Citat:
Ursprungligen postat av
Nyepost
Haha nej, du missförstår mig. Jag tycker man ska leva som man vill, men om man tycker det är konstigt att vi gör egoistiska val kanske man ska ifrågasätta sitt eget liv i grunden eftersom man inte kan leva utan att vara egoistisk. Om du äter kött, så bidrar du till att tusentals plågas och slaktas varje dag. Om du köper kläder på H&M eller har en iphone så bidrar du till att socialt utsatta människor i tredje världen plågas. Det jag försöker förmedla är att det är rationellt ur överlevnadssynpunkt att skaffa barn och vara egoistisk på alla vis.
Du försöker flytta målstolparna och blanda bort korten. Det är en monumental logisk skillnad mellan att göra val för att navigera och överleva i en värld man redan har blivit född in i, och att aktivt skapa en helt ny människa från grunden.
När jag köper en tröja eller äter mat så konsumerar jag för att upprätthålla det liv jag redan har. Jag kan absolut försöka göra så etiska val som möjligt, men jag har inte valt att födas in i det här kapitalistiska systemet... inte andra människor heller! Alla hamna här pga någon annan besluta och ville ha dig för sin egen skull inte för barnets egen skull.
Att skaffa ett barn är däremot ett hundra procent aktivt och valfritt beslut att expandera systemet. Du tar en helt ny individ, som inte existerade och därmed hade noll behov av vare sig iPhones, H&M-kläder eller kött, och tvingar in den i den här destruktiva världen. Att påstå att det är "rationellt ur överlevnadssynpunkt" är ju direkt felaktigt- din personliga överlevnad hänger inte på att du skaffar barn 2026. Det är en biologisk drift och ett känslomässigt val, inget annat.
Du medger ju själv att världen är full av plåga och exploatering. Att då försvara beslutet att kasta in ytterligare en varelse i den mixen med att "alla andra val också är egoistiska" är bara en bekväm ansvarsfrihet.
Jag vet inte, men om man tittar sig omkring så verkar ju de flesta föräldrar faktiskt inte vara helt nöjda med den tillvaro de så hårt har kämpat för. Så fort barnen har åldern inne placeras de på dagis 90 % av tiden så att någon annan kan ta hand om dem. Efter det låter man mor- och farföräldrar hämta, lämna eller passa dem så fort man får chansen, medan föräldrarna själva gör annat. Jag vet till och med föräldrar som lämnar sina ungar på dagis trots att de själva är helt lediga och bara går hemma medans de stackars dagispersonalen sliter häcken av sig för att ta hand om andras ungar.