2026-07-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du insinuerar att det kan vara säkerhetssystem som orsakade olyckan, inte gammal vanlig ouppmärksamhet.
Du har alltså väldigt begränsad erfarenhet av hur moderna bilar fungerar, baserat på en (1) hyrbilshändelse i en bil du inte förstod dig på.

Säkerhetssystemen är ju olika kapabla, ju nyare desto bättre, de kan vara irriterande när de ingriper trots att man själv har koll på situationen, men man kan ju istället vara glad över att de gör det när man inte har koll. Kan ju räcka med ett sånt tillfälle för att rädda ett liv.
Hade den som körde på 80-åringen haft ett bra säkerhetssystem hade det nog endast blivit en otrevlig situation för föraren och inget som skrivits om i media.

Som ovanstående skriver, vi som dagligdags kör bilar med dessa säkerhetssystem har inga problem med dem, de ingriper då och då trots att det kanske inte behövs men de skapar inga olyckor och det är inga konstigheter att styra emot om de tror att man är på väg åt fel håll och vill styra bilen åt "fel" håll. Du klarade ju också av det om jag förstår rätt, eller körde du på hindret du försökte väja för?

När nåt system i min bil ibland t ex varnar fast jag redan har full koll, så kan jag för mig själv säga ”jaja jag veeet…” men tar det ändå mest som en bekräftelse att även systemet är med och funkar som det ska.

När det gäller min bil så läser den av hastighetsskyltar men kan inte själv välja den nya avlästa hastigheten, det är förarens sak och ansvar. Det finns några situationer när detta system fallerar och knasar sig.

På vissa ställen kan den få för sig att det är 50 när jag svänger i en viss korsning, fast det är 70 på den nya vägen. Jag tror den då finner talet 50 på en skylt om vattenvårdsområde med en massa text. Knasigt men det kan jag leva med.

Andra gånger så finns det en hastighetsskylt som t ex säger 70 kmh, men med tilläggsskylten ”om 200m” vilket inte systemet kan tolka utan då börjar varna för överskriden hastighet. Lite retsamt med det kan jag leva med.
Citera
2026-07-18, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är faktiskt en ganska naturlig sak i människans natur oavsett sammanhang, att ju mindre man förväntas ta ansvar själv desto mindre ansvar/initiativ kommer man att ta, och vänja sig vid att någon annan löser det åt en.

Att köra bil är inget undantag. Men givetvis finns det en massa bra säkerhetssystem, men nånstans finns en gräns när det stjälper mer än hjälper, och jag tror vi börjar passera den. Tills vi har helt självkörande bilar, men det är nog en bit bort med tanke på hur dagens system fungerar.

Jodå, jag är klar över att det kan finnas en sådan påverkan, men fundera på hur det funkar på flyget. Där kryllar det av allehanda hjälpsystem och övervakningar, ändå har piloterna fortfarande medel att ha ansvar för själva. Och de är bara människor de med, eller hur…?

Med den tesen du och andra tycks torgföra i tråden, så borde väl statistiken för flygolyckor ha ökat i linje med att fler sådana system som avlastar ”förarna” har införts, men jag är tämligen säker på att det är markant det omvända, att dessa system kraftigt bidragit till ökad säkerhet och mindre olyckor.

Så jag tror du och andra målar upp detta till för stora proportioner, kanske påhejade mer av egen bias än seriösa sakliga fakta understödda av seriös statistik.
Citera
2026-07-18, 12:06
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har Lane Assist och har ALDRIG upplev det du beskriver.
Systemet läser inte bara av vägens linjer utan även andra objekt som andra bilar, mötande som omkörda, liksom velocipeder etc etc.

De enda gånger jag upplev lite skumma och överraskande ”knyck” i ratten är vid t ex korsningar eller avfarter där där man själv kanske kommer från enkelfilig och som vid korsningen övergår till flerfiliga och man råkar ligga lite slarvigt själv, då kan systemet försöka välja fil åt mig med ett litet ”knyck”. Inga som helst problem att enkelt hålla emot det och ta kommandot.
Överraskande i viss grad första gångerna ja, men som nästan allt annat så tar det inte lång stund att vänja sig hur det funkar.

Alla dessa system har knappast tillverkarna själva bara bökat dit efter eget huvud, utan det är oftast i samarbete med t ex Bosch, och sen är väl alla dessa system granskade och testade av någon myndighet för godkännande innan de kan släppas på marknaden och installeras i bilar.

Så, skulle det vara så illa som folk i tråden försöker påskina så skulle knappast dessa system blivit godkända över huvud taget. Så igen, jag tror hela denna tråd mest handlar om gnällkukeri med en rejäl dos grova överdrifter av de som gnäller…
Är man körduglig behöver man inte lane assist. Det är ungefär som när man sätter sig till bords och någon påpekar att du kan hälla upp ketchupen (som står framför dig) på maten. Något som du hade i åtanke men inte riktigt kommit till för du höll på och pulade i maten. Ja, det var positivt att du blev påmind om ketchupen men det var värdelöst.

Jag tror att mycket automatiseringsteknik bidrar till att man slutar tänka, reflektera och lära sig. Man förlitar sig blint på tekniken men blir en brainrottad elbilskund som klistrar upp en miniatyrdocka i teslans backspegel så du kan sova med autopiloten på.
Citera
2026-07-18, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
Kina, Indien, USA med flera bryr sig inte ett jota om EU:s "goda föredöme". Däremot tar de tacksamt emot de droppar vi eventuellt sparar. Dessutom skrattar de åt oss när vi ger bort, inte bara oljan, utan vår produktion till dem.

Sveriges och EU:s politiker har åstadkommit en katastrof av spektakulära mått på talrika områden: Energipolitiken, kvotering i förening med feminism, invandringspolitiken samt den systematiska nedmonteringen av vårt försvar – för att blott nämna några. I stället har de slösat bort pengarna på lyxiga förstaklassresor till internationella konferenser om miljö och feminism. Vi står nu inför hot såväl inifrån som utifrån, och det är våra ledares högsta och mest oavvisliga plikt att värna vår säkerhet – en plikt de fullständigt har brustit i att uppfylla.

.

Nej, du har fel helt enkelt.
Kina etc följer vad som sker i övriga världen och har sedan en massa decennier varit duktiga på att härma västvärlden, inte bara i produkter och deras design, men även inom en massa andra områden som t ex miljöpolitik. Det tar tid, men det sker faktiskt förändringar steg för steg i rätt riktning.
Citera
2026-07-18, 12:12
Avstängd
Jag föredrar att köra bil, inte åka bil.
Citera
2026-07-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66

Jag också när vi åker långt brukar jag köra - gillar inte att bara sitta o dega*.

Åka i Europa - låter co driver köra i sverige - sen jag

*vill ha något att göra - kanske har jag ADHD/myror i brallan
Citera
2026-07-18, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Är man körduglig behöver man inte lane assist. Det är ungefär som när man sätter sig till bords och någon påpekar att du kan hälla upp ketchupen (som står framför dig) på maten. Något som du hade i åtanke men inte riktigt kommit till för du höll på och pulade i maten. Ja, det var positivt att du blev påmind om ketchupen men det var värdelöst.

Jag tror att mycket automatiseringsteknik bidrar till att man slutar tänka, reflektera och lära sig. Man förlitar sig blint på tekniken men blir en brainrottad elbilskund som klistrar upp en miniatyrdocka i teslans backspegel så du kan sova med autopiloten på.

Ja du tror, det var bra formulerat….

Oavsett hur körduglig man är, så kan alla råka göra fel, eller menar du på allvar att du aldrig råkar göra fel trafiken, aldrig någonsin, och att det aldrig skulle ha kunnat sluta värre än det gjorde om omständigheterna varit annorlunda…?

Jag sitter frekvent och tar del av granskningar av händelser och olyckor inom mitt arbete, och det är nästan varje gång mycket erfarna och utbildade arbetare som lyckas ställa till det och råka illa ut, och deras beskrivning är 9 ggr av 10 ”skulle bara….” Och så gick det på skit med nåt som i efterhand var så uppenbart att det aldrig borde hänt.

Jag själv är en mycket erfaren förare (långt ifrån Sveriges bästa….) med alla behörigheter, men jag gör dagligen flera mindre missar i trafiken, ofta där och då små och ”obetydliga”, oftast sker det lite slumpartat eller av slarv, ibland mer eller mindre medvetet. Jag är bara människa, men har hur som helst i alla fall insikt och självkritik att förstå hur lite till av slump eller annat i dessa små händelser med missar det skulle räcke med för att det skulle kunnat sluta med en riktig incident, kanske en krock.

Har du den insikten, eller är du en perfekt och 100% ofelbar förare…?
Citera
2026-07-18, 12:39
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du insinuerar att det kan vara säkerhetssystem som orsakade olyckan, inte gammal vanlig ouppmärksamhet.
Du har alltså väldigt begränsad erfarenhet av hur moderna bilar fungerar, baserat på en (1) hyrbilshändelse i en bil du inte förstod dig på.

Säkerhetssystemen är ju olika kapabla, ju nyare desto bättre, de kan vara irriterande när de ingriper trots att man själv har koll på situationen, men man kan ju istället vara glad över att de gör det när man inte har koll. Kan ju räcka med ett sånt tillfälle för att rädda ett liv.
Hade den som körde på 80-åringen haft ett bra säkerhetssystem hade det nog endast blivit en otrevlig situation för föraren och inget som skrivits om i media.

Som ovanstående skriver, vi som dagligdags kör bilar med dessa säkerhetssystem har inga problem med dem, de ingriper då och då trots att det kanske inte behövs men de skapar inga olyckor och det är inga konstigheter att styra emot om de tror att man är på väg åt fel håll och vill styra bilen åt "fel" håll. Du klarade ju också av det om jag förstår rätt, eller körde du på hindret du försökte väja för?
Vi kör moderna bilar i jobbet , mellan 60-100 mil i veckan normalt och har så gjort under lång tid .
Är avståndet för stort för att köra på rimlig tid blir det flyg+hyrbil
Varken jag eller mina kollegor är förtjusta i allt pipande , ryckande i ratten och annat ofog och det är de yngre teknikerna som verkar finna det mest irriterande men ingen ( inte ens chefen , som är en extrem tekniknörd ) är nöjda med hur systemen fungerar i bilarna .
Det råder konsensus bland oss kring att detta stjäl uppmärksamheten från trafiken mer än vad det hjälper oss , kanske upplevs annorlunda bland dom som helst halvsover och fipplar med mobilen bakom ratten .
Att jag speciellt nämnde hyrbilen var för att den var så dåligt kalibrerad att man fick ta i rejält för att undvika en olycka , min fru hade troligen inte orkat hålla emot .
Citera
2026-07-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Jag också när vi åker långt brukar jag köra - gillar inte att bara sitta o dega*.

Åka i Europa - låter co driver köra i sverige - sen jag

*vill ha något att göra - kanske har jag ADHD/myror i brallan

Om man tror och har åsikten att man som förare inte kör bilen bara för att det finns div säkerhetssystem in action i bilen, så har man nog kört rejält i diket i tankesmedjan anser jag.

Oavsett mängden mer eller mindre aktiva säkerhetssystem så är det JAG som är föraren med det fulla ansvaret oavsett dessa system. Och det är upp till föraren at vara aktiv oavsett dessa system.
Jag ser dessa system som i grunden välkomna hjälpmedel som gör att jag kan få mer tid att fokusera än mer på de saker i trafiken runt mig som där och då är allra viktigast, medan dessa system stöttar och håller koll när jag t ex scannar av annat.

Har jag t ex ACC på så betyder det inte att jag inte ändå har koll på att korrekt hastighet följs, bara det att jag personligen inte behöver sköta gasandet.

Side Assist kan varsla mig om bilen jag nyss kollade i backspegeln, plötsligt väljer att påbörja omkörning just som jag flyttade blicken framåt för att kolla vad de där två bilarna strax framför har för sig.

Lane Assist kan varsla och korrigera de gånger man råkar tassa väl nära, eller överskrida, mittlinjen. När man bara skulle rafsa efter nåt i handskfacket etc.

Påstå nu inte att liknande händelser aldrig har hänt er andra….
Citera
2026-07-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Vi kör moderna bilar i jobbet , mellan 60-100 mil i veckan normalt och har så gjort under lång tid .
Är avståndet för stort för att köra på rimlig tid blir det flyg+hyrbil
Varken jag eller mina kollegor är förtjusta i allt pipande , ryckande i ratten och annat ofog och det är de yngre teknikerna som verkar finna det mest irriterande men ingen ( inte ens chefen , som är en extrem tekniknörd ) är nöjda med hur systemen fungerar i bilarna .
Det råder konsensus bland oss kring att detta stjäl uppmärksamheten från trafiken mer än vad det hjälper oss , kanske upplevs annorlunda bland dom som helst halvsover och fipplar med mobilen bakom ratten .
Att jag speciellt nämnde hyrbilen var för att den var så dåligt kalibrerad att man fick ta i rejält för att undvika en olycka , min fru hade troligen inte orkat hålla emot .

Jo - din chef fattar att man köper äldre renoverad bil eller köper beg som man renoverar/reparerar för 100,000 - 300,000
Citera
2026-07-18, 12:45
Avstängd
Citat:
Om man tror och har åsikten att man som förare inte kör bilen bara för att det finns div säkerhetssystem in action i bilen, så har man nog kört rejält i diket i tankesmedjan anser jag.

Oavsett mängden mer eller mindre aktiva säkerhetssystem så är det JAG som är föraren med det fulla ansvaret oavsett dessa system. Och det är upp till föraren at vara aktiv oavsett dessa system.
Jag ser dessa system som i grunden välkomna hjälpmedel som gör att jag kan få mer tid att fokusera än mer på de saker i trafiken runt mig som där och då är allra viktigast, medan dessa system stöttar och håller koll när jag t ex scannar av annat.

Har jag t ex ACC på så betyder det inte att jag inte ändå har koll på att korrekt hastighet följs, bara det att jag personligen inte behöver sköta gasandet.

Side Assist kan varsla mig om bilen jag nyss kollade i backspegeln, plötsligt väljer att påbörja omkörning just som jag flyttade blicken framåt för att kolla vad de där två bilarna strax framför har för sig.

Lane Assist kan varsla och korrigera de gånger man råkar tassa väl nära, eller överskrida, mittlinjen. När man bara skulle rafsa efter nåt i handskfacket etc.

Påstå nu inte att liknande händelser aldrig har hänt er andra….
Jag testade att styra med armarna i kors för typ en 40 år sedan, det var förstås inte så begåvat. 😄
Citera
2026-07-18, 12:47
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Hm…. Det känns som du överdriver rejält, eller i alla fall utelämnar en hel del relevant info….?

T ex så ska inget ske med hastigheten om man inte aktiverat farthållaren, och de få gånger den kan få knas (t ex läser av en hastighetsskylt felaktigt, vilket händer ibland) så är det en dutt bort på bromsen eller kopplingen så är ACC deaktiverat. Det är trots allt förarens eget ansvar att förstå och använda bilen och dess system på ett vettigt sätt. T ex är det vanligt att man bör deaktivera farthållare när vägen blir för kurvig och backig för att slippa för mycket gasande etc från farthålleriet.

Att sen parkeringssensorer kan få fnatt och ”falsklarma” och överraska med tvärnit när man t ex backar, händer även i min bil och man skiter nästan på sig de gångerna, för det är så brutalt att det känns som man körde på nåt. Men jag tar dessa gånger utan gnäll, för tänk den gången systemet faktiskt räddar dig från den dolda stenen eller röret som stack upp som du inte såg.

En sak som kan kännas lite olustigt är om man t ex har kört på en 110-väg med ACC, kommer in mot en rondell där det är säg 50 eller 70, kör ut ur denna och antingen bilen själv har bromsat ner och följt framförvarande bil med rätt avstånd, och denna svänger runt i rondeller men jag ska rakt på, och ACC då igen vill dra upp till 110 för det var ju förra hastigheten. Men det är lik förbannat mitt föraransvar att följa med på detta och deaktivera systemet eller välja den nya hastigheten.

För mig handlar det om att lära sig hur bilen och systemen funkar, och lära sig utnyttja dessa bra och leva med den. Inte bara rata dem som skit, för de är i grunden tänkta som en hjälp och kan verkligen hjälpa och skydda.
Då det är krav från EU att alla bilar har ISA så anser jag att systemet ska fungera och läsa av korrekt hastighet. Inte så som du själv skriver, att systemet läser av felaktig hastighet. Jag har inga problem med att se vägskyltar och läsa av vägmarkeringar för att veta vilken hastighet som gäller. Jag har kommit upp i en ålder då jag ser dåligt på nära håll så displayer, skärmar och de nya spegellösa backspeglarna är för mig värdelösa. Dessutom fungerar inte avståndsbedömning med en backspegelkamera och skärm.

Har jag kört in på en tomt så kan jag naturligtvis backa ut i samma spår utan att köra på den "dolda stenen eller röret". Hade däremot systemet hindrat mig från att backa på ett barn eller något annat som ovetandes går bakom bilen så kan jag hålla med dig om att det är bra.

Jag kan inte samarbeta med en bil som försöker styra in i mitträcket och ger mig konstgjorda vibrationer i ratten och dessutom tutar för att jag inte håller i ratten. Självklart håller jag i ratten, det är den enda kontakten jag har med vägbanan. Jag känner om jag har lågt däcktryck, om jag kör på vägmarkeringarna eller nära asfaltskanten och om vägbanan är spårig. Jag känner också om det är halka, mycket vatten på vägen eller vattenplaning. Ingen jävla mjukvara kan ersätta känslan man har med ratt, styrväxel och hjul.

Ställ högre krav på föraren och kortet som ger dig tillåtelse att köra bil. Som det är idag så sänks kraven på förare då trafikverket uppmanar sinneströga att välja villkor 78 för att lättare klara körprovet. EU ställer högre krav på biltillverkaren att bilen ska klara av alla situationer som den sinneströga inte klarar av.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-07-18 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in