2026-07-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror inte de kriminella bryr sig så mycket om skadestånd. De har väl inga riktiga inkomster som det kan tas pengar från, men visst, kronofogden kan säkert ta värden i beslag, men då stjäl de nya saker bara eller utför nya kriminella handlingar för att få in mer cash att köpa saker för.

Dessutom så innebär ju flerfaldig/upprepad brottslighet större chans att häktas för recidivfara (dvs risk för fortsatt brottslighet) och jag kan lova dig att det inte lockar någon.

Läste du min hänvisning till "den skrotade mängdrabatten"? För jag tycker det är viktigt för diskussionen att du vet att detta inte är någon skrotad mängdrabatt, utan snarare ett komplement till den nuvarande mängdrabatten...
Senast redigerad av Haaaaag 2026-07-17 kl. 23:19.
Citera
2026-07-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Dessutom så innebär ju flerfaldig/upprepad brottslighet större chans att häktas för recidivfara (dvs risk för fortsatt brottslighet) och jag kan lova dig att det inte lockar någon.

Läste du min hänvisning till "den skrotade mängdrabatten"? För jag tycker det är viktigt för diskussionen att du vet att detta inte är någon skrotad mängdrabatt, utan snarare ett komplement till den nuvarande mängdrabatten...

Möjligt att jag missade det eller inte la det på minnet, men oavsett, du som jag får för mig jobbar inom lag och rätt på något sätt, kan du förklara varför mängdrabatt ens finns?

När uppfanns det och vilket parti var det som tyckte det var en bra idé?
Ibland sitter jag och spelar upp en video i mitt huvud om hur vissa beslut som jag inte kan förstå mig på kan ha gått till, men jag kan inte för mitt liv förstå hur diskussionen om mängdrabatt gick till. Det är för mig totalt verklighetsfrånvänt. Vem vill ens ha ett sånt system? Att partier/regeringar har svårt att ändra på nuet är en sak, men att införa det från första början övergår mitt förstånd.
Citera
2026-07-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ett "hårdare livstidsstraff", såtillvida att livstidsstraffet är definitivt, skulle inte vara möjligt. Detta eftersom att en sådan ordning bryter mot EKMR artikel 3 (förbud mot tortyr och annan omänsklig behandling) samt artikel 5 (förbud mot godtyckligt frihetsberövande). Det skall/måste ALLTID i vart fall finnas en möjlighet att få sitt straff tidsbestämt. Det är därför Sverige har en ordning där man kan söka tidsbestämt straff efter 12 år av sitt livstidsstraff - och dessutom få denna ansökningen prövad av domstol.

Jag håller med. MEN när politiker börjar leka med strafflängderna utan en övergripande strategi, så kan det sluta var som helst. Just nu tävlar Sverige att bli bäst på låsa in mest antal människor i Europa.

PS Jag tror man kan bryta mot EKMR artikel 3. De har gjort det i Holland de senaste 75åren. Då de har livstid utan tidsbestämning.
Citera
2026-07-18, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag håller med. MEN när politiker börjar leka med strafflängderna utan en övergripande strategi, så kan det sluta var som helst. Just nu tävlar Sverige att bli bäst på låsa in mest antal människor i Europa.

PS Jag tror man kan bryta mot EKMR artikel 3. De har gjort det i Holland de senaste 75åren. Då de har livstid utan tidsbestämning.

Jag är också för att en livstidsdom kan bli tidsbestämnd, men jag är generellt mot låga straff och sverige har historiskt haft väldigt låga straff.

Jag menar ta en sån sak som våldtäkt av "normalgraden". Finns för övrigt inget normalt med en våldtäkt, men om den inte anses som grov med mycket våld osv så blir det i min mening för låga straff. Tycker att allt under 5år är ett hån mot brottsoffret.

kan tänka mig att sträcka mig till aningen lägre straff om den våldtagne är en partner eller fru.
Där finns det orsaker som gör det mer komplicerat, men om det är en helt okänd person, 5 år. Dubbla det eller mer om det är grov våldtäkt. Det är så klart bara min syn på det, men det är vad jag tycker. Sen kan ju andra förklara varför de inte förtjänar 10 år och det är säkert rätt intressant och kanske komiskt att läsa. Men som jag föstått det är 10 år på maxskalan men det borde vara på minimumskalan.
Citera
2026-07-18, 00:31
Medlem
Citat:
Där finns det något att diskutera. Om du i Sverige gör 50 olika brott där det grövsta brottet ger 4 års fängelse, många andra av de 50 kanske också ger 4 års fängelse, men några ger 2 år, något 1 år och kanske vissa bara några månader så får man som jag förstår det 4 års fängelse. Det är ju helt vansinnigt.

I USA läggs det på hög istället vilket är mer rimligt. Man kan ju faktiskt få t.ex 150 års fängelse i USA om man gjort tillräckligt många grova brott.

Säg att en våldtäkt ger 2 års fängelse (säkert mer i USA, men vi säger det) Om samma person då blir dömd för 10 våldtäkter och de har exakt samma strafflängd så blir det som jag förstår det 20 års fängelse. Det är mycket rimligare än 2 års fängelse. Det innebär ju i praktiken i Sverige att har man begått något grovt brott och man känner på sig att man högst troligt kommer åka dit, då är det fritt fram att göra hur mycket andra brott som helst och det får man inga extra straff för.

Här kan säkert Haaaaag rätta mig om jag har lite fel, men i grunden är det säkert något i stil med det.

USA är inget bra att jmf med då de har 50 staters lagar. Där man har olika VF regler maxstraff och de mesta domar ( 95 till 98 procent) kommer efter plea bargain.

Problemet är att Sverige riskerar få situationer som man får i Thailand. Där en mördare kan komma ut efter 8-10år men om du stjäl 80+ gånger (småsummor) så får du 80år fängelse. men ner till 50år (Max) sen lite kunglig amnesti och du är ute efter 15-20år. Thailand har 428 fångar per 100 000 invånare. Det finns risk att Sverige kommer slå Turkiet. ca 497 fångar per 100 000 inv.

Det vore ett vansinne att låsa in så mycket människor i Sverige. Kopplat till 14 årsgränsen, i Sverige har man haft straffrabatt för unga sedan medeltiden. Och straffmyndighetsålder på 15år från 1864.
Citera
2026-07-18, 00:51
Medlem
Citat:
Jag är också för att en livstidsdom kan bli tidsbestämnd, men jag är generellt mot låga straff och sverige har historiskt haft väldigt låga straff.

Jag menar ta en sån sak som våldtäkt av "normalgraden". Finns för övrigt inget normalt med en våldtäkt, men om den inte anses som grov med mycket våld osv så blir det i min mening för låga straff. Tycker att allt under 5år är ett hån mot brottsoffret.

kan tänka mig att sträcka mig till aningen lägre straff om den våldtagne är en partner eller fru.
Där finns det orsaker som gör det mer komplicerat, men om det är en helt okänd person, 5 år. Dubbla det eller mer om det är grov våldtäkt. Det är så klart bara min syn på det, men det är vad jag tycker. Sen kan ju andra förklara varför de inte förtjänar 10 år och det är säkert rätt intressant och kanske komiskt att läsa. Men som jag föstått det är 10 år på maxskalan men det borde vara på minimumskalan.

Det finns ju skillnad på våldtäkt och våldtäkt. Den värsta våldtäkten jag har läst om i Sverige är en gruppvåldtäkt där siste "man" använde en trasig flaska och skar upp hela underlivet på en flicka. Det var värre än många andra våldtäkter. När man pratar om normalgraden är ju bara ett försök att rangordna jmf med grövre brott. Folk lägger in för mycket mening i vissa begrepp.

Varför ska man få rabatt för våldta sin fru? Den värste massvåldtäktsmannen jag har läst om i Sverige våldtog sin fru 1200+ gånger. Varför polisanmälda inte frun? GM var en polis.

Det finns en mycket liten grupp våldtäktsmän som återfaller och kommer inte sluta. Det är de vi ska bestraffa hårt.
Citera
2026-07-18, 01:16
Medlem
Citat:
USA är inget bra att jmf med då de har 50 staters lagar. Där man har olika VF regler maxstraff och de mesta domar ( 95 till 98 procent) kommer efter plea bargain.

Problemet är att Sverige riskerar få situationer som man får i Thailand. Där en mördare kan komma ut efter 8-10år men om du stjäl 80+ gånger (småsummor) så får du 80år fängelse. men ner till 50år (Max) sen lite kunglig amnesti och du är ute efter 15-20år. Thailand har 428 fångar per 100 000 invånare. Det finns risk att Sverige kommer slå Turkiet. ca 497 fångar per 100 000 inv.

Det vore ett vansinne att låsa in så mycket människor i Sverige. Kopplat till 14 årsgränsen, i Sverige har man haft straffrabatt för unga sedan medeltiden. Och straffmyndighetsålder på 15år från 1864.

Man måste se var man har perspektiet. Ska det vara på de dömda eller på alla andras rätt att leva fritt utan kriminalitet.

Man ska inte dalta med kriminella. Det återfallet ändå i brott så ofta. Bäst att låsa in dom länge så att de inte kan göra nya brott.

Med det menar jag hårdare lagar mot brott. Sverige har riktigt mesiga straff jämfört med många andra länder.
Citera
2026-07-18, 01:21
Medlem
Citat:
Det finns ju skillnad på våldtäkt och våldtäkt. Den värsta våldtäkten jag har läst om i Sverige är en gruppvåldtäkt där siste "man" använde en trasig flaska och skar upp hela underlivet på en flicka. Det var värre än många andra våldtäkter. När man pratar om normalgraden är ju bara ett försök att rangordna jmf med grövre brott. Folk lägger in för mycket mening i vissa begrepp.

Varför ska man få rabatt för våldta sin fru? Den värste massvåldtäktsmannen jag har läst om i Sverige våldtog sin fru 1200+ gånger. Varför polisanmälda inte frun? GM var en polis.

Det finns en mycket liten grupp våldtäktsmän som återfaller och kommer inte sluta. Det är de vi ska bestraffa hårt.

Min poäng är att om man är gift med någon så har man indirekt sagt att man ska vara tillsammans med den personen livet ut. Ofta blir det ju inte så, men ändå.

Att anmäla sin fru eller man för våldtäkt är ett eget fall i min bok. Det går inte att behandla på¨samma sätt som våldtäkt mot okänd.

Här har vi två personer som troligen älskat varandra, varför annars gifte dom sig? Men sen gick något fel och det där måste nog granskas. Det är inte alls samma sak som om en okänd muhammed våldtar en okänd flicka på gatan, dessa två är gifta och då krävs myckt mer i min mening för att utreda varför det skulle handla om en våldtäkt.
Citera
2026-07-18, 23:10
Medlem
Citat:
Möjligt att jag missade det eller inte la det på minnet, men oavsett, du som jag får för mig jobbar inom lag och rätt på något sätt, kan du förklara varför mängdrabatt ens finns?

När uppfanns det och vilket parti var det som tyckte det var en bra idé?
Ibland sitter jag och spelar upp en video i mitt huvud om hur vissa beslut som jag inte kan förstå mig på kan ha gått till, men jag kan inte för mitt liv förstå hur diskussionen om mängdrabatt gick till. Det är för mig totalt verklighetsfrånvänt. Vem vill ens ha ett sånt system? Att partier/regeringar har svårt att ändra på nuet är en sak, men att införa det från första början övergår mitt förstånd.

Mängdrabatten och asperationsprincipen finns för att straffen skall bli proportionerliga. Utan detta så hade t ex en inbrottsturné där det begås 18 inbrott, med ett straffvärde på 1 år/inbrott, renderat i ett lika långt straff som man får för ett mord. Det hade varken varit proportionerligt eller rimligt.

Först och främst skall sägas att det inte är något parti som föreslagit/infört "mängdrabatt", eller efterföljande asperationsprincip som sådan, eftersom ingenting av detta är reglerat i lag. Det enda som faktiskt är reglerat i lag är att en gemensam påföljd skall utdömas vid flera brott, samt när maxstraffet får överstigas - och isåfall med hur mycket (läs kap.26 och 30 i Brottsbalken). Själva asperationsprincipen är ju endast en modell som vuxit fram genom praxis och finns alltså inte reglerad i lag (mer om detta nedan).

När mängdrabatten "uppfanns" beror lite på vilken utgångspunkt man tar. Redan i 1864 års strafflag så behandlades flerfaldig brottslighet utifrån två modeller beroende på vilken form av flerfaldig brottslighet det rörde sig om. I den ena modellen skulle endast straffet för det svåraste straffet dömas ut och i den andra modellen skulle en kumulation göras. Detta system avskaffades sedan 1938 och en reform genomfördes som ledde till att ett gemensamt straff skulle dömas ut vid flerfaldig brottslighet. Så man kan väl säga att "nuvarande mängdrabatt" började se dagens ljus runt 1938. Denna ordning fortsatte fram till den stora påföljdsreformen 1989. Det är någon gång här man börjar prata i termer av en asperationsprincip vid flerfaldig brottslighet. Denna princip innebar att man vid straffmätning av flerfaldig brottslighet skulle lägga straffvärdet av det allvarligaste brottet till grund för det totala straffvärdet och sedan endast addera en del av straffvärdet för övriga brott. Efter detta började Högsta Domstolen komma med uttalanden och praxis i frågan.

Högsta Domstolens praxis i frågan finns främst i NJA 2008 s. 359 samt NJA 2009 s. 485. Tilläggas skall att det är i NJA 2009 s. 485 som Högsta Domstolen för första gången använder "asperation" som begrepp. Det är i detta avgörandet man klargör att asperationsprincipen är huvudregeln vid dömande av flerfaldig brottslighet.

/Jag hoppas jag uttryckt mig tydligt.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-07-18 kl. 23:13.
Citera
2026-07-19, 07:52
Medlem
Citat:
Tre tonåringar döms – offret tvingades äta hundbajs
17 JULI 2026
Tre tonåringar döms för grov misshandel och grovt olaga tvång efter en händelse i Älvkarleby tidigare i år. Offret tvingades bland annat till kränkande handlingar som att äta hundavföring. Händelsen blev även filmad.
Misshandeln ska ha ägt rum i slutet på mars i år och offret mottog slag och sparkar mot både kroppen och huvudet.

Enligt rätten var de tre pojkarna, samtliga under 18 år, involverade och begick brotten i samförstånd och de döms därför som medgärningsmän.
Alla de åtalade erkänner att de gjort sig skyldiga till misshandel av normalgraden. En av dem erkänner också olaga tvång av normalgraden.
Döms till ungdomsvård
Samtliga döms till ungdomsvård. En av pojkarna döms också, trots att han nekar till brottet, för en tidigare misshandel av en jämnårig flicka. Han döms därför även till 85 timmars ungdomstjänst och ska dessutom betala 8 000 kronor i skadestånd till flickan.
Gällande skadeståndet ska de tre tilltalade tillsammans betala drygt 101 000 kronor. En del av beloppet ska betalas av deras vårdnadshavare.

Endast ungdomsvård? Vad händer med de ungdomsfängelse som har byggts i Täby?
Vi har varit för naiva, hela straffsystem för ungdomsbrott behöver djupa förändringar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tre-tonaringar-doms-offret-tvingades-ata-hundbajs
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-19 kl. 08:31.
Citera
2026-07-19, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Endast ungdomsvård? Vad händer med de ungdomsfängelse som har byggts i Täby?
Vi har varit för naiva, hela straffsystem för ungdomsbrott behöver djupa förändringar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tre-tonaringar-doms-offret-tvingades-ata-hundbajs

Den nya påföljden ungdomsfängelse trädde i kraft 1 juli 2026 och brottet du refererade till begicks i mars 2026. Detta gör att man inte kan döma personerna till ungdomsfängelse retroaktivt.

Det är inget ungdomsfängelse som byggs i Täby, utan man har endast integrerat ungdomsavdelningar på den redan befintliga anstalten. Samma sak gäller anstalterna Högsbo, Rosersberg, Österåker, Kumla, Skenäs, Ystad och Sagsjön - som även dom skall inrymma ungdomsavdelningar.
Citera
2026-07-19, 18:17
Medlem
Citat:
Det är inget ungdomsfängelse som byggs i Täby, utan man har endast integrerat ungdomsavdelningar på den redan befintliga anstalten. Samma sak gäller anstalterna Rosersberg, Österåker - som även dom skall inrymma ungdomsavdelningar.

Ja, jag visste om ungdomsavdelningarna på Täby, Österåker och Rosersberg. Kommer också anstalten i Norrtälje att ha ungdomsavdelningar?

De allra flesta kriminella ungdomar bor i Stockholm region så massiva mängder av resurser krävs där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in