Gud finns.

Och att jag inte förstår varför troende känner att de måste tjata om att de har bevis, att det borde räcka med att de har en tro. Eller personliga bevis.
Jag har redan givit dig ett bevis, redan glömt det?
Citera
2026-07-19, 09:34
Medlem
Citat:
Här har vi problemet, om du inte kan säga vad som räknas som bevis så kan du inte heller kräva bevis. Du kräver då att andra ska ge dig någonting som du inte ens själv kan beskriva. Hur ska någonting kunna träffa ett mål som du vägrar placera.
Det är inte jag som påstår att det finns bevis, det är andra i tråden som gör det. Och då förutsätter jag att de kan visa upp sådana. Jag har inte en aning om hur sådana bevis kan tänkas se ut, men att någon har nära-döden-upplevelser eller att man påstår sig ha fått fram hjärnvävnad från en oblat man tappat på golvet känns inte riktigt som att de duger.

Får intrycket att vissa religiösa är desperata och inte bara klarar av att luta sig tillbaka och känna, jag tror, det räcker för mig.
Citera
2026-07-19, 09:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är inte jag som påstår att det finns bevis, det är andra i tråden som gör det. Och då förutsätter jag att de kan visa upp sådana. Jag har inte en aning om hur sådana bevis kan tänkas se ut, men att någon har nära-döden-upplevelser eller att man påstår sig ha fått fram hjärnvävnad från en oblat man tappat på golvet känns inte riktigt som att de duger.

Får intrycket att vissa religiösa är desperata och inte bara klarar av att luta sig tillbaka och känna, jag tror, det räcker för mig.
Om du inte kan beskriva vad som hade räckt som bevis så spelar du inte efter ärliga regler, det är ett klassiskt sätt att filtrera ut oärliga debattörer. Fråga dom vad som hade övertygat dom, ger dom inget bra svar så är dom troll. För att diskussionen ska fungera måste regler finnas och där inkluderas att kunna verbalisera vad som hade övertygat båda parterna om det efterfrågas.
Citera
2026-07-19, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag har redan givit dig ett bevis, redan glömt det?
Vi har uppenbart olika syn på vad bevis för att Gud finns är.

Men gör så här, skicka ett mail till någon vetenskaplig tidskrift och presentera det som du kallar bevis.
Citera
2026-07-19, 09:40
Medlem
Citat:
Om du inte kan beskriva vad som hade räckt som bevis så spelar du inte efter ärliga regler, det är ett klassiskt sätt att filtrera ut oärliga debattörer. Fråga dom vad som hade övertygat dom, ger dom inget bra svar så är dom troll. För att diskussionen ska fungera måste regler finnas och där inkluderas att kunna verbalisera vad som hade övertygat båda parterna om det efterfrågas.
Men det är inte jag som påstår att det finns bevis. När du anser att du fått fram bevis för att Gud finns så får vi bedöma det då.
Citera
2026-07-19, 09:40
Medlem
Citat:
Vi har uppenbart olika syn på vad bevis för att Gud finns är.

Men gör så här, skicka ett mail till någon vetenskaplig tidskrift och presentera det som du kallar bevis.
Nu verkar ju iofs inte du vara speciellt smart, men menar du på allvar att vetenskapliga tidskrifter inte vet att det krävs energi för att skapa materia och materia för att skapa energi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in