2026-07-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Zelenskyj har inte heller mycket att förlora med tanke på att korruptionen inom hans nära har gjort honom ganska impopulär. Jag utesluter inte att Fedorov blir Zelenskyjs efterträdare.
Ja den tanken har slagit mig också.
Och...
Fedorov is emerging as a challenger to Zelensky

"Fedorov is emerging as a challenger to Zelensky | Bohdan Nahaylo" https://www.kyivpost.com/post/80586
Citera
2026-07-18, 19:39
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Och...

"Fedorov is emerging as a challenger to Zelensky | Bohdan Nahaylo" https://www.kyivpost.com/post/80586
Fedorov lär fortsätta Zelenskyjs linje gentemot Rysseriet, men man hoppas på minskad korruption ifall han skulle ta över. Det viktigaste då blir att Fedorov och Syrskyj kommer på en kompromiss när det gäller sättet att föra krig vilket jag tror de kommer komma överens om.
Citera
2026-07-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Och...

Fast borde inte Chief in Command Vladimir Vladimirovich Putin ha synpunkter på det? Tror du att Vladimir Vladimirovich Putin kommer att sanktionera en sådan utmaning?
Citera
2026-07-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Ja alltså vad jobbar den ryska medelklassen med egentligen i dessa tider?? Hur lyckas de hålla igång ekonomin för dom??
statliga arbeten där man har rätt till sin procent (eller kan kräva "bruna kuvert") utöver en på papperet alldaglig lön
Citera
2026-07-18, 19:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Klappträ.
Jag fetmarkerade vad jag frågar efter.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad tramsar du om? Du frågade varför, och det verkar som du syftar på Financial Times rubrik? "Zelenskyy considers sacking commander-in-chief as protests swell ".

Jag skrev vad FT skriver. Anledningen sägs vara att Syrsky vill ha fler "assault troops" till köttkvarnen medan Fedorov vill köra ett annat stuk. Det finns aktivister som är anti-Syrskys stil.
Citera
2026-07-18, 20:11
Medlem
Skottlossningar, våld, fylleri och slagsmål i de ryska bensinköerna. Orchernas frustration ligger tung i luften.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/putins-kris-okar-dodsfall-i-bensinkoer/
Citera
2026-07-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Tror du att någon har vågat berätta det här för Putin ännu?

Undrar om Vlad fortfarande kommer att prata positivt om Kinesen eller om han tycker att det är dags att börja hota Kina på samma sätt som han hotat Europa i sina sändningar?
Att Power of Sibera 2 skulle rinna ut i sanden var förväntat. De 2 gånger tidigare rysseriet och kineserna skrivit ett avtal om samma sak rann det också ut i sanden då de aldrig lyckades lösa de små petitesserna om vem som ska finansiera bygget och vilket pris kineserna ska betala för gasen. Det "tomma" avtalet var ett väldigt billigt sätt för xi att säkra ännu mer ryska råvaror till ännu lägre pris.

Men det finns egentligen inget som hindrar kineserna från att ta över de sibiriska gas och oljefälten med våld och arrangera en "folkomröstning", mästerstrateg v.puttin kan ju inte hävda att det skulle vara ett brott mot internationell lag att invadera ett område och sedan hålla "folkomröstning"
Citera
2026-07-18, 20:14
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Vilken otur, men man kan ju bli lite snurrig och halvblind av dålig vodka. Hur många generaler har rysseriet nu förlorat i kriget?
Det är väl inte bekräftat av någon annan källa ännu? Känns lite skumt?
Citera
2026-07-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Ukraina har faktiskt fortfarande egen ekonomi eftersom de exporterar stora mängder spannmål och även metaller.
Skulle EU tvingas kompensera även det bortfallet är det inte säkert att EU har råd längre.
Under första halvåret 2026 gick cirka 63 % av statens totala utgifter till försvaret. Ukraina prioriterar att använda sina egna intäkter till att upprätthålla militär förmåga för att försvara territoriet.
Utländsk hjälp går mestadels till det civila samhället.
Jodå, Ukrainas ekonomi motsvarar knappt 1% av EUs BNP; en baggis att hålla flytande.
Citera
2026-07-18, 20:28
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Jodå, Ukrainas ekonomi motsvarar knappt 1% av EUs BNP; en baggis att hålla flytande.

Skönt, då slipper nobelpristagaren att oroa sig
Citera
2026-07-18, 20:31
Medlem
Ukraina förstör alltså Rysslands blodomlopp.

Raffinderierna går upp i rök. Arbetet vid oljekällorna pausas eller stannar helt, eftersom man inte har nånstans att skicka oljan man pumpar upp.

Oljesystemet är gjort för att vara igång 24/7. Det skär ihop direkt. Det är inte som nån j-a lampa, som man tänder och släcker hur man vill.

Oljekällorna kommer troligen att förstöras.

Det är med glädje jag ser Rysslands förfall. Det enda bra ryssarna har, är olja och gas. Resten är bara fylla, depression, dumhet och problem.

Avveckla Ryssland!
Citera
2026-07-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus

BRICS vad är det? Som någon skrev i tidigare länken: Putin= Junior Partner, det är nog så som Kina ser Ryssland idag.

middagsklubben BRICS är jätteviktig för rysseriet, de får sitta vid samma bord som presidenter (rena amatörer i korruption jämfört med triljonär v.puttin) från Indonesien, Etiopien, Sydafrika och Brasilien till en fin middag, och även Irans diktator och Saudiarabiens diktators representant. Det ser ut som om rysseriet är "accepterade" i ett gäng råvaruexportörer eller folkrika länder med stor export av lätt förädlade varor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in