Citat:
Ursprungligen postat av
EttTillKonto2
Jag får erkänna att jag hade fel. SD övergav inte tvångsblandningsspöket och har fortsatt anklaga Sossarna för att med berått mod "tvångsblanda" befolkningen. För att förhindra detta ska villaägare enligt partiet få vetorätt mot bostadsbyggen i deras områden.
Det förändrar inte klagomålet i sak men hur moderatorerna i Politik: inrikes styr innehållet utifrån SD:s partilinje är frapperande. Det kan knappast anses vara neutralt att anklaga Sossarna för "tvångsblandning" men eftersom SD gör just det får rubriken stå kvar. Samtidigt "korrigeras" andra rubriker snabbt om de kan tänkas missgynna SD.
Jag tror att en del moderatorer tror att vad som skrivs på Flashback påverkar opinionen. Eftersom det är valår gör de vad de kan för att styra innehållet i en för deras favoritpartis gynnsam riktning.
(Jag modererar inte Politik Inrikes, men väl andra politiska forum.)
Fullt så naiva och optimistiska är knappast de som modererar Politik Inrikes att de tror de påverkar utgången av riksdagsvalet genom exakt formulering av en rubrik på Flashback. Förmodligen har det ungefär samma obefintliga påverkan som rubrikerna har för t.ex. hur det går i Israel-Palestinakonflikten eller Ukrainakriget.
Men jag håller med om att rubrikerna i de politiska forumen tyvärr inte alltid är bra, det är ju därför vi ändrar dem. Ibland kommer man direkt på någon riktigt bra rubrik, men ibland är det tyvärr riktigt knepigt.
Rent allmänt kan sägas att rubriker ska vara korrekta men även spegla vad man tror trådskaparen vill diskutera. Och då det är många sverigedemokrater på forumet, åtminstone i Politik Inrikes, är det nog inte osannolikt att det ofta är frågor just från deras synvinkel de vill diskutera vilket således ofta därför kommer återspeglas i rubrikerna.
Dessvärre är oftast inte rapporterna till mycket hjälp då de mycket sällan innehåller förslag på bättre rubriker (annat än när det gäller stavfel eller datumformatet av någon märklig orsak). Möjligen får man ibland en hel heluppsats om varför en rubrik är fel och hur det egentligen ligger till, men sällan ett konkret förslag på en bättre rubrik.
Så m.a.o. stämmer det att de tyvärr inte alltid är bra, men löningen är oftast att rapportera dem. Och då inte bara skicka en tom rapport, eller en kommentar om att det är fel, eller en hel uppsats om varför det är fel, utan istället komma med konkreta förslag på bättre rubriker. Förslag på rubriker som dels är hyfsat neutrala men samtidigt på ett rättvist sätt även speglar den subjektiva infallsvinkel på ett ämne trådskaparen förefaller vilja diskutera. (Och därtill lyckas få in det på inte alltför många tecken.) Det skulle vara den mest effektiva metoden för att fler rubriker blir bra framöver.