Citat:
Du insinuerar att det kan vara säkerhetssystem som orsakade olyckan, inte gammal vanlig ouppmärksamhet.
Du har alltså väldigt begränsad erfarenhet av hur moderna bilar fungerar, baserat på en (1) hyrbilshändelse i en bil du inte förstod dig på.
Säkerhetssystemen är ju olika kapabla, ju nyare desto bättre, de kan vara irriterande när de ingriper trots att man själv har koll på situationen, men man kan ju istället vara glad över att de gör det när man inte har koll. Kan ju räcka med ett sånt tillfälle för att rädda ett liv.
Hade den som körde på 80-åringen haft ett bra säkerhetssystem hade det nog endast blivit en otrevlig situation för föraren och inget som skrivits om i media.
Som ovanstående skriver, vi som dagligdags kör bilar med dessa säkerhetssystem har inga problem med dem, de ingriper då och då trots att det kanske inte behövs men de skapar inga olyckor och det är inga konstigheter att styra emot om de tror att man är på väg åt fel håll och vill styra bilen åt "fel" håll. Du klarade ju också av det om jag förstår rätt, eller körde du på hindret du försökte väja för?
Du har alltså väldigt begränsad erfarenhet av hur moderna bilar fungerar, baserat på en (1) hyrbilshändelse i en bil du inte förstod dig på.
Säkerhetssystemen är ju olika kapabla, ju nyare desto bättre, de kan vara irriterande när de ingriper trots att man själv har koll på situationen, men man kan ju istället vara glad över att de gör det när man inte har koll. Kan ju räcka med ett sånt tillfälle för att rädda ett liv.
Hade den som körde på 80-åringen haft ett bra säkerhetssystem hade det nog endast blivit en otrevlig situation för föraren och inget som skrivits om i media.
Som ovanstående skriver, vi som dagligdags kör bilar med dessa säkerhetssystem har inga problem med dem, de ingriper då och då trots att det kanske inte behövs men de skapar inga olyckor och det är inga konstigheter att styra emot om de tror att man är på väg åt fel håll och vill styra bilen åt "fel" håll. Du klarade ju också av det om jag förstår rätt, eller körde du på hindret du försökte väja för?
När nåt system i min bil ibland t ex varnar fast jag redan har full koll, så kan jag för mig själv säga ”jaja jag veeet…” men tar det ändå mest som en bekräftelse att även systemet är med och funkar som det ska.
När det gäller min bil så läser den av hastighetsskyltar men kan inte själv välja den nya avlästa hastigheten, det är förarens sak och ansvar. Det finns några situationer när detta system fallerar och knasar sig.
På vissa ställen kan den få för sig att det är 50 när jag svänger i en viss korsning, fast det är 70 på den nya vägen. Jag tror den då finner talet 50 på en skylt om vattenvårdsområde med en massa text. Knasigt men det kan jag leva med.
Andra gånger så finns det en hastighetsskylt som t ex säger 70 kmh, men med tilläggsskylten ”om 200m” vilket inte systemet kan tolka utan då börjar varna för överskriden hastighet. Lite retsamt med det kan jag leva med.