Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Det finns ingen rätt till statsbildning. Du kan tycka vad du vill men det är fel.
Jag förstår att känslor är involverade här men om du bara tänker efter lite så fattar du en hel del. Du behöver inte vara ett geni för att förstå det här men du behöver ett tresiffrigt IQ. Om det är så att du inte kan lagligt tvinga Israel att ge Västbanken till en stat som inte existerar så MÅSTE det vara Israel som bestämmer. Om du bara förstår den grejen så tror jag du kan komma långt i livet, betydligt längre än du gjort.
Det skapar ingen rätt (alltså ingen
giltig rätt, inget rättsligt faktum) att ställa sig på bordet och utropa en ny stat. Det har jag varit fullt klar över i årtionden, själva handlingen att utropa en stat är i grunden inget annat än ett
tecken och förändrar inte den rättsliga eller etiska statusen pä något. Thomas Jefferson och George Washington var rättsligt sett inget annat än rebeller och myterister även efter den 4 juli 1776. Rättslig giltighet fick USA först efter att man hade skirvit under ett fredsfördrag med sin gamla kolonialmakt, Storbrritannien. (Okay, det här ska man kanske inte säga högt till anstolta jänkare men det är så det ligger till!).
Israel är inte grundat på några etablerade rättsliga fakta på det sättet, även om man har lyckats sälja in bilden till många att det skulle vara så. Varken landets gränser 1949 eller 1967 bygger på några verkliga, lagligen ingångna fredsfördrag. Och inte heller på något mandat från FN eller NF. Och kriget hade börjat redan långt före 14 maj 1948, med sionisterna som en mycket aktiv part, det var inte så att "judarna var fredliga till dess araberna kom och hoppade på dem". Landet bär på ett arv av ockupation, repression mot araber/palestinier och aktivt driven etnisk rensning.
Om din inställning är att "Makt är Rätt, punkt slut. Eat it! Judarna lyckades utöva makt, driva bort de som bodde i landet tidigare och ta landet för egen del - bra så!" så är det din sak. men de flesta israeler vill nog inte att det ska ses så öppet.