Av outgrundlig orsak började jag plötsligt att tänka på den gamla goda tiden innan flyktingkrisen då gäng fortfarande var gäng i traditionell mening och medlemskap var något man förtjänade genom lojalitet samt lång och trogen tjänst.
Blev lite nyfiken på hur det har gått för Raffa Pancamo och grabbarna såhär 15-20 år sedan organisationens bildande men upptäckte till mitt förtret att trådarna numera är låsta.
(FB) Raffa Pancamo/Gangland Sweden
(FB) Gangland
Att trådarna är låsta i forumsdelen organiserad brottslighet är nog vettigt men tänker att historian och gängets aktiviteter motiverar en tråd under kriminalhistoria.
Dessutom är många av länkarna i orginaltrådarna döda, såklart. Kan tänka mig att folk har mycket sparat på sina datorer och om inte så måste det ju finnas mycket kunskap och historier ändå. Mycket går förmodligen att hitta i ovan nämnda trådar men 16 600 inlägg i ena och nästan 1250 i den andra gör det till en hyfsat stor ansträngning att plöja igenom. Dessutom är ju de trådarna fulla med chat, trams, tjafs och regelbrott vilket inte gör saken bättre.
Vore därför intressant med en lite mer städad tråd anno 2026, där vi kan diskutera gängets uppgång och fall samt om man har material dela med sig av det.