2026-07-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du gillar använda logik och VAR mot folk som gillar känslan i flowet.

Jag knullar tjejer också på känsla men hade hon använt VAR på mig så hade nog kunnat förbättra en del saker ..

Människor med Autism älskar VAR...för rätt ska vara rätt

Att döma en fotbollsmatch är inte samma som att knulla en tjej. Det borde väl till och med du förstå. Eller har du 70 000 på läktaren när du knullar?

En majoritet av alla svenskar är väl autister i så fall förutom när det kommer till VAR. Att rätt ska vara rätt är.annars självklart i detta landet.
Citera
2026-07-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Jag skrev att klubbarna är fjantiga, inte fansen.

Om passionen dör för att det ska blir rättvisare bedömningar så är nog inte passionen speciellt stark till att börja med.

Okej många klubbar har vänt sig till fansen och haft röstning ang VAR så i många fall så är det faktiskt fansen som väljer bort VAR !
Citera
2026-07-18, 18:08
Medlem
Citat:
Varför ens diskutera då och hitta på extremt dåliga argument? Du har ju inte ens grundat din åsikt på fakta och logik. Är du en kvinna?

Jag behöver väl inte argument för att föredra fotboll utan VAR ..

Om min egna känsla blir bättre utan att invänta VAR beslut och istället acceptera en domare som dömer i stunden så är din fråga om jag är en kvinna ?

Vill du vinna en diskussion genom att hävda att din åsikt är bättre än min ?
Citera
2026-07-18, 18:14
Medlem
Citat:
Att döma en fotbollsmatch är inte samma som att knulla en tjej. Det borde väl till och med du förstå. Eller har du 70 000 på läktaren när du knullar?

En majoritet av alla svenskar är väl autister i så fall förutom när det kommer till VAR. Att rätt ska vara rätt är.annars självklart i detta landet.

Du verkar missförstå oavsett hur många gånger jag förklarar..

Det handlar inte om att jag behöver en exakt rättvisa i varje händelse ute på plan..

Utan gillade känslan när det var flow och att domaren dömde efter sin förmåga och ofta så blev det både rätt och fel lite åt olika håll

Nu vill man använda VAR så att inget misstag ska begås men hamnar ändå i massa små bedömningar som kan gå åt olika håll....jag tycker inte fotbollen blivit bättre av VAR, trots att man hittar fler fel beslut..

Jag kan alltså acceptera att du gillar VAR och tänker inte övertala dig till att ändra åsikt..
Citera
2026-07-18, 18:23
Medlem
Citat:
Jag behöver väl inte argument för att föredra fotboll utan VAR ..

Om min egna känsla blir bättre utan att invänta VAR beslut och istället acceptera en domare som dömer i stunden så är din fråga om jag är en kvinna ?

Vill du vinna en diskussion genom att hävda att din åsikt är bättre än min ?

Absolut. Du behöver inte ha några argument för att ogilla VAR.

Men om du ska diskutera om VAR så är det en fördel att ha andra argument än hastigt ihopsnickrade idiotiska argument.

Du har flera gånger klagat på att jag inte förstår. Nä, jag förstår inte din känsla. Det är typiskt kvinnligt att bli upprörd när någon inte förstår deras känslor.
Citera
2026-07-18, 18:25
Medlem
Citat:
Absolut. Du behöver inte ha några argument för att ogilla VAR.

Men om du ska diskutera om VAR så är det en fördel att ha andra argument än hastigt ihopsnickrade idiotiska argument.

Du har flera gånger klagat på att jag inte förstår. Nä, jag förstår inte din känsla. Det är typiskt kvinnligt att bli upprörd när någon inte förstår deras känslor.

Andra argument?
Jag är medelålder och spelat fotboll i 30år..

Mina argument till att jag ogillar VAR är väl tillräckliga för mig ?

Jag behöver väl inte argument för att ändra din åsikt ?

Eller hur menar du ?
Citera
2026-07-18, 18:27
Medlem
Citat:
Du verkar missförstå oavsett hur många gånger jag förklarar..

Det handlar inte om att jag behöver en exakt rättvisa i varje händelse ute på plan..

Utan gillade känslan när det var flow och att domaren dömde efter sin förmåga och ofta så blev det både rätt och fel lite åt olika håll

Nu vill man använda VAR så att inget misstag ska begås men hamnar ändå i massa små bedömningar som kan gå åt olika håll....jag tycker inte fotbollen blivit bättre av VAR, trots att man hittar fler fel beslut..

Jag kan alltså acceptera att du gillar VAR och tänker inte övertala dig till att ändra åsikt..

Domaren gör hela tiden massa små bedömningar. Dessa resulterar oftast inte i frispark. Precis som som med VAR. Vad är det du inte förstår?

Vi vill att lagens spel mot varandra ska avgöra matchen inte domarens tillkortakommanden. VAR minimerar domarmisstag så att spelet på plan ska vara så utslagsgivande som möjligt.

Jag vill inte att en VM-final avgörs av ett domarmisstag om man nu kan undvika det. Extremt surt att förlora en final pga "guds hand". Både för fansen och spelarna. Om man kan undvika det så ska man göra det
Citera
2026-07-18, 18:32
Medlem
Citat:
Domaren gör hela tiden massa små bedömningar. Dessa resulterar oftast inte i frispark. Precis som som med VAR. Vad är det du inte förstår?

Vi vill att lagens spel mot varandra ska avgöra matchen inte domarens tillkortakommanden. VAR minimerar domarmisstag så att spelet på plan ska vara så utslagsgivande som möjligt.

Jag vill inte att en VM-final avgörs av ett domarmisstag om man nu kan undvika det. Extremt surt att förlora en final pga "guds hand". Både för fansen och spelarna. Om man kan undvika det så ska man göra det

Jag menar att jag tyckte det var okej att domaren faktiskt gjorde misstag i stunden...visst ibland skrek man att domaren var blind eller en idiot..

Men det ingick i liksom känslan att domaren gjorde fel ibland åt båda hållen och att det var enligt mig okej...

Jag menade då att det blir ett flow vid mål och annat på plan..

Vi behöver inte tycka lika
Citera
2026-07-18, 18:38
Medlem
Citat:

På något sjukt sätt så även guds hand och om bollen verkligen var inne 1966 när bollen tog ribba ner på mållinjen alltså blir en känsla som faktiskt tillhör.

Låter det märkligt för dig ? Alltså att även om domaren gjorde fel så menar jag att det ingår lite i det jag gillade med fotbollen...

Nu tycker jag att det blir lite plottrigt och folk verkar ff lika förbannade på ett hårstrå eller en 50/50 men att vi ständigt måste vänta på beslut...så flowet försvinner med felaktiga mindre beslut ändå påverkar mål..
Citera
2026-07-18, 21:56
Medlem
Citat:

Fast du beskriver VAR som VAR borde fungera. Men det gigantiska problemet är att VAR istället medverkar till andra domarmisstag och i praktiken inte gjort matcherna mer rättvisa. Framförallt är VAR som värst när de letar upp röda kort och straffsparkar för små förseelser som det enligt regelboken inte skall dömas för, men de dömer på saker som förstärks på en skärm. Och dömer bort regelrätta mål pga att de letar upp en detalj som inte påverkat.

VAR är en god tanke, men efter flera års användande har rättvisan inte blivit bättre. Dock inte värre i VM än en vanlig omgång i PL som alltid innehåller feldomslut och diskussioner.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-07-18 kl. 22:04.
Citera
2026-07-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Fast du beskriver VAR som VAR borde fungera. Men det gigantiska problemet är att VAR istället medverkar till andra domarmisstag och i praktiken inte gjort matcherna mer rättvisa. Framförallt är VAR som värst när de letar upp röda kort och straffsparkar för små förseelser som det enligt regelboken inte skall dömas för, men de dömer på saker som förstärks på en skärm. Och dömer bort regelrätta mål pga att de letar upp en detalj som inte påverkat.

VAR är en god tanke, men efter flera års användande har rättvisan inte blivit bättre. Dock inte värre i VM än en vanlig omgång i PL som alltid innehåller feldomslut och diskussioner.

Problemen du radar upp kan åtgärdas. De är inga argument mot VAR i almmänhet utan saker som bör förbättras med VAR. Det går att hitta lösningar på dessa snarare än att återgå till tiden utan VAR med massa andra problem .

Vilka mål har dömts bort pga detaljer som inte påverkar?

Saker som förstärks på en skärm? Vad menar du med det?
Citera
2026-07-18, 22:33
Medlem
Citat:
Problemen du radar upp kan åtgärdas. De är inga argument mot VAR i almmänhet utan saker som bör förbättras med VAR. Det går att hitta lösningar på dessa snarare än att återgå till tiden utan VAR med massa andra problem .

Vilka mål har dömts bort pga detaljer som inte påverkar?

Saker som förstärks på en skärm? Vad menar du med det?

Fast efter flera års användande i PL har ingenting åtgärdats. Främst där jag tänker på felaktigt bortdömda mål. Även om ”17 sekunders-målet” i VM kan diskuteras.

Går ju inte rabbla upp allt när det gäller skärmförstärkning men min åsikt är att det röda kort som USA:s invärvade engelsman fick var ett ”bra” exempel på olyckshändelser som knappt är frispark men som i slow motion förvandlas till rött kort.

Och det knasigaste är att folk blivit så hjärntvättade att många faktiskt tycker utvisningen var korrekt. ”Hur fan hamnade vi här?”. Snart vågar ingen gå in i närkamp längre då risken för rött kort är stor varje gång man försöker ta bollen. Om/När det fysiska spelet försvinner är det inte längre fotboll, tycker jag. Och det är VAR:s fel att det är där vi snart hamnar.

Tillägg: andra röda i premiären var ett ”uppletat”.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-07-18 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in