Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Möjligt att jag missade det eller inte la det på minnet, men oavsett, du som jag får för mig jobbar inom lag och rätt på något sätt, kan du förklara varför mängdrabatt ens finns?
När uppfanns det och vilket parti var det som tyckte det var en bra idé?
Ibland sitter jag och spelar upp en video i mitt huvud om hur vissa beslut som jag inte kan förstå mig på kan ha gått till, men jag kan inte för mitt liv förstå hur diskussionen om mängdrabatt gick till. Det är för mig totalt verklighetsfrånvänt. Vem vill ens ha ett sånt system? Att partier/regeringar har svårt att ändra på nuet är en sak, men att införa det från första början övergår mitt förstånd.
Mängdrabatten och asperationsprincipen finns för att straffen skall bli proportionerliga. Utan detta så hade t ex en inbrottsturné där det begås 18 inbrott, med ett straffvärde på 1 år/inbrott, renderat i ett lika långt straff som man får för ett mord. Det hade varken varit proportionerligt eller rimligt.
Först och främst skall sägas att det inte är något parti som föreslagit/infört "mängdrabatt", eller efterföljande asperationsprincip som sådan, eftersom ingenting av detta är reglerat i lag. Det enda som faktiskt är reglerat i lag är att en
gemensam påföljd skall utdömas vid flera brott, samt
när maxstraffet får överstigas - och isåfall med hur mycket (läs kap.26 och 30 i Brottsbalken). Själva asperationsprincipen är ju endast en modell som vuxit fram genom praxis och finns alltså inte reglerad i lag (mer om detta nedan).
När mängdrabatten "uppfanns" beror lite på vilken utgångspunkt man tar. Redan i
1864 års strafflag så behandlades flerfaldig brottslighet utifrån två modeller beroende på vilken form av flerfaldig brottslighet det rörde sig om. I den ena modellen skulle endast straffet för det svåraste straffet dömas ut och i den andra modellen skulle en kumulation göras. Detta system avskaffades sedan
1938 och en reform genomfördes som ledde till att ett gemensamt straff skulle dömas ut vid flerfaldig brottslighet. Så man kan väl säga att "nuvarande mängdrabatt" började se dagens ljus runt 1938. Denna ordning fortsatte fram till den stora påföljdsreformen
1989. Det är någon gång här man börjar prata i termer av en asperationsprincip vid flerfaldig brottslighet. Denna princip innebar att man vid straffmätning av flerfaldig brottslighet skulle lägga straffvärdet av det allvarligaste brottet till grund för det totala straffvärdet och sedan endast addera en del av straffvärdet för övriga brott. Efter detta började Högsta Domstolen komma med uttalanden och praxis i frågan.
Högsta Domstolens praxis i frågan finns främst i NJA 2008 s. 359 samt NJA 2009 s. 485. Tilläggas skall att det är i NJA
2009 s. 485 som Högsta Domstolen för första gången använder "asperation" som begrepp. Det är i detta avgörandet man klargör att asperationsprincipen är huvudregeln vid dömande av flerfaldig brottslighet.
/Jag hoppas jag uttryckt mig tydligt.