2026-07-19, 03:56
Medlem
AlbusPercivals avatar
Jag har alltid funderat på om det svenska systemet med belastningsregister verkligen är utformat på det bästa sättet.

Om någon begår mindre brott eller misstag tidigare i livet kan det påverka möjligheten att få jobb långt efter att personen har avtjänat sitt straff. I många fall visas brott som inte har någon koppling alls till det arbete man söker. Det borde rimligtvis vara arbetsgivaren som bedömer om en person är lämplig för tjänsten och inte någon belastningsregister.

Om någon till exempel har stulit saker och åkt dit för det är det inte så lämpligt att jobba på en bank, men har personen rökt på eller kört bil utan körkort så borde sånna domar inte finnas med i en belastningsregister om man ansöker till exempel en bank.

Jag tycker att Sverige borde titta mer på modeller som finns i exempelvis Nederländerna, där belastningskontroller är mer kopplade till det specifika jobbet. Om ett tidigare brott kan innebära en faktisk risk eller påverka arbetsuppgifterna ska det kunna vägas in, men annars borde människor få en större möjlighet att gå vidare.

Jag har själv utbildat mig vidare efter mitt straff och tagit en ingenjörsexamen. Trots det upplever jag att tidigare misstag fortfarande kan bli ett stort hinder när man försöker komma tillbaka till arbetslivet. Ett samhälle som säger att människor ska rehabiliteras måste också ge dem en realistisk möjlighet att faktiskt få arbete efteråt.

Annars finns risken att personer hamnar i en ond spiral där det blir svårt att försörja sig, svårt att bygga ett normalt liv och där risken för återfall ökar. Ett fungerande rättssystem borde inte bara handla om straff, utan också om att människor ska kunna komma tillbaka och bidra till samhället igen.
Citera
2026-07-19, 04:56
Medlem
Onanikrems avatar
I vissa fall som lindrigare brott som att du rökt på en gång, skattebrott eller en hora kan jag hålla med. Stöld, jag skulle aldrig någonsin anställa någon som dömts för stöld., ens ringa. Skulle hellre anställa någon som dömts för misshandel lite beroende på situation givetvis. Snubben som lagar min bil när jag inte kan eller ids själv är för övrigt dömd för misshandel, duktig kille men inte anställd av mig. Fick honom rekommenderad till mig av en bekant, -fråga efter xxx och måste säga, över förväntan.
Citera
2026-07-19, 05:16
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
I vissa fall som lindrigare brott som att du rökt på en gång, skattebrott eller en hora kan jag hålla med. Stöld, jag skulle aldrig någonsin anställa någon som dömts för stöld., ens ringa. Skulle hellre anställa någon som dömts för misshandel lite beroende på situation givetvis. Snubben som lagar min bil när jag inte kan eller ids själv är för övrigt dömd för misshandel, duktig kille men inte anställd av mig. Fick honom rekommenderad till mig av en bekant, -fråga efter xxx och måste säga, över förväntan.

Dom har ju ändrat hela belastningsregister systemet, idag kan du söka om belastningsregister för skolor lss och jobba för kommuner och sedan bank osv, ska du söka jobb och jobbet inte har någon av dom punkterna så blir du tvungen att begära ett belastningsregister som kallas för "kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret" där syns precis allt och den belastningsregister gäller för alla jobb du söker såvida de inte finns en specifik belastningsregister för jobbet du söker, av vad jag kan se finns det bara 4 specifika jobb som har egna belastningsregister och det är skolor,lss,ledande beffatning kommunjobb,hvb hem och sedan försäkringsjobb.
Citera
2026-07-19, 05:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Dom har ju ändrat hela belastningsregister systemet, idag kan du söka om belastningsregister för skolor lss och jobba för kommuner och sedan bank osv, ska du söka jobb och jobbet inte har någon av dom punkterna så blir du tvungen att begära ett belastningsregister som kallas för "kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret" där syns precis allt och den belastningsregister gäller för alla jobb du söker såvida de inte finns en specifik belastningsregister för jobbet du söker, av vad jag kan se finns det bara 4 specifika jobb som har egna belastningsregister och det är skolor,lss,ledande beffatning kommunjobb,hvb hem och sedan försäkringsjobb.
Är du i mina ögon dömd för ett skitbrott har du min sympati! Verkar ju heller inte gå sortera ut de grövre brotten på de som söker jobb på äldreboende, hemtjänst osv. Tycker man läser mest varje vecka att det hänt stöld, tvång eller hån på dessa ställen. Vissa har varit anmälda flera gånger osv. utan åtgärd. Senast i går några topic ner. En vårdanställd som filmade och hånade en dement, frågade: det där är en råtta, skall vi inte avliva den? Det var hans hund. Hon borde aldrig någonsin igen få arbeta med människor., inte ens med sina arbetskamrater.
Citera
2026-07-19, 06:24
Medlem
Tranquility Bass avatar
Det är inte belastningsregistret som bedömer om du är lämplig att bli anställd eller ej utan just arbetsgivaren. Ser inte vad du vill ändra på? Ska ens kriminella historia vara hemlig?
Citat:
Det borde rimligtvis vara arbetsgivaren som bedömer om en person är lämplig för tjänsten och inte någon belastningsregister.

Citera
2026-07-19, 07:24
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Det är inte belastningsregistret som bedömer om du är lämplig att bli anställd eller ej utan just arbetsgivaren. Ser inte vad du vill ändra på? Ska ens kriminella historia vara hemlig?

Belastningsregistret är redan "hemligt" också, alltså konfidentiellt och skyddas av sekretess. Det är därför du själv måste begära ut uppgifterna och lämna till arbetsgivaren. Om det varit meningen att de skulle ha tillgång till uppgifterna, hade de kunnat begära ut dem själva.
Citera
2026-07-19, 09:28
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Om någon till exempel har stulit saker och åkt dit för det är det inte så lämpligt att jobba på en bank, men har personen rökt på eller kört bil utan körkort så borde sånna domar inte finnas med i en belastningsregister om man ansöker till exempel en bank.

Det är väl snarare tvärtom. Det brukar ju inte finnas så mycket att stjäla på en bank idag, i synnerhet för de flesta roller, ja visst, kanske någon penna. Det är snarare mycket viktigare att någon inte är påtänd på jobbet.

Citat:
Jag har själv utbildat mig vidare efter mitt straff och tagit en ingenjörsexamen. Trots det upplever jag att tidigare misstag fortfarande kan bli ett stort hinder när man försöker komma tillbaka till arbetslivet.

Allt handlar väl om att arbetsgivarna kan välja och vraka, det finns för lite jobb. Om du själv skulle sitta i position att anställa och du har två likvärdiga kandidater skulle du ta den som har slutit, rökt på, och kört bil utan körkort eller skulle du ta någon utan belastningsregister?

Min erfarenhet dock är att om du är tillräckligt kompetent, så kommer aldrig någon att ens fråga om ditt belastningsregister. Jag vet inte ens om jag skickade in ett sådant när jag jobbade statligt.
Citera
2026-07-19, 09:30
Medlem
Citat:
Det borde rimligtvis vara arbetsgivaren som bedömer om en person är lämplig för tjänsten och inte någon belastningsregister.
Ser att någon redan svarat, men påpekar det igen, att det arbetsgivaren som bedömer.

Söker du exempelvis ett arbete inom skola så väljer du att skriva ut ett anpassat belastningsregister.

Här kan du se vilka olika varianter som finns, https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Citera
2026-07-19, 09:35
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Belastningsregistret är redan "hemligt" också, alltså konfidentiellt och skyddas av sekretess. Det är därför du själv måste begära ut uppgifterna och lämna till arbetsgivaren. Om det varit meningen att de skulle ha tillgång till uppgifterna, hade de kunnat begära ut dem själva.
På sätt och vis är det inte det eftersom det finns hemsidor på nätet som lagrar och säljer dessa uppgifter för all framtid. Samt även säljer till vissa HR system.
Det är många människor som får svårt att komma tillbaka på grund av dessa sidor/system.
Citera
2026-07-19, 09:37
Medlem
Som det är nu så är ett straff och en punkt i belastningsregistret ett livstidsstraff.
Och så var det inte tänkt från början, då var det ett avtjänat straff, fakturan betald till samhälle och ev. offer. Och belastningsregistret fanns bara för att ta med i fall det blev upprepade brott.
Som sagt, så som det är utformat nu så finns belastningspunkterna kvar i all evinnerlighet. Det mer eller mindre omöjliggör ett fortsatt liv utan kriminalitet och det förlorar hela samhället på.
Citera
2026-07-19, 09:55
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
På sätt och vis är det inte det eftersom det finns hemsidor på nätet som lagrar och säljer dessa uppgifter för all framtid. Samt även säljer till vissa HR system.
Det är många människor som får svårt att komma tillbaka på grund av dessa sidor/system.

Hemsidor som säljer utdrag ur polisens belastningsregister? Knappast. Ge mig gärna exempel på det. Jag tror du syftar på domstolshandlingar som är offentliga uppgifter.
Citera
2026-07-19, 10:07
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Som det är nu så är ett straff och en punkt i belastningsregistret ett livstidsstraff. Och så var det inte tänkt från början, då var det ett avtjänat straff, fakturan betald till samhälle och ev. offer. Och belastningsregistret fanns bara för att ta med i fall det blev upprepade brott.
Som sagt, så som det är utformat nu så finns belastningspunkterna kvar i all evinnerlighet. Det mer eller mindre omöjliggör ett fortsatt liv utan kriminalitet och det förlorar hela samhället på.

Nej, inte livstid. Den längsta tid en uppgift finns kvar i belastningsregistret är 20 år. Här kan du se när olika brott gallras ur registret:

Gallringsregler – så länge finns uppgifter kvar i belastningsregistret >>
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in