2008-01-09, 10:25
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag vet att du inte påstod det, men du har tidigare sagt att seriemördarteorin inte är helt oäven och att det hade varit ganska häftigt om det vore så. Därav min slutsats att du nog i hemlighet drömmer lite om att det skulle vara så.

Jag har läst döden är en man...

Tyst med dig!! Så är det inte alls!

Eller...kanske LITE... Det VORE faktiskt rätt fräckt om han var tidernas seriemördare! Det vore nog att föredra oxå! Jag menar, OM han var det..hade han ändå delvis fått ett straff...annars har en oskyldig människa dömts till ett socialt fängelse utan möjlighet att kunna rentvå sig! DET är hemskt! Så förhoppningsvis så kan dom få sitt skadestånd nu
Citera
2008-01-09, 14:53
Medlem
Jag har en fråga: vem var arkitekten? Vad hette han och vad gjorde han? Sågs hon där sista gången, på Östermalm? Kan det stämma att läkarna hjälpte honom städa upp? Slaktaren känns som rätt gärningsman men ett problem är att både obducenten och allmänläkaren "känns" skyldiga. Det är något med deras bristande försvar, det "känns" som att de döljer massor. Begripligt med tanke på hetsen under 80-talet och besöken hos prostituerade men ändå verkar deras försvar vara att hålla tyst. Läste någon intervju som heller inte hjälpte. Har de försökt ge en lång ordentlig intervju där de försvarar sig trovärdigt?
Citera
2008-01-09, 16:24
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Jag har en fråga: vem var arkitekten? Vad hette han och vad gjorde han? Sågs hon där sista gången, på Östermalm? Kan det stämma att läkarna hjälpte honom städa upp? Slaktaren känns som rätt gärningsman men ett problem är att både obducenten och allmänläkaren "känns" skyldiga. Det är något med deras bristande försvar, det "känns" som att de döljer massor. Begripligt med tanke på hetsen under 80-talet och besöken hos prostituerade men ändå verkar deras försvar vara att hålla tyst. Läste någon intervju som heller inte hjälpte. Har de försökt ge en lång ordentlig intervju där de försvarar sig trovärdigt?

För det första är det åklagarens skyldighet att komma fram med bevis mot de åtalade, än så länge slipper man alltså bevisa sin oskuld i Sverige. Några bevis har inte åklagaren fått fram och de båda blev sålunda friade. De båda har alltså ingen som helst anledning att bedyra sin oskuld i media (som ju faktiskt bär stor del av ansvaret för deras olycka...). Är de några som mist all form av förtroende för pressen så är det väl dessa båda herrar...

Med polisen har de båda samarbetat fullt ut under utredningen och polisen har sedan många år avfört de båda från alla misstankar. De har även (efter nedlagd utredning) självmant inkommit med begäran om exempelvis DNA-jämförelser med de funna hårstråna på handduken.

På vad grundar du din "känsla" av att de är skyldiga?
Citera
2008-01-09, 16:52
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer

När det gäller Arkitekten...hans namn har jag ingen aning om vad det var (han är död nu), men när det gäller vad han gjorde så antar jag att han arkitektade! Och gällande hans eventuella inblandning i styckningen av Cdc, så var han den sista (förutom gärningsman) som såg henne i livet. Det intressanta med det är att det ofta ÄR gärningmannen. Så polisen tenderar att undersöka den personen väldigt noggrant. Så skedde ej i det här fallet.

Han hade vid ett flertal tillfällen köpt sex av prostituerade på Malmskilldsgatan, bl a Cdc. Och hon hade även bott hos honom under olika perioder. Det SÄGS även att han gick beväpnad med strypsnara och ägde ett flertal pistoler.

Lars Borgnäs lägger fram det som ett eventuellt scenario att Cdc dog medan hon var hos honom, och att Teet Härm sedan skulle ha hjälpt honom att stycka kroppen. Han menar oxå att Arkitektens alibi för Pingsthelgen är "tveksamt".

Det är dock svårt att veta hur pass väl Arkitekten och Teet Härm kände varandra.

När det gäller den eventuella möjlighet att Läkarna "känns" skyldiga, så är det exakt som dr Zlatan säger, bevisbördan i ett rättssamhälle ligger alltid hos Åklagaren. Du ska aldrig behöva bevisa att du INTE har gjort ngt. Sedan må din personlighet och dina intressen vara hur bizarra som helst.

Och om man sedan tittat närmare på vad som gjorde att Läkarna "känndes" skyldiga, så hade det väldigt lite att göra med deras riktiga personligheter, utan snarare de LÖGNER om deras personlighet som media vävde.
Citera
2008-01-25, 01:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Döda kvinnor som figurerar i Lars Borgnäs Sanningen är en sällsynt gäst:

"Annika" = Annika Nordberg
"Elisabeth" = Eva Elisabeth Jansson
"Mordoffret i Humlegården" = Kristina Bäckman
"Eva" = ?

Vem var Eva?
Citera
2008-01-26, 01:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vem var Eva?

Jag känner alltså inte till denna kvinnas fullständiga namn.

Det hela rör ett resonemang i Lars Borgnäs bok Sanningen är en sällsynt gäst, sjunde kapitlet Döden vid E4, underrubrik Seriemord?. Rättsläkaren Olle Lindquist har tillsammans med Anne-Catherines far sedan länge varit drivande i ett ärekränkande försök att svärta ner Teet Härms rykte ytterligare genom att inte bara anklaga honom för mord på Catrine Da Costa och Anne-Catherine Härm utan även på ytterligare fyra kvinnor. Borgnäs hänger i sin bok på detta tåg genom att komma med egna teorier runt ett påstått tillvägagångssätt, bland annat teorin att de föregivna offren skulle vara kopplade samman genom närheten till E4:an. Alltihop höggradigt spekulativt.

På sidan 320 i pocketversionen av Sanningen är en sällsynt gäst skriver Borgnäs: "När Olle Lindquist tipsade polisen om de mord han ansåg kunde ha samband med varandra ingick i serien de tre ouppklarade prostitutionsmorden på Annika, Catrine och Elisabeth.
Men Lindquist placerade också in Anne-Catherines dödsfall i serien. Han inkluderade också en prostituerad kvinna, Eva som begått vad som såg ut som självmord 1987 (min understrykning). Även ett kvinnomord i Humlegården sommaren 1982 fanns med på Lindquist lista."

Enligt denna teori skulle alltså Teet Härm ha seriemördat sex olika kvinnor.

1. Anne-Catherine Härm (död 6 januari 1982)
2. Annika Nordberg (död 16 juli 1982)
3. Kristina Bäckman (död 31 juli 1982)
4. Elisabeth Jansson (försvunnen 18 december,funnen 22 december 1982)
5. Catrine Da Costa (försvunnen troligen 10 juni 1984, funnen 18 juli 1984)
6. Eva (1987)

Det skulle ändock vara av intresse att höra den fullständiga teorin från förstahandskällan Olle Lindquist och inte bara i referat. Jag antar att en gemensam nämnare för kvinnorna är att alla vid något tillfälle hade prostituerat sig, enligt Lindquist. Varför Bäckman anses vara prostituerad känner jag inte till, jag vet inte om något talat för detta.
http://www.expressen.se/1.761982
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2008-01-26 kl. 01:20.
Citera
2008-01-26, 01:51
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:

Det skulle ändock vara av intresse att höra den fullständiga teorin från förstahandskällan Olle Lindquist och inte bara i referat. Jag antar att en gemensam nämnare för kvinnorna är att alla vid något tillfälle hade prostituerat sig, enligt Lindquist. Varför Bäckman anses vara prostituerad känner jag inte till, jag vet inte om något talat för detta.
http://www.expressen.se/1.761982

Bra refferat! Läser du boken just nu?

Jag gillade den verkligen...han tar upp många intressanta saker, t ex Arkitekten och hur lätt han avfördes från utredningen. Sedan är teorin om Teet Härm som seriemördare väldigt spännande (som jag har nämnt tidigare), däremot är det högst osanolikt att det innehåller ngn sanningshalt överhuvudtaget.

Om jag inte missminner mig, så arbetade Olle Lindquist som rättsläkare i Uppsala (my hood)? Jag undrar om han jobbar kvar där...i sånna fall skulle man ju försöka sig på att kontakta honom med frågor. Inte för att jag tror att han skulle vilja svara...han skäms säkert för det han gjorde. Men om han fortfarande tror det...så kanske
Citera
2008-01-26, 02:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Angående Borgnäs Copycat-teori.
Denna teori går alltså ut på att någon, förslagsvis "OBDUCENTEN" har tagit sig för att kopiera Jack the Rippers kvinnomord i 1880-talets London i 1980-talet Stockholm. Lars Borgnäs förslag är enligt vad jag förstår enligt följande: (i avsnittet Jack the Ripper på Malmskillnadsgatan?, kapitel sju i Sanningen är en sällsynt gäst)

1. Mary Ann Nichols (död 31 augusti 1888) = ? (Borgnäs har inget förslag)

2. Annie Chapman (död 8 september 1888) = Annika Nordberg (död 16 juli 1982)

3. Elisabeth Stride (död 30 september 1888) = Elisabeth Jansson (död 18? december 1982)

4. Katherine Eddowes (död 30 september 1888) = Catrine Da Costa (död 12? juni 1984)

5. Mary Kelly (död 9 november 1888) = Mari (1991).

Mari var en prostituerad kvinna som 1991 anmälde att hon vid denna tid blivit ofredad av Teet Härm, alltså inget fullbordat mord.

Det är värt att notera skillnaden mellan Borgnäs teori och Olle Lindquist teori som Borgnäs i slutändan bygger på.
Anne-Catherine Härm, Kristina Bäckman och "Eva" ges här ingen plats på mördarens lista, medan någon motsvarighet till Mary Ann Nichols aldrig presenteras.Det antyds att förklaring till den skenbara skillnaden mellan Jack the Rippers mordlista och "OBDUCENTENS" mordlista är att det kan finnas fler offer på båda sidor av ekvationen. En i sanning underbar hypotes, eftersom den ger stor flexibilitet när man ska påvisa samband.
Citera
2008-01-26, 08:29
Medlem
Borgnäs teorier känns väldigt ansträngda tycker jag personligen, och jag ger dem inte någon större kredibilitet. Jag läste boken med så öppet sinne som möjligt, men Borgnäs sålde mig nog inte på någon punkt vad jag kan minnas.
Citera
2008-01-28, 19:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Text

Kristina Bäckman hittades vid Humlegården, inte så fasligt nära E4.

Borgnäs pekar också på hur klädesplagg eller andra textiler hittats nära mordoffren. Som någon form av signal. Exempelvis i Da Costas fall hittades en handduk nära en av säckarna.

Gällande Elisabeth Jansson påstår Borgnäs att en BH hittades upphängd i ett träd, men enligt Aftonbladet förhöll det sig så här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article185088.ab?service=print

Att det ska ha rört sig om någon form av signal att BH hängts upp ger jag inte så mycket för... Det var ju i stort sett alla hennes kläder som låg utspridda.

Jag lutar nästan åt att vad gäller Elisabeth Janssons fall att det var någon till henne närstående. Detta eftersom hon försvann i centrala Stockholm (dagarna efter att hon rymt hemifrån...), men hittades relativt nära sitt fosterhem.
Citera
2008-02-08, 21:04
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
För en vecka sedan skrev jag faktiskt ett mail till Olle Lindquist och undrade om jag fick ställa frågor gällande hans syn på Cdc och Teet Härm. Har ännu inte fått ngt svar...

Bör tilläggas att jag var väldigt saklig och trevlig. Med andrar ord inget häckelbrev.
Citera
2008-02-09, 23:08
Medlem
z2joiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusx
Fotohandlarparet behövde inte alls påstå att de visat bilderna för någon, så att dina "gruppsexbildsinlämnare" behövde vara oroliga. Det som dom skulle fråga om var om de övriga medarbetarna överhuvudtaget kom ihåg att det hade hänt; dvs att fotohandlarparet hade blivit upprörda 1984 redan, och inte bara hittade på det 1987-88. Ifall dom hade hittat någon som sa att "ja jag kommer ihåg att redan för 3 år sedan så var herr o fru Schröder upprörda av otäcka styckningsbilder" så hade det räckt. Å andra sidan var det väl inte så lätt för paret Schröder att hitta dem som slutat.

Om det verkligen är så att dina polare vet att det redan 1984 förekom sådana bilder, och inte bara 1988 i anslutning till rättegången, så är det ju högeligen intressant. Men det låter ju mer som något du hittat på.

*Tanten med hunden hette Ingeborg Olsson och var inte Jovan Rajs hustru.
*Allgéns f.d. fru hette Kristina men har bytt namn, dottern Karin likaså.
*Fotohandlarparet hette Schröder, men han är död och hon är knäckt.
*Dagboksvittnet - ja hon var menederska - hette Marianne Seppälä.
*Härm har bytt namn men inte Allgén.
*Den "sadistiska dockan" med strypsladd om halsen som Härm hade hemma var en skämtpresent från kamrater på Rättsläkarstationen.

Professor emeritus Anders Agell förbereder ännu en resningsansökan till Högsta Domstolen med krav att läkarlegitimationerna ska lämnas tillbaka, dvs de ska då räknas som HELT friade. Han skriver också en bok om fallet.

Jag minns det som igår. Jag var i kompisens lägenhet när han kom hem från jobbet. Han är lite känslig för blod och var rätt upprörd över de bilder han hade sett. Men, han såg som sagt inte vem som lämnade bilderna. Han var mest förbannad över att chefen visat dem då de var så makabra.

En lustig figuri Borgnäs bok tycker jag är Teets svärmor. Är det ingen annan som tänkt på hennes reaktion ang dotterns sexliv? Nu minns jag inget citat i huvudet, men hon verkade inte direkt upprörd över att Teet skulle använda horor regelbundet. Det var nästan så man fick för sig att mor och dotter brukade sitta och dela med sig av sextips sinsemellan.

"Arkitekten" känns också som en rätt märklig (tragisk) historia, i sig. Han börjar som en förmögen man med våning på östermalm. Köper regelbundet prostituerade. Efter mordet sitter han i en hyresrätt i ett betongghetto, endast möblerad med en madrass, ett hav av porrfilm och ett berg av ölburkar. Man blir ju lite nyfiken på vad som hänt däremellan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in