Citat:
Kort o gott verkar de va två delar, de juridiska i de här fallet och det som leder till att SEB anmäler honom (och avskedar honom)
Svårt förstå ditt inlägg. Vem går hårt åt vems sambo?
Bor han sambo med en man?
Varför skriver du "sambo med Edlund"? Är Edlund nån känd person?
Om han är en sån som bor med en man lär han umgås i vissa kretsar, som dessa personer ofta gör.
De gillar ju glitter och glamour.
Kan du inte beskriva scammen? Artikeln är väldigt kortfattad.
Bor han sambo med en man?
Varför skriver du "sambo med Edlund"? Är Edlund nån känd person?
Om han är en sån som bor med en man lär han umgås i vissa kretsar, som dessa personer ofta gör.
De gillar ju glitter och glamour.
Kan du inte beskriva scammen? Artikeln är väldigt kortfattad.
Börjar med att en annan kollega klagar på hans hantering av något. De cleararhan från det men väljer ändå att titta på alla andra kunder/hans ärenden.
I det tidiga skedet kan man läsa i förhören med SEBs juridiska avdelning att han b.la
Citat:
FL: Men har han gjort transaktioner till sig själv från andra kunder också?
VT 2: Han har gjort transaktioner till sig själv från andra kunder också.
FL: Och det har rört sig om vilken summa eller storlek som helst?
VT 2: Det kan jag inte svara på men jag tror lite enkelt och utan att gå in på alla detaljer så i
mitt minne att det var transaktioner som gick fram och tillbaks mellan kunder. Så det gick
inte bara transaktioner åt ena hållet utan det fanns mycket som talade för att han hade en nära
relation med de här kunderna och att han agerade på någon form av uppdrag i någon form av
överenskommelse men det är inte så man ska göra i banken utan det ska ju skötas enligt
särskilda rutiner och processer och vi har ju intressekonflikts regler och sådär. Det var mer
den typen av frågor. Men vi gjorde ju en bedömning huruvida vi tyckte är det så att någon
annan kund kan ha möjligen drabbats av någon form av skada eller har vi gjort något fel som
har gått ut över kund.
VT: Det var vi ganska övertygade om att det inte var.
VT 2: Det var vår bedömning. Det här var det som var kvar som vi tyckte att det här såg ut
som ett brott och då är det vår uppgift tycker vi som samhällsmedborgare att polisanmäla det.
VT 2: Han har gjort transaktioner till sig själv från andra kunder också.
FL: Och det har rört sig om vilken summa eller storlek som helst?
VT 2: Det kan jag inte svara på men jag tror lite enkelt och utan att gå in på alla detaljer så i
mitt minne att det var transaktioner som gick fram och tillbaks mellan kunder. Så det gick
inte bara transaktioner åt ena hållet utan det fanns mycket som talade för att han hade en nära
relation med de här kunderna och att han agerade på någon form av uppdrag i någon form av
överenskommelse men det är inte så man ska göra i banken utan det ska ju skötas enligt
särskilda rutiner och processer och vi har ju intressekonflikts regler och sådär. Det var mer
den typen av frågor. Men vi gjorde ju en bedömning huruvida vi tyckte är det så att någon
annan kund kan ha möjligen drabbats av någon form av skada eller har vi gjort något fel som
har gått ut över kund.
VT: Det var vi ganska övertygade om att det inte var.
VT 2: Det var vår bedömning. Det här var det som var kvar som vi tyckte att det här såg ut
som ett brott och då är det vår uppgift tycker vi som samhällsmedborgare att polisanmäla det.
I det här, som nu ska upp i rätten, verkar han suttit på dubbla stolar. Dels har han varit testamentsexekutor och haft bankärendena för R. Verkar som om han öppnat ett konto i styvsonens namn, som han i sin tur överfört pengar till ibland, ibland direkt till sig själv eller sambon, eller slussat via andra privatkunder. Pengarna som gått till "styvsonens konto" har sen slussats vidare till GM
Han har inte gjort som testamentet sa vilket va o köpa en kapitalförsäkring med allt som va kvar i dödsboet efter försäljning och betalning av skulder, minus ett par mindre gåvor till andra, för o sen sätta på autoöverföringar till styvsonen.
Har - dagar innan tanten dog, bistått i en överföring av värdepapper till Hs sambo - detta skulle va en "gåva"
arbetar numera här https://www.svenskakyrkan.se/huddinge/kyrkogardsforvaltning1
Senast redigerad av Lextex001 2026-07-17 kl. 20:10.
Senast redigerad av Lextex001 2026-07-17 kl. 20:10.