2026-07-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Svårt förstå ditt inlägg. Vem går hårt åt vems sambo?
Bor han sambo med en man?
Varför skriver du "sambo med Edlund"? Är Edlund nån känd person?

Om han är en sån som bor med en man lär han umgås i vissa kretsar, som dessa personer ofta gör.
De gillar ju glitter och glamour.

Kan du inte beskriva scammen? Artikeln är väldigt kortfattad.
Kort o gott verkar de va två delar, de juridiska i de här fallet och det som leder till att SEB anmäler honom (och avskedar honom)
Börjar med att en annan kollega klagar på hans hantering av något. De cleararhan från det men väljer ändå att titta på alla andra kunder/hans ärenden.

I det tidiga skedet kan man läsa i förhören med SEBs juridiska avdelning att han b.la

Citat:
FL: Men har han gjort transaktioner till sig själv från andra kunder också?
VT 2: Han har gjort transaktioner till sig själv från andra kunder också.
FL: Och det har rört sig om vilken summa eller storlek som helst?
VT 2: Det kan jag inte svara på men jag tror lite enkelt och utan att gå in på alla detaljer så i
mitt minne att det var transaktioner som gick fram och tillbaks mellan kunder. Så det gick
inte bara transaktioner åt ena hållet utan det fanns mycket som talade för att han hade en nära
relation med de här kunderna och att han agerade på någon form av uppdrag i någon form av
överenskommelse men det är inte så man ska göra i banken utan det ska ju skötas enligt
särskilda rutiner och processer och vi har ju intressekonflikts regler och sådär. Det var mer
den typen av frågor. Men vi gjorde ju en bedömning huruvida vi tyckte är det så att någon
annan kund kan ha möjligen drabbats av någon form av skada eller har vi gjort något fel som
har gått ut över kund.
VT: Det var vi ganska övertygade om att det inte var.
VT 2: Det var vår bedömning. Det här var det som var kvar som vi tyckte att det här såg ut
som ett brott och då är det vår uppgift tycker vi som samhällsmedborgare att polisanmäla det.

I det här, som nu ska upp i rätten, verkar han suttit på dubbla stolar. Dels har han varit testamentsexekutor och haft bankärendena för R. Verkar som om han öppnat ett konto i styvsonens namn, som han i sin tur överfört pengar till ibland, ibland direkt till sig själv eller sambon, eller slussat via andra privatkunder. Pengarna som gått till "styvsonens konto" har sen slussats vidare till GM

Han har inte gjort som testamentet sa vilket va o köpa en kapitalförsäkring med allt som va kvar i dödsboet efter försäljning och betalning av skulder, minus ett par mindre gåvor till andra, för o sen sätta på autoöverföringar till styvsonen.

Har - dagar innan tanten dog, bistått i en överföring av värdepapper till Hs sambo - detta skulle va en "gåva"

arbetar numera här https://www.svenskakyrkan.se/huddinge/kyrkogardsforvaltning1
Senast redigerad av Lextex001 2026-07-17 kl. 20:10.
Citera
2026-07-17, 19:48
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Stämningsansökan &
Förundersökningsprotokoll
Fup
Stockholms tingsrätt
B 19147-24
Stockholms TR B 19147-24 Ab53 Stämningsansökan
Stockholms TR B 19147-24 Ab54 Förundersökningsprotokoll
Till startinlägget.

/Mod
Citera
2026-07-17, 20:26
Medlem
.Repressaliers avatar
Det här ger ju en inte direkt mer förtroende för de giriga bankerna som ständigt ska granska dig så fort du gör en "konstig" betalning eller får en insättning på ditt konto, detta samtidigt som deras anställda tömmer ditt konto...
Blir att förvara majoriteten av ens kapital i kryptovaluta, en så ospårbara sådan som möjligt
Citera
2026-07-18, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Repressalier
Det här ger ju en inte direkt mer förtroende för de giriga bankerna som ständigt ska granska dig så fort du gör en "konstig" betalning eller får en insättning på ditt konto, detta samtidigt som deras anställda tömmer ditt konto...
Blir att förvara majoriteten av ens kapital i kryptovaluta, en så ospårbara sådan som möjligt

Han verkar vara homofilur - ger detta förtroende????????????
Citera
2026-07-18, 10:51
Medlem
Har läst en del i FUP nu.

De inblandade verkar överlag udda. Den döda kvinnan Rakel verkar ha haft en ex-man men sedan 1990-talet levt med en kvinna (Gunilla, död 2018). Brevik bor alltså sambo med en man.

Rakel och exmaken adopterade Markus från Tyskland, kanske på 1970-talet. Markus har schizofreni och har massa galna tankar, är hemlös osv. Därför har han ingen koll på pengar och sånt. Därför svårt att organisera upplägget. Skulle han få alla pengar direkt skulle han slösa bort dem, så man ville göra något upplägg där han får det han behöver varje månad.

Brevik kanske eller kanske inte förde över till sitt eget konto för att hjälpa Markus, något han också verkar ha gjort genom att han köpt saker till honom som Markus vill ha. Markus har svårt köpa saker själv.

Därför gäller åtalet grov trolöshet, inte stöld. Förskingring lades till åtalet efterhand men osäkert om han blir dömd för det.

Det mesta av pengarna verkar finnas kvar på Breviks konton, om jag förstår det rätt.

Brevik har också lånat ut pengar till olika personer, kring 150tkr. De vill inte svara på frågor.
Citera
2026-07-18, 23:47
Medlem
slemhinders avatar
Den avlidnes son, M, lider av schizofreni och är hemlös i Tyskland. Hans fötter och vissa fingrar är amputerade och han verkar bo på olika härbärgen. SEB polisanmälde bankmannen redan september 2024 och han fick sparken i samband med det. Under ett och ett halvt år får ingen tag på M men han dyker själv upp på en polisstation i Malmö i maj 2026 för att polisanmäla att någon upprättat ett sparkonto i hans namn. Han själv misstänker att det är hans morbror U som har satt upp kontot. U är nämligen ute efter honom.

Citat:
Varför tänker du att det är Udo som gjort det?
Jag var på en inrättning i Bonn, det var i april 2022. Då kom två killar från Berlin och hämtade mig. De trängde ut mig i rullstolen. höll mig som gisslan 19 dagar, sen åkte de med mig. De lät folk runt om i Europa misshandla mig mot pengar. Det var folk som fick betala för att slå mig. De slog mig här i Stockholm, i Köpenhamn, i Bonn, i Berlin, i Köln. Resan slutade i Stockholm på Fryxellsgatan. Det luktade unket där. Det luktade urin i lägenheten. Jag stack därifrån. Udo började hota mig, han sa en dag kommer du att jobba för mig. Jag rymde och sen åkte jag till Motala till BL. Deras granne vid sommarstugan. Jag tog avsked från honom. Då berättade han att U också var vid landstället. Jag satt hos BL i köket. Då kom U. Bo sa, Titta där springer U, Han sprang över tomten, han sprang in i uthuset och jag låste in honom. Jag åkte till Berlin och där blev jag infångad. Sen lyckades jag befria mig. Jag har skrivet en anmälan till Interpool i Sverige.

Den avlidne verkar ha haft för avsikt att den åtalade på något vis skulle upprätta en kapitalförsäkring eller på något vis agera som förvaltare i ett kapitalförsäkringsliknande upplägg. Har det varit välskött? Nä. Men snart har en schizad tysk 10 mille på ett konto och det är bara att gratulera.
Citera
2026-07-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Den avlidnes son, M, lider av schizofreni och är hemlös i Tyskland. Hans fötter och vissa fingrar är amputerade och han verkar bo på olika härbärgen. SEB polisanmälde bankmannen redan september 2024 och han fick sparken i samband med det. Under ett och ett halvt år får ingen tag på M men han dyker själv upp på en polisstation i Malmö i maj 2026 för att polisanmäla att någon upprättat ett sparkonto i hans namn. Han själv misstänker att det är hans morbror U som har satt upp kontot. U är nämligen ute efter honom.

Den avlidne verkar ha haft för avsikt att den åtalade på något vis skulle upprätta en kapitalförsäkring eller på något vis agera som förvaltare i ett kapitalförsäkringsliknande upplägg. Har det varit välskött? Nä. Men snart har en schizad tysk 10 mille på ett konto och det är bara att gratulera.
Enda lilla biten jag inte fattar. R nämner andra i testamentet - som sen i förhör inte verkar veta att de eventuellt är nämnda. Stämningsansökan ger visst utrymme för dem då det står "Agerandet har inneburit vinning för honom eller andra med 9 066 426 kronor
och motsvarande skada för Markus Kahl eller annan.
men nämns inte vid namn i stämningsansökan som ytterligare målsägande...

o den andra tjommen som är åtalad, möjligtvis oaktsam men känns ju som att han frias?
Citera
2026-07-19, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Var det denne bankman som det hela handlade om ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wExxA1/drottning-silvia-stottade-i-sorgen
I artikeln refereras även till drottningens guddotter som också blev tröstad av Silvia för några decennier sedan. Guddottern hade under många år kontakt med Porr-Lasse och bodde i hans hus i Thailand. Författaren till boken, som nämns i artikeln, har haft otur. Boksidorna solkiga redan före tryckeriet.
Citera
2026-07-19, 11:48
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Som tidigare insider på SEB så kan jag säga att detta är felräkningspengar för banken. Banken borde utreda tidigare brott men det får vi aldrig veta något om. Det kallas banksekretess.
Citera
2026-07-19, 14:27
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lextex001
Enda lilla biten jag inte fattar. R nämner andra i testamentet - som sen i förhör inte verkar veta att de eventuellt är nämnda. Stämningsansökan ger visst utrymme för dem då det står "Agerandet har inneburit vinning för honom eller andra med 9 066 426 kronor
och motsvarande skada för Markus Kahl eller annan.
men nämns inte vid namn i stämningsansökan som ytterligare målsägande...

o den andra tjommen som är åtalad, möjligtvis oaktsam men känns ju som att han frias?

Ja, det undrar jag också. Missas något eller är det ett annat åtal? Enda samtalet de har med brodern U enligt FUP är när de ringer honom för att försöka få tag på kontaktuppgifter till M.

Ett till guldkorn från FUP, viss redigering för att dölja identiteter:

Citat:
Varför är U ute efter dig?
Han är pedofil och kokainist. Han är bakom mig sedan min barndom. De hade ne talkshow i Tyskland, 1996. Då var U med, han bekände sig som pedofil. Han missbrukar kokain. Jag var i Berlin, där kunde man se gamla dokument från Nürnbergprocessen där Nazisterna dömdes. På internet såg jag då att U, J och R, deras styvpappa H han gifte sig med B han önskar Heinrich Himler en godmorgon. R mamma blev våldtagen i Polen och hon föddes 1946. Heinrich Himler hade brännkammare vid Järvafältet, de gasade inte människor, men de brände dem till döds. Barkaby flygfält. Där var H som tog emot Heinrich Himler. Det här var på 1940 talet, jag såg att det var morfar. Det här var 2020.
Citera
2026-07-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Ja, det undrar jag också. Missas något eller är det ett annat åtal? Enda samtalet de har med brodern U enligt FUP är när de ringer honom för att försöka få tag på kontaktuppgifter till M.

Ja både U och de två herrarna som nämns verkar inte anses vara målsägande, frågan är om de ens behöver vara det? Utan istället yrkar åklagaren på skadestånd till, framförallt, M och sedan de andra vars belopp var mycket mindre.

Måste ändå ge de till M, berättar samma story om och om igen. Lyckas hålla koll på detaljerna haha
Citera
2026-07-22, 19:02
Medlem
MrBumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
I artikeln refereras även till drottningens guddotter som också blev tröstad av Silvia för några decennier sedan. Guddottern hade under många år kontakt med Porr-Lasse och bodde i hans hus i Thailand. Författaren till boken, som nämns i artikeln, har haft otur. Boksidorna solkiga redan före tryckeriet.

Ingen större skada skedd. Boken säljer rimligen inte längre och lär inte tryckas upp i fler upplagor men skulle så ske kan ju alltid det pinsamma flygplanskapitlet strykas. Kuriosa: Författaren hänger också med Porr-Lasse et al lite då och då.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in