Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vem var Eva?
Jag känner alltså inte till denna kvinnas fullständiga namn.
Det hela rör ett resonemang i Lars Borgnäs bok
Sanningen är en sällsynt gäst, sjunde kapitlet
Döden vid E4, underrubrik
Seriemord?. Rättsläkaren Olle Lindquist har tillsammans med Anne-Catherines far sedan länge varit drivande i ett ärekränkande försök att svärta ner Teet Härms rykte ytterligare genom att inte bara anklaga honom för mord på Catrine Da Costa och Anne-Catherine Härm utan även på ytterligare fyra kvinnor. Borgnäs hänger i sin bok på detta tåg genom att komma med egna teorier runt ett påstått tillvägagångssätt, bland annat teorin att de föregivna offren skulle vara kopplade samman genom närheten till E4:an. Alltihop höggradigt spekulativt.
På sidan 320 i pocketversionen av
Sanningen är en sällsynt gäst skriver Borgnäs: "När Olle Lindquist tipsade polisen om de mord han ansåg kunde ha samband med varandra ingick i serien de tre ouppklarade prostitutionsmorden på Annika, Catrine och Elisabeth.
Men Lindquist placerade också in Anne-Catherines dödsfall i serien. Han inkluderade också
en prostituerad kvinna, Eva som begått vad som såg ut som självmord 1987 (min understrykning). Även ett kvinnomord i Humlegården sommaren 1982 fanns med på Lindquist lista."
Enligt denna teori skulle alltså Teet Härm ha seriemördat sex olika kvinnor.
1. Anne-Catherine Härm (död 6 januari 1982)
2. Annika Nordberg (död 16 juli 1982)
3. Kristina Bäckman (död 31 juli 1982)
4. Elisabeth Jansson (försvunnen 18 december,funnen 22 december 1982)
5. Catrine Da Costa (försvunnen troligen 10 juni 1984, funnen 18 juli 1984)
6. Eva (1987)
Det skulle ändock vara av intresse att höra den fullständiga teorin från förstahandskällan Olle Lindquist och inte bara i referat. Jag antar att en gemensam nämnare för kvinnorna är att alla vid något tillfälle hade prostituerat sig, enligt Lindquist. Varför Bäckman anses vara prostituerad känner jag inte till, jag vet inte om något talat för detta.
http://www.expressen.se/1.761982