2026-07-19, 01:38
Medlem
bithaxs avatar
Man kan mycket väl dö under det äventyret också.
Citera
2026-07-19, 07:53
Medlem
Skyggedanss avatar
En gång flera år sedan träffade jag ett par unga svenska flickor på Royal Atlantis i Bahamas.
De berättade att de hade seglat dit med sin familj från Sverige.
Så nog finns det flertalet familjer som ger sig ut på äventyr ute på världshaven.

Det är ett häftigt fenomen och värt att fantisera om.
Men en landkrabba är alltid en landkrabba, så inget för mig i detta liv.

Kan tänka mig att barnen efter en viss ålder kommer känna en typ av vrede och bitterhet över föräldrarnas val.
Men med tiden och åldern kommer de uppskatta barndomen.
All tid med föräldrarna och syskonen. Få resa runt med sin familj som de gamla jägarsamlarna.

Kommer titta vidare på youtube-kanalen. Tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Man kan mycket väl dö under det äventyret också.

???
Du kan dö i trafiken idag också.
Citera
2026-07-19, 08:08
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
En gång flera år sedan träffade jag ett par unga svenska flickor på Royal Atlantis i Bahamas.
De berättade att de hade seglat dit med sin familj från Sverige.
Så nog finns det flertalet familjer som ger sig ut på äventyr ute på världshaven.

Det är ett häftigt fenomen och värt att fantisera om.
Men en landkrabba är alltid en landkrabba, så inget för mig i detta liv.

Kan tänka mig att barnen efter en viss ålder kommer känna en typ av vrede och bitterhet över föräldrarnas val.
Men med tiden och åldern kommer de uppskatta barndomen.
All tid med föräldrarna och syskonen. Få resa runt med sin familj som de gamla jägarsamlarna.

Kommer titta vidare på youtube-kanalen. Tack för tipset.

???
Du kan dö i trafiken idag också.

När sjön har bestämt sig så har du inget att sätta emot dock.
Citera
2026-07-19, 08:42
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag finner sådant fascinerande, att några kliver ur ekorrhjulet och gör något annorlunda. Likadant i ett annat program där ett svenskt par sålde allt de hade i Sverige för att starta ett B&B i södra Frankrike.

Det är inget för mig men det är ändå inspirerande att läsa om de som företar sig dylika äventyr.
Citera
2026-07-19, 11:54
Medlem
godboys avatar
Tycker det är kul att folk vågar.

Familjer får ju göra vad de vill, har möjlighet till och känner för. Dock om man har barn med sig så krävs ju mer eftertanke än om en eller två vuxna ger sig av.

Jag bara minns lite enkelt från min barndom när jag och farsan var ute i skog och mark. Han var ingenjör och hade ibland något specialuppdrag för typ elverket eller televerket och det kunde han kombinera med att vara i skog och mark någon vecka. Han tog med mig och fan vad jag lärde mig bra saker. Detta är ju i o f inget mot en jordenruntsegling. Har själv i vuxen ålder rest mycket i mitt arbete och då passat på att upptäcka andra länder, dess natur och kulturer. Jättekul. Och nej jag är varken miljömupp eller vänster.

Jag tror nog att de barn som får följa med på stora äventyr såsom denna tråd handlar om får med sig mycket bra av detta.

Det jag, som flera andra, värjer mig mot är exponeringen de gör genom att göra detta till en Youtube-sak. Visst fattar jag att man kanske vill få in lite extra slantar, men de skönaste människorna är ju de som inte horar ut sig på sociala media.
Citera
2026-07-19, 17:36
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Känns som risken att mannen blir nerlurad i djupet av en sjöjungfru är större än att man ska segla på en spökcontainer.

Risken är inte superstor men du är rökt om det händer, har du tur dör du av törst på nåt som flyter eller så städar havets dammsugare bort dig, låter inte som något jag är villig att riskera för att glida runt på en båt.
Citera
2026-07-21, 08:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Känns som risken är större att dö i en trafikolycka när man är på semester i Thailand eller annat land med eftersatt trafiksäkerhet. Att avstå från saker för att det finns en mikroskopisk risk för att dö känns som man begränsar sig väldigt mycket, tänk även på att de flesta olyckor sker i hemmet.

Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Risken är inte superstor men du är rökt om det händer, har du tur dör du av törst på nåt som flyter eller så städar havets dammsugare bort dig, låter inte som något jag är villig att riskera för att glida runt på en båt.
Citera
2026-07-23, 15:41
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Känns som risken är större att dö i en trafikolycka när man är på semester i Thailand eller annat land med eftersatt trafiksäkerhet. Att avstå från saker för att det finns en mikroskopisk risk för att dö känns som man begränsar sig väldigt mycket, tänk även på att de flesta olyckor sker i hemmet.

Jag har inga problem med att bli klippt snabbt i trafiken, brinna fastklämd i en bil är motsvarigheten och den också inte helt vanlig, det sagt trafik kan du inte undvika. Ge sig ut på en båt där det finns ett antal saker, containers bland dom, som kan sänka din båt och lämna dig att svälta ihjäl i en livbåt om du har tur, alternativt drunkna eller bli uppäten av hajar, det passar jag helst på, jag ser inte hur det positiva med att vara fast på en båt i veckor väger upp för denna möjlighet till en exotisk exit.
Citera
2026-07-24, 13:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Intressant vad du anser vara tur, skulle nog föredrar att dö en relativt snabb död genom drunkning än sitta i en livbåt någon vecka. Som jag skrev så finns det betydligt fler saker och högre sannolikhet i vardagslivet som du kan dö av, långsamt eller snabbt, än att krocka med en container när du seglar över Atlanten.
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Jag har inga problem med att bli klippt snabbt i trafiken, brinna fastklämd i en bil är motsvarigheten och den också inte helt vanlig, det sagt trafik kan du inte undvika. Ge sig ut på en båt där det finns ett antal saker, containers bland dom, som kan sänka din båt och lämna dig att svälta ihjäl i en livbåt om du har tur, alternativt drunkna eller bli uppäten av hajar, det passar jag helst på, jag ser inte hur det positiva med att vara fast på en båt i veckor väger upp för denna möjlighet till en exotisk exit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in