Citat:
Du vidhåller din position vilket är helt OK - hade inte förväntat mig annat
Men Hockeyn har redan massa korta avbröt och tillåter otroligt mkt kontakt
Jag tror att personer som älskar VAR är personer som älskar rättvisa , men har börjat inse att även rättvisa kan vara svårt med VAR för domarna och VAR rummet har makt ändå att påverka !
Det fanns domare som dömde fel förr eller hade olika nivåer på hur hårt spel kunde tillåtas men en del i charmen ...
Men ni som vill ha VAR måste vara mkt förvånande att Allsvenska klubbar inte vill ha det väl ? Klubbarna röstar alltså om det !!
Jag tror att personer som älskar VAR är personer som älskar rättvisa , men har börjat inse att även rättvisa kan vara svårt med VAR för domarna och VAR rummet har makt ändå att påverka !
Det fanns domare som dömde fel förr eller hade olika nivåer på hur hårt spel kunde tillåtas men en del i charmen ...
Men ni som vill ha VAR måste vara mkt förvånande att Allsvenska klubbar inte vill ha det väl ? Klubbarna röstar alltså om det !!

Tänker inte försöka ändra på den och kan nog inte förtydliga min egen position mer än vad jag skrev i det inlägg du svarade på.
----
Som jag ser det :
VAR kan helt klart bli bättre men jag ser ingen som helst anledning att det inte kan bli lika bra som i NHL om man fortsätter finslipa VAR (hur det används) samt regelverket synkront.
Att gå bakåt och ta bort VAR som verktyg - det kan du tycka om du vill , men det är väldigt osannolikt att det skulle inträffa.
Avbrotten är inte så många och störande för mig att det blir ett stort problem, speciellt nu när vi fått bort otyget med folk som ligger och rullar sig och slår i marken och fördröjer spelet. Tycker att detta VM haft helt OK flow.
(Redan nu försvinner ju argument som en domare tidigare kunde gömma sig bakom som t.ex. att : domaren såg inte riktigt situationen, så det blev straffspark)
När en hel match (av digniteten VM och liknande) kan avgöras av en enskild händelse så tycker jag det är självklart att använda VAR som verktyg.
Som jag skrev - i en lång serie som allsvenskan blir enskild beslut mindre betydelsefulla och jag ser ingen anledning att de inte själva kan få bestämma då det också är en kostnadsfråga.
PS Minns att i kvalet till allsvenskan, bäst av två matcher blåstes en gång en straffspark för en händelse som inträffade 2 meter utanför straffområdet för att domaren hade dålig vinkel. Det vart ett mål och det laget som tog ledningen vann också matchen. Charmnen med felaktiga beslut försvinner i såna situationer som kostar både frustration och miljonbelopp .
PPS Folk minns ju ofta det som blir fel men glömmer alla gånger det de facto blir mycket bättre beslut.
Senast redigerad av matsqq 2026-07-16 kl. 12:50.
Senast redigerad av matsqq 2026-07-16 kl. 12:50.