2026-07-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _hubbe_
För 15-20 år sen så körde vi på E4n i norra Sverige, det börjar spöregna och strax efter det så slår blixten ner i ett träd 10-15 meter snett framför oss. Det blev ett jävla tryck med efterföljande pulsrusning. Efter någon minut så märker vi att radion och belysningen kommer igång igen (vi missade helt att dessa var borta ett tag). Det blev inte mer spännande än så.
Tycker att det låter nog spännande.

Såg du nedslaget?
Citera
2026-07-18, 22:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Vad är en jordfläta?

Alla skriver som om man vore elektriker. Jag som INTE är elektriker hade gärna tagit emot en bra och tydlig förklaring till hur det här med bilar och blixtnedslag fungerar.
Typ en åskledare, en kabel som jordar ditt fordon.
Och nej, det behövs inte.
En bli klarar (normalt) ett blixtnedslag eftersom den är en Faradays bur; https://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur
Citera
2026-07-18, 22:26
Medlem
kaerakels avatar
Jag var på E4 när blixten smällde ca 200m ifrån oss, i ett träd på öppet fält. Helvete vilken knall! Jag studsade i förarstolen pga smällen.
Citera
2026-07-18, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Tycker att det låter nog spännande.

Såg du nedslaget?

Då det var sänkt hastighet pga vägarbete så såg vi när blixten slog ner i trädet men vi såg inte vilken skada det blev.

Apropå blixtnedslag. Förra sommaren slog blixten ner i grannfastigheten, ca: 20 meter från där vi bor. Det var riktigt otäckt, kraften från blixten kändes som ett slag i bröstet.
Larmet i fastigheten gick i gång, och när jag skulle gå och larma av så kände jag mig väldigt liten.
Citera
2026-07-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Nä, det är väl snarare omfånget av plåt?
Nej men pga att dom har däck av gummi... Dvs omöjligt att få nedslag i en bil!
Citera
2026-07-18, 23:17
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hur klarar en elbil en direktträff?

Fulladdad och klar på en sekund!
Citera
2026-07-18, 23:29
Medlem
Alla som tror att blixten kan slå ner i en bil har tyvärr ingen kunskap inom el!
Blixten måsta alltså ha kontakt med "jord" där den slår ner vilket den omöjligt kan ha i en bil som är isolerad från jord pga sina däck.
Citera
2026-07-18, 23:41
Medlem
systems avatar
För några år sedan slog blixten ner i en bil framför mig då vi båda var i en rondell.

Bilen träffades i - såg det ut som - bakluckan, och den studsade upp kanske en halvmeter i luften. Föraren sket nog på sig men bilen åkte vidare ut ur rondellen och körde in på en parkering direkt efter.

Jag höll också på att skita på mig.
Citera
2026-07-18, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Alla som tror att blixten kan slå ner i en bil har tyvärr ingen kunskap inom el!
Blixten måsta alltså ha kontakt med "jord" där den slår ner vilket den omöjligt kan ha i en bil som är isolerad från jord pga sina däck.
Fundera ett varv till. Hur kan blixten träffa (passera via) ett flygplan i luften? Det har ju inte kontakt med jord.

Gummi har lägre resistans än luft, så blixten går "hellre" den vägen än bredvid i luften.
Citera
2026-07-19, 00:11
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:

lol din tomte, sluta skämm ut dig

https://www.youtube.com/shorts/h6CQV-mJRsU
https://www.youtube.com/shorts/m5u4T_PvtUE

Det där är bara "klena" kraftledningar, tänk då en blixt...
Senast redigerad av karlgunnar 2026-07-19 kl. 00:17.
Citera
2026-07-19, 00:47
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Tack för tillrättavisningen.
Tur du finns som lärande anonym dumskalle.
Tack, från hjärtat. Tack.
Citera
2026-07-19, 07:32
Medlem
448s avatar
Citat:

Du är en idiot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in